Když chcete rychlý a přesto úsporný kombík, který navíc vypadá k světu, řešení by pro vás mohli mít třeba u Audi. Jeden takový jsme otestovali, jmenuje se Audi S6 Avant a pohání jej skvělý motor 3.0 TDI se 700 Nm točivého momentu.
Teď už jen s naftou
Bývaly doby, kdy modely Audi s označením „S“ poháněly výhradně benzinové motory, v S6 se dokonce objevil i epický desetiválec. To ovšem před pár lety změnilo. Pod kapotami modelů Audi S4, S5 (s výjimkou kabrioletu), SQ5, S6 a S7 se totiž místo benzinových šestiválců nastěhovaly naftové šestiválce. Byl to přesně opačný postup, než který nastal u SUV SQ7 a SQ8, které naopak naftový osmiválec vyměnily za benzinový osmiválec.
Ale měli byste kvůli naftovým motorům pod kapotou smutnit? Jsem přesvědčený, že nikoliv, protože naftové šestiválce v Audi vždycky uměli. Větší eSkové modely (Audi S3 má pořád benzinový čtyřválec) pohání mild-hybridní vidlicový třílitr TDI s působivými parametry, vždyť nabízí 257 kW/349 koní, ale hlavně točivý moment 700 Nm. Díky tomu dokáže Audi S6 Avant zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 5,1 sekundy (to auto váží 2,1 tuny!), ale hlavně nabízí skvělou pružnost.
Motor jako takový není naladěn sportovně, spíše se projevuje jako lokomotiva, která po sešlápnutí plynového pedálu zatáhne a pak pokračuje až k červenému poli. Pak převodovka přeřadí, aby mohlo vše prakticky bez přestání pokračovat. A za to, jak hladce tohle auto zrychluje z místa až k omezovači, může i skvělá osmistupňová automatická převodovka, která řadí rychle a takřka neznatelně. A je jedno, jestli za sebou kvalty sází při zrychlování z místa anebo prostě přidáte, když potřebujete předjet jiné auto. Automat vždycky ví, co má dělat, a vždycky to udělá tak, jak byste si přáli.
Pokud by se vám přeci jen fungování automatu nelíbilo – o čemž vlastně docela pochybuju – pak máte samozřejmě možnost manuální změny rychlostí. To lze provést nejen pohybem voliče převodovky do strany a pak jeho pohyby vpřed a vzad, ale také páčkami na volantu. Na to převodovka opět reaguje velmi rychle a ochotně řidičovy pokyny provádí. Při běžné jízdě se snaží automat držet ideální otáčky, zpravidla nechává motor jen zlehka nad volnoběhem. Víc není potřeba, protože maximum točivého momentu přichází už v 1750 a vydrží do 3250 otáček motoru za minutu.
Když si vyberete Audi S6 (buď s karoserií sedan anebo jako testovaný kombík Avant), dostanete vždy pohon všech kol quattro, který je v tomto případě stálý a se samosvorným mezinápravovým diferenciálem.
Kapku ostřejší vzhled
Že nejde o obyčejné Audi A6 lze na pohled poznat. Odlišnosti jsou však spíše decentní, největší rozdíl je na zádi, kde z difuzoru v nárazníku vykukuje čtveřice koncovek výfuku. Při bližším pohledu si bohužel lze všimnout, že jsou falešné. Jde pouze o designový prvek, součást nárazníku, který má navodit sportovní atmosféru. Koncovky jsou zaslepené a skutečný výfuk je vyveden za nárazníkem směrem dolů.
S6 dostala oproti A6 také jinou masku chladiče, v testované verzi navíc s černým paketem (černý je rámeček, znak i označení „S“, ale také všechny lišty i koncovky výfuku). Z boku vyniknou standardně dodávané dvacítky (za příplatek lze mít i 21″ kola, které auto z fotek má) a pod nimi červeně lakované přední i zadní brzdové třmeny. Vzadu je na pátých dveřích oproti A6 Avant větší spoiler.
Uvnitř jsou to sice jen detaily, ale i tady se eSko od běžného Audi A6 liší. Dostalo totiž hliníkové nástupní lišty s osvětlením a emblémem „S“. Posádka sedí v předních sportovních sedadlech s emblémem „S“ a stejné logo najdeme i na voliči převodovky.
Za volantem
Audi S6 nemá být primárně sportovním autem (to nakonec nemá být ani RS 6 Avant), ale rychlým a pohodlným autem i na dlouhé cesty. A to mu jde perfektně. Motor má dostatek síly prakticky kdykoliv, lhostejno, zda zrychlujete z městských anebo z dálničních rychlostí. Ta jemnost a zároveň razance, se kterou stoupá ručička (digitálního) rychloměru vzhůru, je působivá. V autě ovšem stále panuje klid a pohoda a zrychlování doprovází jen falešný zvuk z reproduktorů (tedy pokud si jej stejně jako my v individuálním nastavení nevypnete).
Audi S6 má standardně sportovní podvozek s nastavitelnými tlumiči a oproti A6 má světlou výšku sníženou o 20 mm. Za příplatek (26 tisíc korun) je možné mít adaptivní vzduchový podvozek. Tím testované auto vybaveno bylo. Díky tomu šlo o příjemně komfortní kombík, s nímž není problém cestovat klidně na druhou stranu Evropy, protože nástrahy silnic velmi dobře zamaskuje.
A spotřeba? Cesta po dálnici znamená spotřebu do 7 litrů na 100 kilometrů, ve městě přidejte asi litr a půl. Když se budete chtít někde svézt na okresce, protože i to S6 – navzdory svým rozměrům a hmotnosti – zvládne velmi dobře (může za to právě adaptivní vzduchový podvozek, ale také třeba natáčení zadní nápravy), počítejte s tím, že se dostanete nad 10litrovou spotřebu. Nádrž je ale docela velká, vejde se do ní 73 litrů nafty.
Závěr a cena
Audi S6 Avant je autem, které vypadá docela nenápadně (až na ty čtyři falešné koncovky výfuku), ale ukrývá v sobě hodně zajímavý potenciál. Při běžné jízdě jde o překvapivě komfortní auto, za což může i příplatkový adaptivní vzduchový podvozek, ale problémy mu nedělá ani dynamičtější jízda. Na tu ale primárně určené není.
A nakonec je to i velmi praktické auto, vždyť se prostorností téměř nijak neliší od běžného Audi A6 Avant, takže se do něj úplně v pohodě usadí pětice cestujících a do kufru naloží 550 litrů (A6 Avant: 565 litrů) zavazadel. Potěší rovná podlaha a možnost sklopit opěradla zadních sedadel přímo z kufru. A k dispozici je i elektricky výklopné tažné zařízení, přičemž zapřáhnout můžete přívěs o hmotnosti 2100 kg.
A cena? Nejlevnější Audi A6 Avant vyjde na necelých jeden a půl milionu korun, naftový třílitrový šestiválec startuje na jednom a tři čtvrtě milionu korun a za Audi S6 Avant zaplatíte minimálně 2 233 900 Kč s DPH. K tomu ale připočtěte nějaké příplatkové prvky výbavy a můžete být rázem o pár set tisíc korun výš. To svezení za to ovšem rozhodně stojí.
Technické údaje:
Auto: | Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro |
Motor: | vidlicový šestiválec |
Objem válců: | 2967 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 253 kW/349 koní při 3850 – 4000 ot/min |
Točivý moment: | 700 Nm při 1750 – 3250 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5.1 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 6,4-6,5 l/100 km |
Emise CO2: | 170-171 g/km |
Objem nádrže: | 73 litrů |
Délka: | 4954 mm |
Šířka: | 2110 mm |
Výška: | 1445 mm |
Rozvor: | 2928 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2095 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 550 litrů |
To je asi jeden z posledních naftových motoru u Audi. Zajímal bych se kdybyste dali jako to ted dela Audi u všech fosilních motoru abych se jich zbavili, slevu.
Zdravím