Test-2022-BMW_iX_xDrive40-elektromobil- (2)

Test BMW iX xDrive40 (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 21. 4. 2022


BMW v posledních letech představuje jeden elektromobil za druhým. Některé elektromobily vznikají na současných modelech se spalovacími motory, jiné jsou úplné novinky s výhradně elektrickým pohonem. A právě druhý případ je i SUV BMW iX, které jsme otestovali.

Netradiční design

Při pohledu na BMW iX poznáte na první pohled, že jde o BMW. Má totiž klasické ledvinky na přídi, ačkoliv tady nejde o masku chladiče, protože elektromobily ji nepotřebují. Je to čistě designový prvek, který kryje speciální průhledný plast, který se při poškození (například kamínkem od auta vpředu) umí díky svému speciálnímu složení sám zacelit. Přední část doplňují otvory s po stranách s kontrastně lakovaným okolím a poměrně nízké světlomety.

Ovšem zboku a zezadu nejde o „typické BMW“. Jeho tvary jsou úplně jiné, než na jaké jsme u bavorského výrobce zvyklí. Dveře dostaly zapuštěné kliky – to kvůli aerodynamice – a na zádi jsou nízké a dlouhé světlomety. Veškerá světelná technika je tvořena LEDkami a mohou ji doplnit laserové přední světlomety.

Test-2022-BMW_iX_xDrive40-elektromobil- (35)

O designovou revoluci jde i uvnitř. BMW iX byl první model, který přijel s novou palubní deskou s dvěma propojenými displeji v jeden celek (přístrojový panel má 12,3″ a displej infotainmentu má 14,9 palce) a s novou generací multimediálního systému. V kabině je opravdové minimum fyzických tlačítek a i ta, která zůstala na dřevem obložené středové loketní opěrce, jsou tvořena dotekovými ploškami. Na loketní opěrce je také volič převodovky, otočný ovladač infotainmentu iDrive a roller ovládání hlasitosti rádia. Vše z křišťálu.

Součástí toho je nejen zcela nové prostředí i grafika (už tu není několik málo segmentů, ale plocha jako na telefonu s mnoha ikonkami), ale také možnosti nastavování a ovládání. Pokud jste zvyklí na současnou generaci BMW iDrive, budete chvíli tápat a orientovat se ve všech těch ikonkách, protože je toho mnoho. Na druhé straně si ale můžete auto přizpůsobit zcela pro sebe. Displej je dotekový, případně je tu zmiňovaný otočný ovladač na loketní opěrce. Ovládání některých funkcí nechybí, ale hlasové ovládání v češtině BMW nepodporuje.

Je to velké auto

Jakkoliv rozměry auta nejsou z fotky poznat, BMW iX je velké auto, které se vyrovná BMW X5, jeho rozvor je dokonce ještě delší než v případě BMW X7. Díky svému pohonnému ústrojí, které je nejen technicky, ale i prostorově jednodušší než v případě aut se spalovacími motory se dá navíc ušetřit prostor, který zbyde pro posádku.

Nové plně elektrické BMW iX představeno. Vrcholná verze M60 bude mít 600 koní a 111,5kWh baterii

V interiéru tohoto bavorského elektrického SUV, kam se dostanete po otevření bezrámových dveří, je opravdu dostatek místa vpředu i vzadu, aniž by se posádka musela jakkoliv uskromňovat. Velkou výhodou je i rovná podlaha v kabině, pod kterou jsou uschovány baterie. I tak ale překvapí docela vysoký posed nad podlahou a i to, že přední sedadla jsou překvapivě daleko od čelního skla.

Trochu zvláštní je volant, jehož tvar zdaleka není kulatý, ale je to spíše nějaký šestiúhelník. Má tlustý věnec (pro někoho bude možná až příliš) a dobře se drží, ale manipulace s ním je ve chvílích, kdy je potřeba s ním hodně otáčet (třeba při parkování) docela složitá. K parkování ale můžete využít automatický parkovací asistent, který zaparkuje (podélně i příčně) za vás anebo pak autonomní couvací asistent, který sám vycouvá přesně tak, jak jste s autem jeli popředu. Pamatuje si posledních 50 metrů jízdy.

BMW instalovalo do iX také hodně zajímavé řešení zakrývání panoramatické střechy a šlo na to o poznání lépe než škodovka u Enyaqu Coupé iV, který dostal skládací kryt, který si musíte zcela sami sundat i pak nandat, což za jízdy nemůžete udělat. BMW na panoramatické střeše nemá kryt vůbec žádný, jde o čisté sklo. Ovšem tohle není jen tak obyčejné, nýbrž dostalo ještě další polymerovou vrstvu, která obsahuje tekuté krystaly. Ty se pod elektrickým napětím mohou seskupit tak, aby byla vrstva průhledná. Pokud pod napětím nejsou, sklo se stane mléčným a světlo do interiéru téměř nepustí. Vše se ovládá tlačítkem u přední stropní lampičky.

Test-2022-BMW_iX_xDrive40-elektromobil- (16)

Technika a pohonné ústrojí

Když se podíváme do technických údajů, všimneme si, že tohle auto má pohotovostní hmotnost více než 2,4 tuny. Mohou za to hlavně velké a těžké baterie, protože BMW iX xDrive40 má akumulátor s kapacitou 76,6 kWh (využitelná kapacita je 71 kWh). Výrobce udává, že podle WLTP je celkový dojezd podle aktuálních podmínek 394 až 425 kilometrů.

Hmotnost ovšem výrobce snižoval, kde se dalo. Základem auta je hliníkový prostorový rám, který je doplněn o plast vyztužený karbonovými vlákny (tzv. CFRP). Na výrobu byly použity také další materiály v podobě vysokopevnostní oceli, hliníku, termoplastů.

Testované auto je základní verze s označením xDrive40 (nabízí se i xDrive50 a nejnovější i M60). I tak jsou tu dva elektromotory, díky čemuž má auto pohon všech kol (detaily se dočtete v samostatném článku, odkaz je níže). Přední elektromotor má výkon 190 kW/258 koní a ten zadní 200 kW/272 koní. Celkový výkon pohonné soustavy je 240 kW/326 koní a točivý moment 630 Nm. To elektrickému bavoráku umožní zrychlit z místa na stovku za 6,1 sekundy a maximální rychlost 200 km/h (elektronicky omezeno).

První plně elektrický systém pohonu všech kol. BMW xDrive se představuje v BMW iX a BMW i4 M50

Jízda je v BMW iX taková, jakou byste v prémiovém elektromobilu mohli očekávat. V kabině je ticho a klid. Odhlučnění aerodynamického svistu, hluku od kol, ale i elektromotorů je perfektní a to jak ve městě, tak i na dálnici. Prémiový (a příplatkový) audiosystém Harmann/Kardon tak může zůstat klidně potichu, protože není potřeba jej zesilovat. Když to přesto uděláte, dočkáte se perfektního a čistého zvukového doprovodu s pronikavými výškami i hutnými basy.

Reakce na pohyby plynovým pedálem jsou rychlé, elektromotory na ně reagují téměř bez zpoždění. BMW iX ovšem nemá zběsilé reakce, kdy by bezhlavě vystřelilo vpřed, zátah přijde docela jemně, ale přesto je značný. Čísla na rychloměru přibývají nejen při pevném startu, ale i při pružném zrychlení, které navíc nepřestává, protože je tu pouze jednostupňová převodovka. Výrazně akcelerovat umí BMW iX nejen ve městě či mimo něj, ale i na dálnicích. 

A jak je na tom elektrické BMW iX se spotřebou elektrické energie? To je docela překvapení, protože se dá jezdit kolem 23 kWh na 100 kilometrů, přičemž ve městě, kde budete využívat při brzdění rekuperaci, se dostanete níž a na dálnici naopak spotřeba vzroste. Energie se dá do baterie dostat docela rychle. U testovaného BMW iX xDrive40 se DC rychlodobíjecí stanicí dá dobíjet až 150 kW, u výkonnějších verzí s větší kapacitou baterie to je až 200 kW. Reálný dojezd se pohyboval zpravidla mezi 300 a 350 km.

Test-2022-BMW_iX_xDrive40-elektromobil- (11)

Základní verze nedisponuje adaptivním vzduchovým podvozkem, který mohou mít výkonnější verze. Tady jsou jen ocelové pružiny s tlumiči, měnícími charakteristiku v závislosti na zdvihu. Zní to možná složitě, ale funguje to parádně. Tohle auto je i na 21″ zimních kolech (na léto má dokonce 22″) překvapivě komfortní a nástrahy českých silnic zvládá bez ztráty květinky.

Závěr a cena

Elektrické BMW iX sice nevypadá jako ostatní BMW, ale opravdu dobře jezdí. Je tiché, pohodlné a dostatečně rychlé. Automobilka si na něm dala záležet – na samotné konstrukci s moderními materiály, na materiálech, technice i technologiích. Potěší i klid a ticho na palubě, které doplňují komfortní jízdní vlastnosti. Dojezd by sice mohl být větší, ale na rychlodobíjecích stanicích zvládne nabíjet až 150 kW.

A cena? Testované BMW iX xDrive40 začíná na 2 067 000 Kč s DPH, přičemž testovaný kus s velmi bohatou příplatkovou výbavou vyšel na 2 774 954 Kč s DPH. To je o skoro 150 tisíc korun víc, než kolik byste v základu zaplatili za BMW iX xDrive50. To vyjde minimálně na 2 628 600 Kč s DPH.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,iX xDrive40
Motor:,2× synchronní elektromotor s elektricky buzeným statorem a rotorem
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,240 kW/326 koní
Točivý moment:,630 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,6.1 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,stálý redukční převod
Spotřeba energie (kWh/km):, 19.4 – 21.2
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita akumulátorů:,71 kWh (celková: 76.6 kWh)
Maximální dojezd:,394 – 425 km
Délka:,4953 mm
Šířka:,1967 mm
Výška:,1695 mm
Rozvor:,3000 mm
Pohotovostní hmotnost:,2440 kg
Objem zavazadlového prostoru:,500 / 1750 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru