BMW letos v dubnu odstartovalo prodej svého nejmenšího nejostřejšího modelu. A my jsme se novému BMW M2 podívali na zoubek. Vyzkoušeli jsme verzi s automatickou převodovkou.
Malé, ale velké
Ačkoliv je BMW M2 tím jasně nejmenším eMkem v nabídce, mezigeneračně pořádně vyrostlo. Důvodem je i fakt, že auto se sice označuje jako řada 2, ale fakticky má pohon a podvozek z větší M4. Pokud se podíváme na rozměry konkrétně, zjistíme, že auto je dlouhé 4580 mm, na šířku naměříme 1887 mm a vysoké je 1403 mm. Druhá generace BMW M2 je tedy o 119 milimetrů delší než předchozí generace a zároveň je o 16 milimetrů širší a o 11 mm nižší.
Větší je nové BMW M2 i pokud se podíváme na vzdálenosti kol a náprav. Rozvor náprav byl prodloužen na 2747 mm, což je mezigeneračně o 54 mm více. Větší jsou i rozchody kol, protože vpředu byl zvětšen o 38 milimetrů (na 1617 mm) a vzadu o 4 milimetry (na 1605 mm). To jsou stejné hodnoty jako má BMW M4 Coupé (pro zajímavost na délku je M4 delší jen o 214 mm než M2), přičemž ve srovnání s běžnými BMW řady 2 je M2 celkově o 49 milimetrů širší, přičemž rozchod kol je vpředu širší o 44 mm a vzadu o 18 mm. A je to vidět na první pohled, blatníky jsou opravdu hodně nafouknuté…
S nárůstem rozměrů ale samozřejmě narostla také hmotnost. Ta je s řidičem ve verzi s automatickou převodovkou rovných 1800 kg, ve verzi s manuální převodovkou je to 1775 kg. Nové BWM M2 má karbonovou střechu, která hmotnost snižuje. Zároveň snižuje také těžiště.
Jeden motor, dvě převodovky a pohon jen zadních kol
BMW M2 se v současnosti nabízí pouze jako zadokolka s jedním motorem, ale už se objevily spekulace, že i BMW M2 by mohlo dostat pohon všech kol s možností odpojení předního pohonu jako mají větší eMka. BMW však při jeho představení tvrdilo, že čtyřkolka nebude. Při konfiguraci nového modelu můžete volit mezi dvěma převodovkami: manuálním šestikvaltem nebo automatickou osmistupňovou převodovkou, kterou mělo i testované auto.
Pokud se podíváme blíže na motor, pak zjistíme, že jde o třílitrový šestiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly, který pochází z BMW M3/M4 (S58), jen je naladěn na nižší výkon 338 kW/460 koní a točivý moment vrcholí 550 Nm. S automatickou převodovkou zrychlí auto na stovku za 4,1 sekundy a na 200 km/h se dostane už za 13,5 sekundy. Maximální rychlost je standardně elektronicky omezena na 250 km/h, za příplatek je možné omezovač rychlosti posunout až na 285 km/h.
Vzhledem k tomu, že jen na zadní kola tady jde opravdu velká porce síly, je mezi nimi tradičně elektronicky řízený zadní diferenciál. Ten reaguje na podmínky na silnici operativně a řídící jednotka jej dokáže až 100% uzamknout. Mimochodem, zajímavé je, že auto má dvourozměrná kola vpředu i vzadu, ale nikoliv pouze co do šířky, ale i co do průměrů. Vpředu má totiž BMW M2 užší kola s rozměry 9,5×19 palců s pneumatikami 275/35 R19, zatímco vzadu širší 10,5×20 palců s pneumatikami 285/30 R20.
Je vážně rychlé!
Už čistě podle technických údajů je jasné, že tohle bude rychlé auto. A také je, navíc má motor dostatek síly a působivý zátah už od středních otáček a vydrží až k červenému poli. Doprovází to navíc vcelku zajímavý a poměrně výrazný zvuk ze čtveřice koncovek výfuku s aktivní klapkou, kterou lze ovládat samostatným tlačítkem na středovém tunelu, případně přímo v nastavení jízdních režimů, které si lze tradičně uložit a rychle vyvolat tlačítky „M1“ a „M2“ na volantu.
BMW M2 je mezigeneračně výrazně větší a těžší (o více než čtvrt tuny), což se projevuje i na jízdě. Pocitově tohle auto dospělo, nejde už o takového „puberťáka“, který ochotně a rád využije každou příležitost k tomu, aby se sklouznul. Ne snad, že by to nová generace neuměla, ale už to je i kvůli šířce pneumatik a celkovému naladění těžší. Stačí ale mít samozřejmě vypnutou stabilizace a v zatáčce výrazně šlápnout na plyn, abyste záď odstavili.
Pokud ovšem jedete rychle a přidáte málo razantně (motor je o poznání měkčí, než býval, roztáčí se pomaleji, není tak superostrý, jak býval), může se stát, že naopak přijde nedotáčivost. Bude to ale už ve velmi vysokých rychlostech a bude za to moci právě hlavně velikost a hmotnost eM dvojky. Vy to ale v zadku díky tuhosti a celkové pevnosti auta ucítíte v zadku.
Celkovým naladěním se stalo, že BMW M2 Coupé je opravdu rychlé auto, často ale vlastně jen tak mimochodem. Představte si, že vyrazíte na výlet po okreskách, chytíte správné tempo a rytmus, pocitově si říkáte, že jedete docela svižně, přesto stále hluboko pod tím, co by BMW M2 dokázalo. Ale pak se podíváte na rychlost, jakou jedete a zhrozíte se. Mohou se totiž ukazovat taková čísla, za která byste se nemuseli stydět ani na německé dálnici. V autě byl ale přitom klid, nic dramatického se nedělo a v zatáčkách panovala pohoda. Tohle kupé – díky svým vážně dobrým schopnostem – možná až nebezpečně maskuje rychlost.
Stabilizace se dá stále buď omezit na režim M Dynamic Mode, v němž budou její zásahy posunuté, anebo stále zcela deaktivovat. I toto nastavení si lze uložit do paměti pod tlačítky na volantu. Pokud tu ovšem budete mít zásahy stabilizace omezené (anebo zcela deaktivované), budete muset aktivaci potvrdit dvojím stisknutím. Nestane se vám tak to, že byste si režim přepnuli a stabilizaci vypnuli při jízdě omylem.
Pokud s BMW M2 Coupé budete chtít jezdit rychle, budete možná dokonce překvapení, jak rychlé dokáže být. Dlouhé a táhlé zatáčky vykrajuje s takovou samozřejmostí, za kterou by se nemusely stydět ani některé starší supersporty. A pak šlápnete na brzdový pedál a zjistíte, že i v téhle disciplíně tohle auto exceluje. I na ostrých brzdách je stabilní a dá se do zatáčky nasměrovat.
A co v klidném tempu? To, že je auto dospělejší, poznáte i při klidné jízdě, kdy si všechno nastavíte do komfortu. Adaptivní podvozek v tu chvíli silnici překvapivě dobře vyhlazuje, ačkoliv geny sportovního modelu zcela zakrýt nedokážou. O tu rychlost ale nepřijdete, jen bude motor na pokyny pravé nohy reagovat jemněji, tím spíš ale bude auto svou rychlost maskovat. V takovém režimu se dokážete se spotřebou paliva dostat i pod desetilitrovou hranici a na palubě auta si můžete se spolujezdci docela tiše povídat. Mimochodem, čtyři cestující se sem sice vejdou, ale dlouhé cesty si neužijí. Místo je tu málo hlavně na nohy vzadu.
Závěr a cena
BMW M2 Coupé mezigeneračně výrazně vyrostlo a opět posílilo. A také zrychlilo a dospělo. I díky tomu je tu ještě větší prostor pro chystanou ostřejší verzi BMW M2 CS, kterou už BMW na silnicích testuje. Se současným modelem se dá docela bez problémů jezdit každý den, ale pokud se rozhodnete, můžete si vyrazit na opravdu rychlou projížďku po okreskách. Často vás překvapí, jak daleko jsou limity tohoto auta, protože mnohdy překonávají limity vaše. A cena? Ceník BMW M2 startuje v České republice v tuto chvíli na 1 864 200 Kč s DPH.
Technické údaje:
Technické údaje:
Auto: | BMW M2 Coupé (2023) |
Motor: | řadový šestiválec |
Objem válců: | 2993 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | zadních kol |
Výkon: | 338 kW/460 koní při 6250 ot./min |
Točivý moment: | 550 Nm při 2650 – 5870 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4,1 s |
Maximální rychlost: | 250 (280) km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 9,7 – 9,8 l/100 km |
Emise CO2: | 218 – 222 g/km |
Objem nádrže: | 52 litrů |
Délka: | 4580 mm |
Šířka: | 1887 mm |
Výška: | 1403 mm |
Rozvor: | 2747 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1800 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 390 litrů |