BMW řady 3 prošlo v loňském roce modernizací, která byla vlastně docela decentní. Z pohledu designu i techniky se nic výrazně neměnilo (s výjimkou interiéru) a je to vlastně dobře. My jsme vyzkoušeli nejsilnější naftovou verzi M340d xDrive.
Facelift byl decentní zvenku, radikální uvnitř
Pokud se na auto podíváme zvenku, nejvíce změn si všimneme na přední části. Tady je nová maska chladiče s aktivními lamelami, nový nárazník i nové světlomety, které přišly o vykousnutí ve své spodní části a dostaly úplně novou grafiku včetně denního svícení. Mohou být buď fullLED anebo laserové s funkcí LED Matrix jako v případě testovaného auta. Zboku mohou zaujmout nová vnější zpětná zrcátka, protože i faceliftovaná trojka dostala ve verzích M Performance stejná zrcátka jako mají vrcholné modely BMW M3. Vzadu je nový difuzor a trochu jiný nárazník.
To uvnitř to bylo o poznání radikálnější. Původní kabina vzala za své, klasickou kapličku přístrojů už tady nenajdete, stejně jako tlačítka na středovém panelu. Místo toho je tu dlouhý a prohnutý panel, s nímž poprvé přišlo BMW iX a dostávají ho všechny novinky, které BMW představuje (lhostejno, zda jde o nové generace nebo facelifty). Ten kombinuje digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce a displej infotainmentu s úhlopříčkou 14,9 palce. Kvůli tomu také na středovém panelu už nenajdeme skoro žádná tlačítka, zůstala jen tlačítka na středovém tunelu. I tady se však udály změny, přičemž tou největší je absence joysticku coby voliče převodovky, který nahradil malý přepínač podobně jako v modelů koncernu Volkswagen s převodovkou DSG.
Není to ale pouze změna fyzická, ale i digitální. Oba dva displeje dostaly zcela novou grafiku, zásadní je to hlavně pro displej multimédií. Ten totiž dostal nejnovější systém iDrive OS8, s čímž souvisí zcela nová podoba. Menu už není rozloženo do několika tematických celků, ale je tu opravdu velká spousta ikonek, mezi nimiž je složitější se zorientovat (minimálně za jízdy). Pokud máte auto v češtině, pak ani nemůžete využívat hlasové ovládání. Dobrou zprávou je, že na rozdíl například od BMW X1 není v BMW řady 3 ovládání výhradně dotekové, ale na středovém panelu stále zůstal otočný ovladač.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Vrchol naftové nabídky
Dobrou zprávou je, že i po modernizaci zůstaly v nabídce benzinové, ale i naftové šestiválce. Šestiválcové motorizace jsou navíc verze, na jejichž ladění se podílelo BMW M. Vybírat lze tedy z benzinové M340i anebo z testovaného naftového M340d. To je standardně spojeno s pohonem všech čtyř kol (tradičně se označuje jako xDrive) a s automatickou osmistupňovou převodovkou.
Pohon je mild-hybridní, tedy naftovému třílitrovému šestiválci pomáhá 48V startér-generátor (8 kW/11 koní). Čistě na elektřinu tohle auto jezdit neumí, startér generátor tady slouží hlavně jako pomoc motoru při prvotním sešlápnutí plynu, ale také jako startér a alternátor. Jeho primárním účelem je snížení spotřeby paliva. A ta je mimochodem u tohoto auta až překvapivě nízká, vždyť s ním úplně běžně dokážete jezdit kolem 6 l/100 km. A to tu máte motor s 250 kW/340 koňmi a dechberoucími 700 Nm!
Ostatně právě o obrovském točivém momentu tohle auto je. I v nízkých otáčkách je totiž zátah působivý, převodovka vůbec nemusí podřazovat a přesto vás auto do sedaček zatlačí. Všech 700 Nm je totiž k dispozici už od 1750 ot./min a vydrží do 2250 ot./min. Pružné zrychlení si budete opravdu užívat a je jedno, jestli to bude mimo město nebo na německé dálnici, tohle auto má síly vždycky dostatek. A rychlé je i absolutně, to dokazují technické údaje. BMW slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h.
Automatická převodovka s motorem perfektně spolupracuje. Vypadá to jako by to snad bylo „jedno tělo“. Při klidné jízdě řadí prakticky neznatelně, jemně a motor téměř nevytáčí. Pokud začnete přitápět pod kotlem (na normální jízdní režim), jemnost řazení se sice nijak nezmění, ale překvapí rychlost. Pokud přepnete do sportovního jízdního režimu, rychlost přeřazení zůstává perfektní, ale přidává se k tomu umělé cuknutí autem, které má navodit sportovní pocit. Když pojedete rychle po okreskách, ani si toho nemusíte všimnout, jisté je, že vás to obtěžovat vlastně ani nebude.
Podvozek se povedl
V BMW M Performance se podívali i na podvozek, který je nastaven úplně jinak než u běžných trojek. V prvé řadě je M sportovní podvozek o 10 milimetrů nižší, má jinou elastokinematiku a přenastavenou geometrií (odklony kol). Testovaný kus měl navíc příplatkový adaptivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči, které nastavují každé kolo zvlášť a v reálném čase.
A je to opravdu znát, protože o dva týdny později jsme sedli do plug-in hybridního BMW 330e xDrive Touring a jde od podvozku o opravdu úplně jiné auto. Naftová „skoro em trojka“ je výrazně klidnější při klidné jízdě, ale zároveň jemnější při té ostřejší, aniž by si posádka mohla stěžovat na jakýkoliv diskomfort. Do jisté míry za to jistě mohou i zimní pneumatiky (225/45 R18 vpředu a 255/40 R18 vzadu) na relativně malých 18″ kolech. Do interiéru se nedostanou ani žádné pazvuky nebo rány. Tohle je jednoznačně povedená konfigurace!
Ačkoliv udávaná pohotovostní hmotnost testované verze atakuje 1,9 tuny, což vážně není málo, BMW M340d xDrive skvěle zatáčí. Není to lehkonohé auto, ale přesto dokáže zatáčet až překvapivě dobře. Není to hubený a šlachovitý běžec, ale naopak docela osvalený běžec, který si však s tím hubeňourem nijak nezadá. A to ani v rychlosti v přímce, ale ani v zatáčkách. Ty totiž dokáže projíždět vážně rychle a díky perfektnímu vyvážení se svojí hmotností dokáže velmi dobře pracovat.
Díky velkému točivému momentu, vysokému výkonu a preferenci zadní nápravy dokáže být i přetáčivé. Lze u něj navíc zcela deaktivovat stabilizační systém, takže na mokru nebo dokonce na sněhu si s ním užijete i hodně zábavy. Na suchu pak cítíte, že vás do zatáčky tlačí, nikoliv táhne a jeho řízení je opravdu zábava. Stabilizace se navíc deaktivuje jednodušeji než původně. Stačí na středovém tunelu stisknout tlačítko a na displeji multimédií se ukáže nabídka na zapnutou stabilizaci, omezenou stabilizaci anebo zcela vypnutou stabilizaci. A když mluvíme o zcela vypnuté, tak u BMW opravdu platí, že je zcela vypnutá.
Závěr a cena
Facelift pro trojkové BMW přinesl decentní změny navenek i po technické stránce, ale revoluci do interiéru. Ostatně dalo se to čekat, protože interiér proměňují všechny nově představované bavoráky. Interiér se kvůli tomu stává modernějším a čistším na pohled, ale složitějším na ovládání. Jakákoliv změna teploty klimatizace a topení se teď odehrává na displeji (alespoň, že tu ve spodním řádku teplota je pořád a nemusíte přepínat obrazovky) a pro (de)aktivaci vyhřívání sedadel se musíte přepnout do konkrétního Menu. Alespoň, že vyhřívaný volant se dá pořád ovládat fyzickým tlačítkem přímo na volantu.
Dobré zprávy ale putují od pohonného ústrojí, které si i po modernizaci zachovalo šest válců. Naftový tří litr táhne skvěle v celém spektru otáčkoměrů, má hutný zvuk a skvělou spotřebu. Za to, jak dobrý pocit v řidiči zanechává, může i automatická převodovka, protože ta s ním spolupracuje skvěle. Dokáže být velmi jedná, přesto rychlá.
V případě tohoto testovaného BMW M340d xDrive se povedlo skvěle sladit auto do jednoho celku, hlavně z pohledu jízdy. A co cena? Ta základní startuje na 1 779 700 Kč s DPH, ale testované auto bylo vybaveno příplatkovými prvky za dalších 539 604 Kč. Jeho celková cena se tak vyšplhala přes 2,3 milionu korun.
Technické údaje:
Auto: | BMW M340d xDrive (2023) |
Motor: | šestiválec + 48V startér/generátor (mild-hybrid) |
Objem válců: | 2993 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 250 kW/340 koní při 4400 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 700 Nm při 1750 – 2250 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4,6 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,9 – 6,4 l/100 km |
Emise CO2: | 153 – 169 g/km |
Objem nádrže: | 59 litrů |
Délka: | 4713 mm |
Šířka: | 1827 mm |
Výška: | 1445 mm |
Rozvor: | 2851 mm |
Provozní hmotnost: | 1875 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 480 litrů |