Když BMW představilo facelift své vlajkové lodi, řady 7, nejvíce diskuzí rozpoutaly velké ledvinky. Typický znak automobilky je jednou z nejvýraznějších částí designu. Ale co zbytek auta? Na to jsme se podívali v klasickém redakčním testu.
Velké změny nebyly potřeba, jen se ladilo
Říká se, že když něco funguje, není potřeba do toho sahat. A vlastně stejnou cestou šlo i BMW. Auto nijak zásadně nevylepšovalo a spíše ho jen decentně vyladilo. Platí to o designu – s výjimkou přední části – ale i o technice.
Nicméně pojďme se podívat na to, co rozpoutává vášnivé debaty dodnes. Čelní pohled na luxusní limuzínu ukazuje fakt, že BMW chce být na první pohled v automobilovém světě jasně rozeznatelné. Typické pro ní jsou právě ledviny, které měly prakticky všechny modely v její historii (i když výjimky existují). V rámci modernizace je značka o 40 % zvětšila. Současně s tím zvětšila znak, ale naopak snížila hlavní světlomety. I díky tomuto je nyní sedmička na první pohled jasně rozpoznatelná od menší řady 5.
Z boku a zezadu už jde jen o drobnosti. Vzadu je nově tvarovaný nárazník a nová světla, mezi nimiž je světelný proužek, což zejména ve tmě vypadá parádně. Základní tvar světel přitom zůstal zachován. Mimochodem zajímavé je, že BMW nepřešlo na dynamické ukazatele směru a podobné věci.
Velké změny nejsou ani v interiéru. Tady se vlastně neměnilo nic kromě kapličky přístrojů, která je nyní plně digitální. Poprvé jsme ji viděli u nové generace BMW X5. Její design se nedá nijak výrazně měnit, mění se jen vnitřní část pravé poloviny uvnitř otáčkoměru – vybírat ze záložek lze podobně jako byste přepínali palubní počítač. Nelze ale měnit zobrazení podobně jako u vozů koncernů Volkswagen nebo PSA.
Ještě více výkonu
Vlajková loď každé automobilky si zaslouží ty největší a nejvýkonnější motory. A v tomto případě je v Bavorsku všechno v nejlepším pořádku. Nejmenší motory jsou třílitrové šestiválce – před modernizací byl pod kapotou i čtyřválec (hybrid) – a největší je naopak 6,6litrový dvanáctiválec M760Li xDrive. I v Evropě!
V rámci redakčního testu jsme zkoušeli benzinový osmiválec s označením 750i. Jde o stejný motor, který pohání BMW M850i xDrive Coupé, což znamená 4,4 litru objem válců, dvojici turbodmychadel, 390 kW/530 koní a 750 Nm. S dynamikou tato více než pětimetrová limuzína nemá sebemenší problémy.
Motor je po startu tichý. Přesně tak, jak se na luxusní limuzínu sluší a patří. Přepněte ale do sportovního jízdního módu a osmiválec o sobě dá vědět. Jeho projev se změní na příjemně brumlavý a jadrný zvuk. Může za to i příplatkový M sportovní výfuk (16 250 Kč). Nejzajímavější projev má mezi 2000 a 3000 otáček, kde ho doprovází i mohutný zátah. Vždyť maximum točivého momentu leží ještě pod dvěma tisíci otáček (jeho maximum je k dispozici od 1800 do 4600 ot./min).
Sportovní režim auto přitvrdí, zůstanete v němém úžasu, co tak velký sedan dokáže předvést na klikatých silnicích. V zatáčkách je pocitově menší i díky natáčecí zadní nápravě. Vše korunuje „správně“ nastavený pohon všech kol, který preferuje zadní nápravu.
Stejně se ale pak budete rádi vracet ke komfortnímu (nabízí dva: „obyčejný“ Comfort a Comfort Plus) režimu, nebo možná k režimu nazvanému jako „Adaptive“. Ten přizpůsobuje auto v reálném čase situacím, jak s autem řidič jede. Pokud jede v klidu a nepospíchá, je jízda komfortní. Jakmile ale auto zpozoruje řidičovy rychlejší nebo ostřejší reakce, přenastavuje do sportovního režimu. Adaptivní nastavení funguje skvěle a prakticky není potřeba na nic jiného jezdit.
Překvapí vás zcela jistě spotřeba paliva, protože na tak velké auto s hmotností přesahující dvě tuny není nijak vysoká. Je tady jasně znát, že jeho teritoriem jsou hlavně dálnice, protože při 140 km/h se převaluje u dvou tisíc otáček. Díky tomu se při přesunu Evropou dostanete i k 9litrové spotřebě benzinu. My jsme nakonec s přibližně stejnou koncentrací dálnic, města (hlavně Prahy) i okresních silnic jezdili se spotřebou mezi 12 a 13 l/100 km. Škoda, že nádrž je jen 78 litrů, BMW E32 z fotek má 90litrovou nádrž…
Ten komfort…
Interiér je v testovaném autě už na pohled parádní, ale co teprve, až se posadíte do sedadel. Ta přední vás příjemně obejmou a rozmazlí vyhříváním, odvětráváním, ale i masážní funkcí s několika programy. Vyhřívány jsou samozřejmě i odkládací plochy pro oba lokty (na dveřích i loketní opěrka) a také volant.
Podobné je to i vzadu, kde ale chybí masáž. Testované provedení nebylo v prodloužené verzi L, tak si tu posádka nenatáhne nohy, ale i tak je tu místa dostatek. Testované auto nebylo konfigurováno s ohledem na to, že by jeho majitel jezdil výhradně vzadu, takže tu chybí například displeje na opěradlech předních sedadel (jako například v této sedmičce před modernizací). Možnosti příplatkových prvků (nejen) pro zadní sedadla jsou ale velké, takže i v testovaném autě byla sedadla elektrická a velká spousta věcí (provozních i komfortních) se dala ovládat běžným tabletem umístěným ve středové loketní opěrce. Dozvíte se na něm ale i provozní údaje o spotřebě paliva, případně můžete prohlížet cestu v navigaci a tak dále.
Všechny verze BMW řady 7 bez výjimky jsou vybaveny vzduchovým odpružením, což se pozitivně projevuje na komfortu a zejména plavnosti jízdy. Auto se na silnici chová jako loď na klidném moři. Komfort posádky však dokáží zkazit krátké příčné nerovnosti, na něž podvozek reaguje drobným drncnutím. Je to ale obecně problém vzduchových podvozků a nedokáže si s tím 100% poradit třeba ani Mercedes-Benz třídy S. Překvapilo nás také přímé srovnání BMW řady 7 s větším BMW X7, protože X7 se navzdory očekávání podvozkově chovalo ještě o něco komfortněji.
Svezli jsme s dvěma největšími BMW. První kilometry za volanty řady 7 a X7
Co mají obě auta společné, je ticho v kabině. V rámci modernizace na to automobilka kladla velký důraz, takže vylepšila těsnící materiály na B sloupcích, dala tlustší přední sklo i boční dvojitá okna, ale upravila třeba i takové drobnosti jako podběhy zadních kol. Do interiéru se tak zavřete skoro jako do zvukotěsné místnosti. Nejednou jsem se po zaparkování a následném otevření dveří lekl, protože venkovní hluk nebyl v autě absolutně slyšet. Dokonce i při jízdě je v autě ticho – není slyšet ani aerodynamický hluk, ale ani hluk od pneumatik. A že někdo stiskl tlačítko „Mute“ si budete připadat i když si chcete stáhnout boční okno. Vidíte, jak sklo jede dolů, ale motorky stahování neslyšíte…
Závěr a cena
Ve srovnání s druhou generací BMW E32, kterou si můžete prohlédnout na fotkách, je o to víc patrné, jak obrovský krok za poslední desítky let auta udělala. Jsou komfortnější, pohodlnější, rychlejší, úspornější a bezpečnější. BMW řady 7 po faceliftu je stále tím z nejlepších, co si můžete (pokud nebudeme řešit ty zcela aristokratické modely jako Rolls-Royce) koupit.
Na srovnání generací je také jasně vidět, jak auta narostla, a jejich design se proměnil k nepoznání. Mimochodem víte, že i BMW E32 dostalo v rámci faceliftu větší ledvinky (ty měly ale verze V12 i před faceliftem), takže se doba opakuje…
A co vás to všechno bude stát? Pohled do ceníku prozradí, že nejlevnější (což je v tomto případě docela relativní pojem) je BMW 730d s pohonem zadních kol, které se jako jediné vejde s cenou pod 2 miliony korun bez daně. Testované BMW 750i xDrive začíná na 2,5 milionech korun bez daně, tedy 3,1 milionu korun s daní. Mimochodem stále je to o více než milion méně, než kolik dáte za vrcholné BMW M760Li xDrive anebo BMW i8 Roadster…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,750i xDrive
Motor:,vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců:,4395 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,všech čtyř kol (xDrive)
Výkon:,390 kW/530 koní při 5500 – 6000 ot./min
Točivý moment:,750 Nm při 1800 – 4600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.0 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,13.1 / 7.4 / 9.5
Emise CO2:,217 g/km
Objem nádrže:,78 litrů
Délka:,5120 mm
Šířka:,1902 mm
Výška:,1467 mm
Rozvor:,3070 mm
Pohotovostní hmotnost:,2040 kg
Objem zavazadlového prostoru:,515 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]