Často dostávám otázky jako „jaké auto je nejlepší?“, „jaké auto by sis koupil?“ a podobně, ale já na to vlastně nejsem schopný odpovědět. Myslím si, že pokud člověka baví řídit, potřebuje aut víc, protože na všechny možné situace nejde využít jedno auto. Anebo to jde? Audi RS 6 Avant opět ukazuje, že vlastně ano.
Univerzál
Jestli vás auta baví a rádi řídíte, pak určitě chcete nějaké auto na zábavu, na rychlou jízdu, ale klidně i nějaké občasné výlety na okruhy. Zároveň ale také zpravidla potřebujete auto na cesty do práce, ale také třeba na výlety nebo pro jízdu s rodinou na chalupu. A všechny tyto požadavky se zpravidla nepodaří propojit. Sportovní auta jsou většinou nepohodlná a nejsou úplně praktická. Ta praktická naopak nebývají sportovní. Dostáváte se tak vlastně nakonec do stavu, kdy máte nějaké sportovní auto, ale také další auto na běžnou jízdu.
Ono ale auto, které splní oboje existuje. Je to Audi RS 6 Avant. Je velké a prostorné a umí být až překvapivě pohodlné na jedné straně, ale na té druhé to naopak dokáže být opravdu ostrý a až nebezpečně rychlý stroj kdekoliv – nejen na dálnici, ale právě i na okreskách. A díky systému pohonu všech kol se speciálně naladěnými diferenciály také zábavné auto.
Víc než R8!
Testovaný kousek je navíc ještě ostřejší, protože jde o verzi RS 6 Avant performance. To znamená nejen výkonnější motor, ale také několik dalších úprav, které trošičku ubírají z komfortu „obyčejné“ Audi RS 6 Avant. Pod kapotou je stále motor V8 TFSI s objemem rovných čtyř litrů, který je přeplňovaný dvěma turbodmychadly, ale jeho výkone byl zvýšen na 463 kW/630 koní a točivý moment vyrostl na 850 Nm. A to je dokonce víc, než kolik má supersportovní Audi R8 (456 kW/620 koní a 580 Nm)…
Zvýšení výkonu o 30 koní a točivého momentu o 50 Nm není pouze úpravou řídící jednotky, ale také výměnou turbodmychadel za větší, čímž vzrostl plnicí tlak z původních 2,4 baru na 2,6 baru. Úprava řídící jednotky samozřejmě proběhnout musela, stejně tak byla upravena také řídící jednotka automatické převodovky.
Tehle kombík je vážně rychlý i v běžné verzi, kterou jsme testovali v roce 2021, vždyť zrychlit z 0 na 100 km/h dokáže za 3,6 sekundy. Výkonnější performance to zvládne přece jen o něco rychleji. Z místa se na stovku rozjede o dvě desetiny sekundy rychleji (0-100 km/h: 3,4 sekundy). Maximální rychlost je díky standardně dodávanému „dynamickému paketu RS“ elektronicky omezena na 280 km/h. Pokud si připlatíte za „dynamický paket RS plus“, bude elektronický omezovač rychlosti posunut až na 305 km/h.
Součástí standardně dodávaného dynamického paketu RS pro verzi performance je také dynamické řízení všech kol a sportovní diferenciál quattro na zadní nápravě. A taky je tu výhradně mechanicky pracující mezinápravový diferenciál, který rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Při prokluzu kol je větší točivý moment automaticky přenášen na nápravu s lepší trakcí – až 70 % může směřovat dopředu, nebo dokonce až 85 % dozadu. A tohle všechno znamená, že se tento pětimetrový kombík dokáže okreskami proplétat jako pocitově mnohem menší a lehčí auto. Fyzika nejde ošálit, říká se, ale dnešní auta ji dokáží až překvapivě dobře „ohnout“.
Tím spíš když tomu ještě dále pomáhá příplatkový RS sportovní podvozek. Ten je stejně jako ten standardní pneumatický, ale jeho naladění je jiné. V tomto případě jsou tu propojené aktivní tlumiče, které spolu při jízdě úzce spolupracují a nedovolují karoserii, aby se výrazněji nakláněla. Podvozek dokáže být v komfortní režimu překvapivě pohodlný a poddajný i s 22″ koly, naopak v dynamické a RS režimu je naopak opravdu pevný, nikoliv tvrdý, protože auto dokáže stále skvěle filtrovat nerovnosti a i na rozbitém asfaltu drží jako přibité.
Decentně, ale jasně poznáme, co je to zač
Už když k autu přicházíte, je vám naprosto jasné, že tohle prostě není obyčejný kombík. Z čelního pohledu si všimnete vážně velkých otvorů pro přívod vzduchu k motoru i k brzdám. Jakmile auto začnete obcházet, můžete si také důkladněji prohlédnout široké blatníky, v nichž se ukrývají obrovská a pro verzi performance specificky tvarovaná kola (mají málo „materiálu“ a spoustu otvorů, aby byla co nejlehčí) s pod nimi obrovské brzdy. Zezadu pak zaujme výrazný difuzor a dvojice obrovských oválných koncovek.
A z těch se ozývá parádní zvuk osmiválcového motoru. Audi to stále dokáže, pořád dokáže prodávat auta, která skvěle zní. A to nejen navenek, ale i uvnitř. Audi RS 6 Avant performance má totiž méně zvukové izolace mezi motorovým prostorem a interiérem. Do kabiny se tak dostane více zvuku od motoru, ale také se ušetří až 8 kilogramů hmotnosti (2090 kg).
Za volantem
Jakmile otevřete dveře, objeví se před vámi kabina, která se od běžného kombíku Audi A6 Avant zase nijak zásadně neliší. Jiné jsou ale materiály na čalounění i prošívání, nejčastěji se tu používá Alcantara a kontrastní prošívání. Pro verze performance nabízí Audi také modrou nit. Liší se sedadla, protože ve vrcholném modelu jsou samozřejmě sportovní a jsou čalouněna velmi kvalitní perforovanou kůží Valcona s kosočtvercovým prošíváním. Váš interiér ale může vypadat jinak, a to díky designovým paketům RS plus ve třech barevných variantách s dalšími dodatečnými prvky.
V sedadlech se sedí skvěle a volant parádně padne do rukou. Stačí už jen stisknout startovací tlačítko a zaposlouchat se do burácení čtyřlitrového osmiválce. Jde o mild-hybrid, ale funkce start/stop se u něj dá vypnout, slouží k tomu digitální tlačítko na spodním z displejů, které si musíte uložit mezi oblíbené. Mezi oblíbenými máme uloženou i deaktivaci akustického upozornění na překročení rychlosti. S tímhle autem ji totiž překročíte často i v situaci, kdy jen pomyslíte na to, že byste mohli přidat… Dokáže být totiž tak tiché a komfortní, že svoji rychlost maskuje vlastně až nebezpečně moc. Na dálnici se vám tak může jednoduše stát, že místo očekávané sto třicítky rychloměr ukazuje i rychlosti, za které by vám mohli vzít řidičák. V autě je přesto stále ticho (platí to pro komfortní režim).
Když pak přepnete do dynamického anebo dokonce do RS režimu (tady si můžete nastavovat jednotlivé komponenty auta jako motor, posilovač řízení, podvozek apod. samostatně a výsledek si uložit do jednoho ze dvou RS režimů), z RS 6 Avant se dá udělat úplně jiné auto. A když se vrátím k úvodu, budete mít nakonec vlastně dvě auta v jednom. Ve sportovním naladění jsou reakce na plyn výrazně ostřejší, zlepší se odezva motoru, ztuhne podvozek i řízení a auto se o něco sníží.
A pak přijde první zatáčka. Už v nájezdu do ní si říkáte, že jedete docela rychle, ale po jejím projetí zjistíte, že to pro tohle auto bylo zoufale pomalé. Do další zatáčky tak ještě přidáte a znovu si říkáte, že tohle už je docela rychle. Situace z té první se opakuje. A pak přicházejí další a další zatáčky a vy zjišťujete, že ta rychlost, kterými je můžete projíždět, je děsivě vysoká. Auto toho zvládne mnohem víc, než vy. Tím spíš na okreskách. Dostat tohle auto na běžných silnicích na limit je vlastně takřka nemožné a jednou nohou jste stále v kriminálu.
A kdyby nakonec přišla nějaká krizová situace nebo to s nájezdovou rychlostí přeci jen přeženete, můžete se spolehnout na opravdu skvělé brzdy. Testované auto s příplatkovým dynamickým paketem RS plus má karbon-keramickou brzdovou soustavu RS. Přední brzdové kotouče tu mají průměr 440 milimetrů, ty zadní 370 milimetrů. K tomu si můžete zvolit barvu třmenů (na výběr je šedá, červená nebo modrá). Tyhle brzdy nejen, že vážně působivě brzdí, ale zároveň uspoří dalších 34 kg hmotnosti, navíc na neodpružené hmotě, což se pozitivně projeví na jízdě.
Je vážně překvapivé, jak tohle auto jezdí rychle, ale vlastně i pomalu, protože při běžné klidné jízdě jednoduše zapomenete, že jezdíte na dva a dvacítkách kolech s nízkými pneumatikami a pod pravou nohou máte víc výkonu než nejnovější Ferrari Roma. Ono vás při klidné jízdě tohle auto díky svému naladění nenutí nikam pospíchat, naopak vás konejší pohodlím. Víte, že když budete potřebovat přidat nebo předjet, stačí plynový pedál vlastně jen polechtat a rychloměr hned ukáže rychlosti nad povolený limit. Kdykoliv, kdekoliv.
A co spotřeba paliva? Ani ta není špatná. Když jezdíte v klidném tempu, vejdete se úplně v klidu do 12 l/100 km. Pokud si čas od času dopřejete zátah všech 630 koní, samozřejmě znatelně vzroste. Objem nádrže je 73 litrů, což sice není úplně málo, ale vlastně ani moc… Může se stát, že vám vydrží na skoro šest set kilometrů, ale klidně i na tři sta kilometrů…
Závěr a cena
Další týden za volantem Audi RS 6 Avant ukázal, že jde vlastně o auto, které v sobe kombinuje několik aut. Skvěle se hodí na ostrou jízdu, ale zároveň i na tu klidnou s rodinou. Jasně, do těžšího terénu s ním pořád nemůžete, ale mimo silnici to zvládne. I na rozbahněném povrchu, má stálý pohon všech čtyř kol. Jenže i když je to auto, které zvládne zastoupit několik jiných aut, není pro každého. Zaplatíte za něj totiž nakonec vlastně skoro tolik peněz jako byste těch aut měli víc… Základní cena v České republice aktuálně startuje na 3 376 900 Kč s DPH za „obyčejnou“ verzi, respektive na 3 525 900 Kč s DPH za testovanou verzi performance. Bohatá příplatková výbava testovaného auta ovšem jeho cenu vystřelila o další víc než milion korun.
Technické údaje:
Auto: | Audi RS 6 Avant performance |
Motor: | vidlicový osmiválec |
Objem válců: | 3996 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 463 kW/630 koní při 6000 ot./min |
Točivý moment: | 850 Nm při 2300 – 4500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 3,4 s |
Maximální rychlost: | 305 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 12,2 – 12,7 l/100 km |
Emise CO2: | 277 – 289 g/km |
Objem nádrže: | 73 litrů |
Délka: | 4995 mm |
Šířka: | 1951 mm |
Výška: | 1460 mm |
Rozvor: | 2929 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2165 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 548 / 1658 litrů |