test-2021-bmw_x1-18i_sDrive- (1)

BMW X1 sice stojí v označení značky na spodku mezi SUV a crossovery, ale není nejmenší, protože BMW X2 je ještě menší. Přesto se kolem „nejmenšího“ budeme v tomto testu točit, protože pod kapotou je základní 1,5litrový tříválec s pohonem předních kol.

Chrom a lesk

Když se na auto podíváte, prakticky nepoznáte, jaká motorizace ho pohání, protože se od sebe jednotlivé verze takřka neliší. Ty nejvýkonnější jen mají koncovku výfuku po obou rozích zadního nárazníku. U testovaného auta to ale prozrazuje označení na zádi. 18i dnes prozrazuje tříválcovou motorizaci, která je pro X1 tou základní.

Přečtěte si také:  Test BMW 118i (2021)

Testované auto bylo lakováno modrým metalickým lakem Pythonic Blue, jenž doplňuje příplatkový paket xLine. Ten není z nejlevnějších, stojí 135 200 Kč, ale dostanete za to spoustu lesku (dílů s lesklým povrchem). V provedení, připomínající chrom, je vyvedena maska chladiče, která byla v rámci nedávného faceliftu propojena v jeden celek. Lesklé jsou také nasávací otvory v nárazníku, nástavce prahů, ale také spodní ochrana nárazníků (protože do terénu s tímhle autem stejně žádný majitel nepojede, že?). K tomu je tu ale ještě pár dalších matně stříbrných detailů. Nedostanete ale jen design, rozšířena je i výbava. V rámci paketu xLine dostane X1 také podélné hliníkové nosiče, fullLED světlomety, LED mlhovky ale i LED osvětlení dveří.

test-2021-bmw_x1-18i_sDrive- (7)

Základní motor stačí, ale…

Mohlo by se zdát, že dát tříválec do SUV je nesmysl, ale po týdenním testování se sluší říct, že to zase taková blbost není. I když samozřejmě je potřeba myslet na to, co od svého auta chcete. V zásadě ale tříválcová motorizace není vůbec špatná a autu stačí.

Ty tam jsou totiž doby, kdy byl tříválcový motor něčím, co s autem vibrovalo a díky čemu vám při jízdě zaléhaly uši. Dnes už jsou ty nejlepší tříválcové motory podobně kultivované jako čtyřválce. Přestože to případ X1 zrovna není, stále jde o auto, které je projevem tříválcového motoru nad průměrem. Zvuk motoru si ale nebudete úplně užívat zejména ve chvílích, kdy po něm budete chtít výraznější akceleraci a vytočíte ho. Naopak při ustálené jízdě, kdy po motoru nechcete nic, kromě toho, aby jen udržoval rychlost, je v kabině překvapivý klid.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Mercedes-Benz EQV 300 (2021)

Pohon BMW X1 18i sDrive zajišťuje 1,5litrový řadový tříválec s přeplňováním turbodmychadlem, jehož výkon je 100 kW/136 koní a točivý moment 220 Nm. I když tyto hodnoty nevypadá nijak zajímavě, auto zrychlí z 0 na stovku za méně než 10 sekund (9,7 sekundy) a maximální rychlost je 203 km/h. Pokud preferujete klidnou jízdu, je i tato motorizace dostatečná. X1 se s ní netrápí, ale způsob, jakým zrychluje, neosloví.

test-2021-bmw_x1-18i_sDrive- (19)

Dynamiku vylepšuje i automatická převodovka, která si s motorem rozumí poměrně dobře. Při klidné, ale i při ostřejší jízdě nezmatkuje a rychlostní stupně mění ochotně i rychle. Logika a rychlost řazení se mění s různými jízdními režimy, ale testovaný model nebyl vybaven páčkami na volantu pro možnost manuálního řazení. Pokud byste si chtěli řadit sami, pak k tomu musíte použít samotný volič převodovky.

Spotřeba paliva má být podle automobilky pod 7 l/100 kilometrů v kombinovaném režimu. My jsme ale jezdili s hodnotami mezi 7 a 8 l/100 km, přičemž s lehčí nohou jsme se dotýkali spodní hranice, při svižnějším tempu horní hranice.

Přečtěte si také:  Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2021 se nebude konat v květnu. Termín byl posunut na říjen

Tužší podvozek

Testovaný kus byl vybaven 18″ disky s pneumatikami 225/50 R18, tedy nijak vysokými. A navíc je podvozek naladěn docela tvrdě. Auto potěší na kvalitním asfaltu agilitou, protože díky tuhosti podvozku a zároveň lehkému motoru vpředu ochotně reaguje na pohyby volantem. Nedotáčivost tohle malé SUV skoro nezná a na okreskách s kvalitním povrchem dokáže být překvapivě mrštné. Až vás bude mrzet, že vás pohání jen 100 kW…

test-2021-bmw_x1-18i_sDrive- (13)

Jakmile se ale dostanete na nekvalitní silnici, dá vám podvozek nerovnosti pocítit. Auto je začne kopírovat, přenášet je bude i do kabiny, ale přesto kola neodskakují a X1 jede jistě. Jen, jak by řekl jeden bývalý český prezident, trochu drncá.

Přečtěte si také:  V Polsku otevřel první autosalon BMW M a BMW M Motorsport ve střední a východní Evropě

Závěr a cena

BMW X1 je se základním motorem autem, které bez problémů udrží na silnicích i svižnější tempo. Dynamika je dostatečná, ačkoliv se verze 18i sDrive hodí hlavně pro klidnější řidiče. Těm se odmění vcelku příznivou spotřebou paliva a při ustálené jízdě i vcelku klidným a tichým projevem. Že je to tříválec poznáte až při výraznějším akcelerování.

A nakonec docela překvapí i pohled do ceníku. Vždyť základní BMW X1 sDrive 18i s manuální převodovkou se dokonce vejde pod 800 tisíc korun. S automatem už jste ale přes 800 tisíc korun, přičemž testovaný kus s příplatkovou výbavou vyjde na bez pár tisícovek 1,2 milionu korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: X1 18i sDrive
Motor: zážehový tříválec
Objem válců: 1499 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 100 kW/136 koní při 4500-6500 ot./min
Točivý moment: 220 Nm při 1500-4100 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.7 s
Maximální rychlost: 203 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.1-6.3
Emise CO2: 162-144 g/km
Objem nádrže: 51 litrů
Délka: 4439 mm
Šířka: 1821 mm
Výška: 1598 mm
Rozvor: 2670 mm
Provozní hmotnost: 1510 kg
Objem zavazadlového prostoru: 505 / 1550 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář