Test BMW iX2 xDrive30e | elektromobil | 2024

Test BMW iX2 xDrive30e | elektromobil | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 11. 8. 2024


BMW nabízí své modely „pro všechny“. Je jedno, zda chcete pod kapotu benzinový nebo naftový motor, ale také jestli chcete třeba plug-in hybrid nebo elektromobil. Některé modely tak nabízí klidně všechny možnosti pohonných ústrojí. Typickým příkladem je třeba i nejnovější BMW X2. To jsme otestovali jako nejvýkonnější verzi z nabídky, kterou je elektromobil iX2 xDrive30e s dvěma elektromotory a tedy pohonem všech čtyř kol.

Výrazná změna

BMW X2 na trh před pár měsíci přijelo ve své druhé generaci, která se designově výrazně proměnila. Z původně spíše zvýšeného hatchbacku je to teď zmenšenina BMW X6, respektive BMW X4. Jde tak o auta, které tvary SUV kombinuje s tvary kupé, kdy mu za B-sloupkem výrazně klesá střecha. Navíc se karoserie mezigeneračně zvětšila. Novinka je delší o víc než 20 cm (celkem 4567 mm), širší je o víc než 2 cm (1845 mm) a vyšší je o 64 mm (1590 mm). O dva centimetry je delší také rozvor náprav (2692 mm).

Není to ale pouhá zmenšenina BMW X6 a X4, protože X2 přijela s novějším designovým jazykem, než zmiňovaní větší soupeři. Má opět poupravenou masku chladiče (jejíž obrysy mohou být osvětleny), jinou grafiku světlometů i úplně nový interiér.

Test BMW iX2 xDrive30e | elektromobil | 2024

Kabina má nejen jiný vzhled, ale také úplně nový infotainment. Je to jeho už devátá generace, která si sice ponechává design a grafiku podobnou té předchozí (tu má například BMW XM, modernizované modely řady 3 a řady 4 a podobně), ale je rychlejší a opět o něco chytřejší. Stále jsou tu ovšem v Menu všechny ikonky najednou a není to úplně na první pohled jednoduché a přehledné. BMW navíc neumí ve svých modelech hlasové ovládání auta v češtině, vždy tak tedy musíte pro ovládání auta klikat na displej. Není tu už ani otočný ovladač na středovém tunelu, který zůstal jen ve velkých modelech BMW.

Zvětšení rozměrů se projevilo na vnitřním prostoru, ale jen na předních sedadlech. Na těch si pasažéři na nedostatek prostoru stěžovat nemohou, mají dost místa do všech směrů. Horší je to na zadních sedadlech, kde jsem měl i se svými jen 180 cm problém. Dotýkal jsem se totiž hlavou stropu a nohy jsem nebyl schopen pohodlně zasunout pod přední sedadlo. Kufr má naopak  velmi slušných 525 litrů (spalovací verze mají 560 litrů).

Fosilní palivo nebo elektřina?

Ve druhé generaci X2 nabízí BMW širší nabídku pohonných jednotek než v té první. Kromě benzinových motorů, naftových motorů a plug-in hybridního pohonu může mít novinka i čistě elektrický pohon. Standardem pro základní verze je pohon předních kol, čtyřkolka je naopak standardně u silnějších verzí. Převodovka je vždy bez výjimky automatická.

Test BMW iX2 xDrive30e | elektromobil | 2024

Pokud chcete čistě elektrické BMW iX2, máte na výběrou ze dvou verzí: jedna je slabší s pohonem pouze předních kol eDrive20, ta druhá (testovaná) je silnější čtyřkolka xDrive30e. Obě verze přitom mají stejnou Li-Ion baterii s celkovou kapacitou bezmála 68 kWh, respektive využitelnou kapacitou 64,8 kWh.

Za volantem

Aby se auto aktivovalo, je třeba – stejně jako u nedávno testované spalovací verze X2 M35i xDrive – stisknout startovací tlačítko. V tomto případě to mají modely Tesla nebo elektromobily koncernu Volkswagen jednodušší, u nich se auto aktivuje tím, že se řidič posadí na sedadlo a sešlápne brzdu.

Dynamika auta je parádní, vždyť je to ta nejsilnější verze z nabídky. Dvojice elektromotorů má celkový výkon až 230 kW/313 koní a 494 Nm, což platí při funkci Boost. K její aktivaci slouží páčka na volantu. Stiskem páčky se Boost aktivuje na 10 sekund, což má pomoci například pro jednodušší předjetí pomalejšího auta. U elektrických aut se ale páčky na volantu zpravidla používají pro úpravu intenzity rekuperace, tak to ovšem u (žádného elektrického) BMW není.

Test BMW iX2 xDrive30e | elektromobil | 2024

Rekuperace se tu ale samozřejmě taky dá nastavit, je to jen o něco složitější, musíte se totiž ponořit do infotainmentu. Pokud necháte automatickou rekuperaci, bude auto reagovat na aktuální průběh cesty, ale také na provoz před sebou. Je to vlastně nakonec mé nejoblíbenější nastavení. Pokud ale naopak zvolíte ten vůbec nejvyšší režim rekuperace („B“), nebudete pak skoro potřebovat brzdový pedál (rekuperuje až 60 kW). BMW iX2 totiž dokáže na rekuperaci zabrzdit až do zastavení.

Parádní je nicméně i opačný pohyb, tedy akcelerace. Technické údaje slibují zrychlení z nuly na stovku za 5,6 sekundy a (elektronicky omezenou) maximální rychlost 180 km/h. Díky dostatečně vysokému výkonu i točivému momentu ale více potěší pružnost. Jak jsme z elektrických aut zvyklí, reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou opravdu rychlé. Tenhle elektrický bavorák není výjimkou a zejména ve sportovním režimu jsou reakce opravdu ostré jako břitva. S tím, jak roste rychlost, dynamika ale (i díky jednostupňové převodovce) trochu uvadá, přesto dokáže elektrická iX2 opravdu slušně zrychlovat i v dálničním tempu.

Nakonec to nejlepší na celém autě je nicméně odhlučnění kabiny. To je skvělé nejen ve městě, kde to díky absenci spalovacího motoru oceníte nejvíc, ale i mimo město a na dálnici. Aerodynamický hluk tady sice slyšet, ale přesto je uvnitř tišeji než u některých jiných elektrických aut. A to dokonce i ze stejné „bavorské stáje“.

Test BMW iX2 xDrive30e | elektromobil | 2024

U benzinové X2 M35i jsme si stěžovali na podvozek, protože auto obouvalo velká 21″ kola. Testovaná iX2 měla o palec menší dvacítky a jízda byla lepší. Pomohlo i o něco poddajnější naladění pružin a tlumičů. Tohle auto je sice stále o něco tužší, než by se mi pro opravdu komfortní jízdu líbilo, ale nerovnosti a nekvalitu silnic umí mnohem lépe filtrovat. Nezklame ani při ostřejší jízdě, ba právě naopak. Přestože váží přes dvě tuny, dokáže být docela obratné. Velkou zásluhu na tom má zejména nízké těžiště, protože baterie je uložena mezi nápravami v podvozku. Řízení je ovšem pocitově trochu přeposilované.

Dojezd, spotřeba a nabíjení

A jak je to s dojezdem a spotřebou? BMW v technických údajích udává, že kombinovaná spotřeba elektřiny je 16,3 kWh na 100 ujetých kilometrů a dojezd je až 449 kilometrů. A to není vůbec špatné. A jak je to v praxi? Spotřeba se dá ve městě udržet poměrně bezpečně do 16 kWh/100 km, přičemž jde o hodnotu na automatickou rekuperaci při cestování po Praze. Jakmile vyrazíte na dálnici, počítejte s tím, že pod 16 kWh/100 km se při běžném cestovním tempu na hranici maximální povolené rychlosti nedostanete, spíše to bude ke 20 kWh/100 km.

Nabíjet lze BMW iX2 xDrive30e maximálně 135 kW na rychlonabíječkách, respektive standardně 11 kW (za příplatek 22 kW) z wallboxu. BMW dalo iX2 nejnovější verzi softwaru „Max Performance Charging“, díky čemuž má nabíjecí křivka klesat plynule, namísto toho, aby se snižovala skokově. To má znamenat to, že na nabíjecí stanici tak strávíte méně času.

Test BMW iX2 xDrive30e | elektromobil | 2024

Závěr a cena

Nové BMW X2 je autem, u kterého si svůj „správný pohon“ vybere každý. V tomto případě jde o nejvýkonnější elektrickou verzi, která rozhodně potěší svou dynamikou. Špatné to není ani z pohledu spotřeby elektrické energie, přestože někteří konkurenti (i z řad neprémiových automobilek) dokážou jezdit za ještě nižší hodnoty, naopak některé (i z řad prémiových automobilek) i za víc. Dojezd se pohybuje od přibližně něco přes tří set kilometrů při cestovním tempu kolem hranice maximálně povolené rychlosti pouze na dálnici, až skoro 430 km při cestování po městě s nastavenou automatickou rekuperací.

Testovaný kus nejvíce překvapí povedeným odhlučněním, ale i dobrými jízdními vlastnostmi. Pokud bych si mohl vybrat, asi bych si na auto dal menší devatenáctky, aby bylo ještě komfortnější. I tak ale nerovnosti filtruje bez problémů a hlavně potichu, bez jakýchkoliv nepříjemných rázů nebo ran.

A cena? V základu vás auto vyjde minimálně na 1 110 200 Kč za verzi iX2 eDrive20 s pohonem předních kol, testovaná čtyřkolka iX2 xDrive30e startuje na Od 1 388 400 Kč s DPH. Příplatková výbava konkrétního kousku z fotek jeho cenu ovšem zvedla až k necelým dvěma milionům s daní (1 944 414 Kč).

Technické údaje:

Auto:

BMW iX2 xDrive30e

Motor:

2x elektromotor

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

230 kW/313 koní (maximální výkon)
94 kW/128 koní (výkon po 30 minut)

Točivý moment:

494 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

5,6 s

Maximální rychlost:

180 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

16,3 – 17,7 kWh/100 km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

64,8 kWh (využitelná kapacita)

Délka:

4554 mm

Šířka:

1845 mm (bez zrcátek)

Výška:

1560 mm

Rozvor:

2692 mm

Pohotovostní hmotnost:

2095 kg

Objem zavazadlového prostoru:

525 / 1400 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru