Test Audi S3 Sportback | 2024

Test Audi S3 Sportback | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 16. 10. 2024


Audi modernizovalo svůj nejmenší model. Faceliftem prošly jak běžné modely Audi A3, tak i sportovnější S3 a nejsportovnější RS3. My jsme v rámci klasického testu vyzkoušeli S3. A byli jsme opravdu překvapení, protože v rámci modernizace tohle auto udělalo obrovský krok vpřed. Líbit se vám bude hlavně pokud máte rádi svižnou jízdu.

Co je nového?

Audi modernizovanou A3 představila letos na jaře. V rámci modernizace se změnil vzhled, přestože nijak zásadně, ale hlavně byla vylepšena technika. Zapomeňte na to, co doteď víte o Audi S3. To už není pravda.

V případě faceliftu Audi S3 byly změněny oba nárazníky, jiná jsou kola a upravena byla i maska chladiče Audi Singleframe, která má novou výplň a je nyní nižší a širší. Vzadu v nárazníku je navíc u S3 výrazný difuzor a čtveřice koncovek výfuku, které mohou být na přání titanové. Stejně jako například u modernizovaných modelů Audi Q7/Q8, má řidič i u nových Audi A3 a S3 možnost upravit si vzhled denního svícení předních světlometů, u zadních tato možnost není. Design lze měnit v infotainmentu a vybírat lze ze čtyř možností. Digitální světla pro denní svícení jsou tvořena 24 pixelovými prvky ve třech řadách umístěných podél horního okraje pouzdra světlometu LED i Matrix LED.

Test Audi S3 Sportback | 2024

Decentní změny jsou i v kabině. V Audi třeba upravili vzhled voliče automatické převodovky, výdechy klimatizace/topení, ale i čalounění nebo vnitřní osvětlení, které má třeba i výraznější ambientní osvětlení. Novinkou je také nový audiosystém Sonos, který dokáže přehrávat zvuk v 3D.

Zajímavější novinky jsou ale hlavně ty, které nejsou vidět. S3 má posílený benzinový dvoulitr pod kapotou s výkonem 245 kW/333 koní a s točivým momentem 420 Nm. Navíc je tu nové turbodmychadlo se systémem ALS, který jej udržuje stále roztočené, a upravené nastavení škrticí klapky s rychlejšími reakcemi. Rychlost tomuhle autu tedy rozhodně nechybí, vždyť zrychlit z 0 na 100 km/h zvládne za pouhých 4,7 sekundy a jede až 250 km/h, ale rychlost není u sportovního modelu vše. A na tom právě v rámci modernizace v Audi zapracovali.

Polité živou vodou

Audi S3 bylo před modernizací takovým docela obyčejným rychlým hatchbackem, nebyla v něm ale ta správná jiskra. To už neplatí. Posílení motoru je sice super, ale pokud by k tomu nepřibyly další věci, zůstalo by Audi S3 pořád stejně „obyčejné“. Je to pořád čtyřkolka, ale na zadní nápravu přibyl tzv. Torque Splitter, s nímž poprvé přišlo současné Audi RS 3 a později ho dostal i Volkswagen Golf R nebo třeba i modernizovaná CUPRA Formentor VZ.

Test Audi S3 Sportback | 2024

Detailněji jsme se mu věnovali v tomto testu Audi RS 3, tak to vezmeme ve zkratce. Jde o systém, který je na zadní nápravě místo klasického diferenciálu a dokáže nejen distribuovat sílu na zadní kola (až 50 %), ale také ji ještě aktivně rozdělovat mezi levé i pravé kolo (až 100 % na jedno kolo). To pomáhá například při průjezdu zatáčkami, kdy dokáže na to zatížené zadní kolo poslat víc točivého momentu tak, aby pomohlo auto stočit do zatáčky ještě lépe, jednoduše tam auto „natlačí“. Naladění Torque Splitteru se také liší podle jednotlivých jízdních režimů. Mnohem líp také funguje i přední náprava. Dostal nová ložiska a větší negativní odklony předních kol.

A pak je tu převodovka. I na tu se v Audi zaměřili. Jde o sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic, který má sice stále stejný hardware, ale dostal nový software. Audi slibuje, že přeřazení teď proběhne o polovinu rychleji a v běžném jízdním režimu D se nyní více přizpůsobuje aktuálnímu jízdnímu stylu řidiče.

Za volantem

Audi S3 má standardně sportovní sedadla vpředu, ve kterých se příjemně sedí a díky poměrně výraznému bočnímu vedení v něm tělo drží i v rychle projížděných zatáčkách. Ergonomie je velmi dobrá, najít ideální řidičskou pozici je jednoduché i v situacích, kdy jezdíte tzv. na dlouhé nohy, ale krátké ruce. Volant lze totiž přitáhnout hodně k tělu. Jen škoda, že podobně jako třeba modernizované modely CUPRA, tak i Audi S3 má na volantu poměrně krátké páčky na manuální řazení a pokud máte krátké prsty, pravděpodobně na ně hůř dosáhnete.

Test Audi S3 Sportback | 2024

Po nastartování překvapí zvuk motoru. Ten je sice stále vcelku decentní, automobilky přeci jen dnes musí splňovat i přísné hlukové limity, ale přesto se ze čtveřice výfuků ozývá vcelku pěkné tóny. Audi S3 navíc umí i decentně prskat po uvolnění plynového pedálu a při přeřazení. Mimochodem, přeřazení je tady opravdu rychlé, platí to jak pro řazení směrem nahoru, tak i dolů. Je tu navíc jízdní režim „Dynamic plus“, po jehož aktivaci bude auto v tom nejostřejším nastavení a zároveň se převodovka přepne i do módu, ve kterém prostě nepřeřadí a nechá motor klidně v omezovači.

Podvozek je spíše tužší, přesto není problém využívat S3 na každodenní ježdění i ve městě. A to i přestože jsou tu standardně 19″ kola s poměrně nízkými pneumatikami s rozměrem 235/35 R19. Tlumiče jsou samozřejmě adaptivní, takže se dá tuhost odpružení měnit. Podvozek funguje skvěle a jeho naladění se nám opravdu líbí. Na klikatých silnicích dokáže auto perfektně podržet, karoserie se takřka nenaklání a jistota a rychlost v oblouku překvapí.

V zatáčkách je navíc opravdu cítit, jak pod plynem pracuje zadní náprava a že autu opravdu pomáhá zatočit. Tohle už rozhodně není to Audi, které jde po předku ven, ale tohle je Audi, které se dokáže i sklouznout. Pokud totiž přijedete do utažené zatáčky, dokážete se i právě hlavně Torque Splitteru i sklouznout. To u předfaceliftové verze vůbec nebylo možné, ta byla naladěna neutrálně a přetáčivost u ní prakticky neexistovala.

Test Audi S3 Sportback | 2024

A pak jsou tu brzdy. Audi S3 je pořád jen „obyčejný“ sportovněji laděný model, takže na rozdíl od vrcholného Audi RS 3 nemůže mít karbon-keramické brzdy. Ono to ale nevadí, protože i ty standardní jsou na okreskách k neutahání. V rámci faceliftu byly zvětšeny, takže vpředu jsou nyní kotouče s průměrem 357 mm x 34 mm, do kterých se zakusují dvoupístkové třmeny. Brzdný účinek je parádní, stejně jako dávkovatelnost. A nakonec je Audi S3 na brzdách i hravé, protože si jej díky ostrým brzdám můžete i „připravit“ do zatáčky.

Závěr a cena

Audi S3 je po faceliftu mnohem lepším sportovním autem, se kterým si na okreskách opravdu užijete spoustu zábavy a radosti konečně nejen v přímce, ale teď hlavně v zatáčkách. Doplní to charakterním a výkonným motorem, tužším, ale skvěle fungujícím podvozkem i ostrými brzdami. Navíc se dá bez problémů využívat i pro každodenní jízdu po městě i mimo něj. Spotřeba paliva se navíc dá mimo město dostat i k 8 l/100 km, v kombinovaném režimu je to nejčastěji mezi 9 a 10 l/100 km. Snad jen kufr by mohl být větší (má jen 325 litrů) a na zadních sedadlech není pro cestující úplně dostatek místa.

A co prozradí pohled do ceníku? Audi S3 se nabízí jak s testovanou pětidveřovou karoserií Sportback, tak i jako klasický čtyřdveřový sedan. Základní cena v případě testovaného hatchbacku startuje na 1 346 900 Kč, za sedan zaplatíte minimálně 1 493 600 Kč. Ceny jsou s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Audi S3 Sportback

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1984 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

245 kW/333 koní při 5600 – 6500 ot./min

Točivý moment:

420 Nm při 2100 – 5500 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

4.7 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

7stupňová dvouspojková (DSG)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

8,4 – 9,0 l/100 km

Emise CO2:

191 – 203 g/km

Objem nádrže:

55 litrů

Délka:

4451 mm

Šířka:

1839 mm (bez zpětných zrcátek)
1992 mm (se zpětnými zrcátky)

Výška:

1528 mm (se střešními ližinami)

Rozvor:

2680 mm

Provozní hmotnost:

1610 kg

Objem zavazadlového prostoru:

325 / 1145 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru