Test BMW X1 xDrive23d (2022)

Test BMW X1 xDrive23d (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 22. 1. 2023


Nová generace BMW X1 přijela na trh před několika měsíci. Designově i technicky jde o příjemnou, ale poměrně zásadní evoluci. V rámci prvního testu nové generace jsme usedli za volant nejvýkonnější naftové motorizace s pohonem všech čtyř kol. A jak BMW X1 xDrive23d jezdí?

Design se vyvíjí

Když se podíváme na předchozí generaci a na tu současnou, můžeme vidět, že vnější design se rozvíjí. Zanechává si některé prvky, které předchozí generaci připomínají, ale zároveň auto dostalo všechny současné designové prvky značky BMW. Jde zejména o tvar denního svícení, přední masku chladiče (ikonické ledvinky), která se zvětšila, ale nakonec třeba i tvar karoserie a zadních světlometů. Stejně jako všechny nejnovější bavoráky, tak i X1 dostala zapuštěné kliky dveří.

Celkově je ale auto výrazně větší ve všech směrech. Na délku je nové BMW X1 o 53 mm delší (4500 mm) než předchozí generace. Do šířky narostlo o 24 mm širší (1845 mm) a do výšky má o 44 mm více (1642 mm). Prodloužen byl i rozvor náprav, ten narostl o 22 mm (2692 mm). Mimochodem, BMW X1 stojí na stejné podvozkové platformě jako BMW řady 2 Active Tourer a používá i stejnou techniku.

Test BMW X1 23d xDrive (2022)

To v interiéru to mezigenerační revoluce je. Tady je totiž také nejnovější pojetí, s nímž poprvé přišlo čistě elektrické BMW iX. Místo klasické kapličky přístrojů a dalšího displeje infotainmentu je tu jeden široký panel, který spojuje dva displeje. Je to podobné řešení, které dříve používal Mercedes-Benz, akorát v případě BMW jej nekryje žádná „stříška“. Přesto je na displeje dobře vidět i za slunečného počasí. Panel je ale na rozdíl od Mercedes-Benzů do zatáčky. Levý displej má úhlopříčku 10,25″ a tradičně zobrazuje jízdní data, pravý displej s úhlopříčkou 10,7″ slouží pro zobrazení infotainmentu a multimediálního systému.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Samotný infotainment navíc dostal nejnovější generaci sytému iDrive OS8 a je na první pohled složitější, protože v základním Menu zobrazuje hodně ikonek. Ovládání už je výhradně dotekové, ze středového panelu zmizel otočný ovladač. Je to současná filozofie značky, která tvrdí, že u malých modelů, kde řidič na displej dosáhne pohodlně, není ovladač potřeba. Modernizované BMW řady 3 ale otočný ovladač pořád má.

Vzhledem k tomu, jak mezigeneračně BMW X1 narostlo, je v interiéru mnohem víc místa. I tohle auto může mít – podobně jako BMW řady 2 Active Tourer – za příplatek i posuvnou zadní lavici. Na předních i na zadních sedadlech je pro průměrně vzrostlé pasažéry místa opravdu dostatek. Zadní opěradla jsou dělená v poměru 40:20:40 a objem kufru je 540 litrů. Pokud sklopíte opěradla zadních sedadel, dostanete se až na 1545 litrů.

Test BMW X1 23d xDrive (2022)

Čtyři válce, nafta, pohon všech kol

BMW X1 může pohánět hodně motorizací. Základem je 1,5litrový benzinový tříválec, pokračuje to přes benzinový dvoulitrový čtyřválec a dva naftové dvoulitrové čtyřválce. V blízké budoucnosti přijde ještě plug-in hybrid a nakonec i čistě elektrické BMW iX1.

Pod kapotou testovaného oranžového kousku byla nejvýkonnější naftový motor z nabídky. Jeho označení xDrive23d prozrazuje, že je spojen s pohonem všech čtyř kol. Zároveň je spárován se sedmistupňovou (dvouspojkovou) automatickou převodovkou Steptronic (manuální převodovka nemůže být v žádné X1). Jde o mild-hybrid, jehož základem je dvoulitr se 145 kW/197 koňmi a se 400 Nm točivého momentu. Tomu pomáhá 48V startér/generátor se 14 kW/19 koňmi a 55 Nm. Výsledkem je celkových 155 kW/211 koní a 400 Nm a fakt, že nejde deaktivovat systém start/stop (deaktivuje se jen ve sportovním režimu motoru).

Dynamika není vůbec špatná. Podle technických údajů zrychlí auto z místa na stovku za 7,4 sekundy a jede maximálně 225 km/h. Dynamika není špatná ani v praxi při jízdě. Převodovka se nebojí podřadit a nechá motor při výrazném sešlápnutí plynu vytočit až k červenému poli. To ale nutně potřeba není, protože všech 400 Nm je k dispozici už od 1500 a vydrží až do 2750 ot./min. Při běžné jízdě tak převodovka nutně podřazovat nemusí a může se vézt na vlně točivého momentu.

Test BMW X1 23d xDrive (2022)

A právě při běžné jízdě auto funguje skvěle. Povedené je totiž i odhlučnění kabiny – a to jak od motoru, tak i od podvozku, který je spíše tužší. Ačkoliv krátké přímé nerovnosti mu úplně bez chybičky nejdou, přesto je to o poznání lepší než v původní generaci. V interiéru je při klidné jízdě příjemné ticho. Převodovka drží co nejnižší otáčky, ale zároveň ne až tolik, aby se motor dusil nebo nepříjemně duněl. Drobnou vadou na kráse jízdy jsou nakonec zimní pneumatiky, které byly při jízdě po dálnici o něco hlučnější, než by se nám líbilo.

Problém naftové X1 nedělá ani svižnější jízda. Působí překvapivě lehčím dojmem, než kolik skutečně váží (pohotovostní hmotnost je 1765 kilogramů). Do zatáček se stačí ochotně a přestože jde o čtyřkolku s primárně hnanými předními koly, její naladění je spíše neutrální. Samozřejmě, pokud do zatáčky nevletíte nesmyslně vysokou rychlostí, ale projedete ji s vyváženým autem lehce pod plynem. Přetáčivé tohle auto na běžné silnici nebude nikdy, čtyřkolka tu slouží hlavně pro jízdu po nezpevněném terénu nebo po kluzkém povrchu.

A spotřeba? Ta není vůbec špatná. BMW tvrdí, že se bude pohybovat mezi 4,8 – 5,4 l/100 km. To se nám v praxi nepovedlo, jezdili jsme s hodnotami kolem 6,5 l/100 km. Ani to není vůbec špatné. Nádrž má standardně objem 45 litrů, ale za příplatek 1352 se dá zvětšit na 54 litrů.

Test BMW X1 23d xDrive (2022)

Závěr a cena

Nové BMW X1 je větší než dříve, současná generace je skoro stejně velká jako první generace BMW X3, která letos oslavuje své 20leté výročí. U nové generace se BMW snažilo o co největší úsporu hmotnosti, která se projevila nejen na použitých materiálech v základní konstrukci (například použitím oceli lisované za tepla a hliníkové slitiny), ale i na dílech karoserie (například kapota je hliníková) nebo na kolech, protože některé disky jsou kované (jsou lehčí, přesto pevnější).

Základní Xko (není nejmenší, protože BMW X2 je menší) jezdí v nové generaci o poznání lépe než v té předchozí, ostatně pokud by to tak nebylo, byla by někde chyba. Nová X1 působí dospěleji nejen od podvozku, který je lépe odladěn, ale také v kabině při jízdě, kde se zlepšilo odhlučnění. Nejvýkonnější naftový motor má dostatečnou dynamiku, ale přesto poměrně příznivou spotřebu paliva.

A aktuální cena? Nejlevnější je benzinové BMW X1 sDrive18i s benzinovým tříválcem a s pohonem předních kol, které se jako jediné vejde (o 400 Kč) pod 900 tisíc korun. Nejlevnější naftová verze X1 sDrive18d (také s pohonem předních kol) startuje na 959 400 Kč. Testované provedení X1 xDrive23d začíná na 1 124 500 Kč, testované auto se všemi příplatky vyšlo na ceníkových 1 573 212 Kč. Všechny ceny jsou s DPH. 

Technické údaje:

Auto:

BMW X1 xDrive23d (2022)

Motor:

čtyřválec + 48V startér/generátor

Objem válců:

1995 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta (mild-hybrid)

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

145 kW/197 koní při 4000 ot./min (spalovací motor)
+ 14 kW/19 koní (48V startér/generátor)
= 155 kW/211 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

400 Nm při 1500 – 2750 ot./min (spalovací motor)
+ 55 Nm (48V startér/generátor)
= 400 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

7,4 s

Maximální rychlost:

225 km/h

Převodovka:

7° dvouspojková (Steptronic)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

4,8 – 5,4 l/100 km

Emise CO2:

125 – 141 g/km

Objem nádrže:

54 litrů

Délka:

4500 mm

Šířka:

1845 mm

Výška:

1642 mm

Rozvor:

2692 mm

Provozní hmotnost:

1765 kg

Objem zavazadlového prostoru:

500 / 1545 litrů

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru