Modely Audi s označením RS platí za to nejlepší a nejrychlejší, co můžete mít. Výhodou ale je, že to mohou být ostrá a superrychlá auta, ale zároveň i pohodlné každodenní dopravní prostředky. Opět se nám to potvrdilo v testu modernizovaného Audi RS 4 Avant.
Navigace:
- Strana 1: Text: kompletní test
- Strana 2: Fotogalerie a technické údaje
Decentní síla
Audi představilo první model RS už před 27 lety. V roce 1994 to bylo nenápadný, ale velmi rychlý kombík Audi RS 2 Avant, s jehož vývojem a výrobou pomáhalo Porsche. Poháněl ho podélně uložený 20V pětiválec s turbodmychadlem, jehož výkon byl 232 kW/315 koní. Na silnici jej přenášel pohon všech čtyř kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem.
Kapitola Audi RS 4 Avant se začala psát o 5 let později, tedy v roce 1999. Vrcholná čtyřka tehdy vznikla na základech S4. Pod kapotou byl 2,7litrový vidlicový šestiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly, který dostal díky spolupráci s firmou Cosworth Technology nově vyvinuté hlavy válců, optimalizované sací a výfukové kanály a zvětšený průměr sacího potrubí. V RS 4 dostal na rozdíl od S4 větší turbodmychadla. Výsledkem bylo 280 kW/380 koní!
Teď, o více než dvě dekády později tu máme nejnovější generaci RS 4 Avant. Stojí tu kombík, který je na první pohled v šedé barvě vlastně docela nenápadný. Při bližším pohledu ale tohle auto nenechá nikoho na pochybách, že to není obyčejné Audi A4 Avant…
Testovaný kousek měl sice kruhy Audi a logo RS4 (v masce chladiče i na zádi) v leskle černé barvě (za příplatek 6000 Kč), takže svůj původ na první pohled maskovalo, ale přední nárazník s velkými nasávacími otvory jeho potenciál skrýt nedokáže. K tomu jsou tu i hodně široké blatníky, v nichž se ukrývají obrovská černá 20″ kola. Rozšíření blatníků je sice pozvolné, ale zřetelné, a podpořeno je i (bohužel falešnými) mřížkami vedle předních i zadních světlometů.
Ze zadního pohledu opět nejde o nijak teatrální auto, sílu však jasně prozrazují dvě masivní oválné koncovky výfuku, které jsou pro všechny modely Audi RS typické. Potěšilo, že se z nich (zejména na dnešní dobu) line velmi příjemný zvuk!
Uvnitř to ale je vlastně docela obyčejné Audi A4. Že sedíte ve vrcholném modelu RS poznáte jen podle několika drobností jako jsou znáčky na volantu, u voliče převodovky či v kapličce přístrojů. Jiná jsou samozřejmě také sedadla, na volantu je tlačítko „RS“ a do Menu infotainmentu přibyly některé položky, které obyčejné Audi nemají. Praktičnost obyčejné Audi A4 je tu zachována beze zbytku.
Výbušný šestiválec
Co dělá Audi RS 4 Avant autem, kterým je, je bezesporu i motor. Současnou generaci opět pohání vidlicový šestiválec. Jeho objem je 2,9 litru a dýchat mu pomáhají dvě turbodmychadla. Řidič tak svou pravou nohou ovládá 331 kW/450 koní a 600 Nm točivého momentu. Jde o motor, který koncern Volkswagen využívá i pro další modely, najít ho lze třeba pod kapotou RS 5 i v Porsche Panamera S, Cayenne S anebo Macan Turbo.
Samozřejmostí je automatická převodovka s osmi rychlostními stupni, která sílu motoru posílá na všechna čtyři kola. Systém quattro je tu navíc doplněn aktivním zadním diferenciálem, který z tohoto Audi dělá opět o něco rychlejší a jistější auto.
Motor po nastartování příjemně vyštěkne, ale pak se hned usadí na lahodně znějícím zvýšeném volnoběhu, přičemž z koncovek výfuku vychází parádní soundtrack. A vlastně se to příliš nezmění ani po zahřátí, protože RS 4 zní pořád vážně dobře. Hlasitost výfuku si samozřejmě můžete upravovat změnou jízdního režimu anebo přímo ve vámi přednastavených režimech „RS1“ a „RS2“.
To, jestli je auto už dostatečně zahřáté a prohřáté, lze sledovat na displeji multimédií. Pod položkou s ikonkou auta lze totiž otevřít obrazovku s grafikou vnitřností auta a na té lze sledovat teplotu chladicí kapaliny, oleje motoru, oleje převodovky, ale i oleje aktivního zadního diferenciálu.
Jakmile všechno zezelená – motoru to trvá jen chviličku, ale převodovce i zadnímu diferenciálu o poznání déle – můžete se bez obav opřít do plynového pedálu. Ale pozor, ať před sebou máte dostatek volného prostoru, protože automatická převodovka bleskově podřadí a Audi RS 4 Avant vystřelí vpřed. Razance, s níž zrychluje, je dechberoucí a je jedno, zda je to z 50 km/h anebo ze 150 km/h. Vždyť z místa na stovce je papírově za 4,1 sekundy, ale opakované měření přímo v palubním počítači auta ukázalo 3,3 sekundy! Mimochodem, na stejném místě jsme zkoušeli i Audi RS 3 Sportback a to ukázalo 3,4 sekundy…
Zrychlování šedého kombíku nepřestane až k 280 km/h, kde leží omezovač, přičemž převodovka mění rychlostní stupně během okamžiku. Můžete si samozřejmě zvolit manuální režim, v němž vám převodovka nepřeřadí a motor zůstane v omezovači, ale na první dva rychlostní stupně je to vlastně úplně zbytečné, protože motor se k omezovači vytočí prakticky hned.
Nevyužitelně rychlé
Jenže to, že tohle auto bude v přímce rychlé, se dá očekávat už z technických údajů, zajímavější je to, jak zatáčí. Před pár dny jsme se v testu Audi RS 3 Sportback rozplývali nad tím, jak zábavné auto to díky Audi RS Torque Splitter v této nové generaci je, a RS 4 je na tom dost podobně.
Standardně má pohon všech kol s mechanickým mezinápravovým diferenciálem Torsen. Standardně posílá na přední kola 40 % výkonu, na ta zadní zbylých 60 %. Pokud je ale potřeba, dokáže poměr změnit až na 70:30 nebo naopak 15:85 (poměr udává vždy přední vs. zadní nápravu). RS 4 má navíc sportovní zadní diferenciál, jak jej nazývá sama automobilka, jehož úkolem je pomáhat autu zatočit, protože jej tím, že pošle více výkonu na vnější zadní kolo, tlačí do zatáčky.
I díky tomu u RS 4 prakticky neexistuje nedotáčivost a letí po okreskách takovou rychlostí, která je nelegální i na dálnici, přesto je to vlastně úplně samozřejmé. Tenhle šedý kombík je tak rychlý, že je to na běžných silnicích nevyužitelné. Díky širokým blatníkům a nižšímu těžišti je auto k silnici pocitově přisáté a následuje i milimetrové pohyby volantem. Karoserie se přitom prakticky nenakloní a vy si připadáte, jak když vás k silnici přitahuje nějaký zvláštní podtlak.
A co na to konkurence?
Díky samotnému pohonu všech kol by se nabízelo srovnání s BMW M3, které je v nové generaci také čtyřkolkou s aktivním zadním diferenciálem. Navíc už brzy vyjede také jako kombík. RS 4 je celkově klidnější auto pro běžné denní ježdění. V ostrém tempu ale Audi dokáže hezky utáhnout oblouk a na výjezdu se nakonec i trochu sklouznout, ačkoliv o driftování nemůže být řeč. Driftovat Audi tak jako bavorák asi nikdy nebude. BMW je na rozdíl od Audi celkově ostřejší auto, s nímž lze driftovat bez problémů (i když je to čtyřkolka, dá se z něj udělat pár kliky jen zadokolka).
Audi RS 4 Avant se víc hodí na každodenní ježdění, protože všemožné volby nastavení motoru, podvozku a podobně z něj udělá až překvapivě komfortní auto. Takové BMW M3 nikdy nebude. A to je přesně ta rozdílná filozofie obou světů. Audi chce být i běžným rodinným autem, zatímco mnichovský sedan chce hlavně pobavit, přestože to už dnes také neznamená, že by v každodenním používání posádka trpěla.
Další adekvátní odpověď na Audi RS 4 Avant ale v Evropě vlastně neexistuje. Mercedes-Benz třídy C byl zatím představen jen jako AMG C 43, což je kombinace dvoulitrového čtyřválce s mild-hybridem, a AMG C 63, které se teprve chystá, bude plug-in hybridní čtyřválec. Ačkoliv s výkonem výrazně vyšším…
Rodinné auto? Ano!
Už jsme naznačili, že možnosti nastavení a naladění auta jsou velké a RS 4 bez problémů zastane i roli rodinného auta. Adaptivní podvozek dokáže nabídnout nečekaný komfort a i výfuk může být až překvapivě tichý.
Audi RS 4 Avant vás nenutí pořád jezdit rychle. Je to i oproti RS 3 velký rozdíl. RS trojka je vlastně takový puberťák, který chce pořád blbnout, zatímco RS čtyřka je už rozumnější pětatřicátník, který už dostal trochu rozum. Umí se chovat ve společnosti, ale když je sám, občas si také rád zaskotačí. A pak je tu RS 6 Avant, která, pokud ponecháme srovnání s lidmi, má rozumu ještě víc, ale také má víc zkušeností a dokáže se do toho pořádně opřít. Často ale nevidí důvod, proč by to se svými šesti stovkami koní měla dělat…
V klidném režimu se navíc připravte na to, že spotřeba benzinu bude opět až překvapivě střídmá. Vždyť s tímhle 450koňovým kombíkem se dá naprosto bez problémů v pohodovém tempu jezdit do 10 l/100 km.
Závěr a cena
Audi RS 4 Avant překvapilo svou dospělostí. Dokáže to být totiž auto, které zastane jak roli běžného dopravního prostředku, tak vlastně i teleportu, jenž vás během pár okamžiků přesune úplně jinam. Ta rychlost, kterou dokáže tento kombík na silnici jezdit, je až nesmyslná. Potenciál, který v sobě ostrý motor a skvěle naladěný podvozek, je nevyužitelný. To, co se míhá za hodnoty na rychloměru před řidičem, nedává smysl už ve chvíli, kdy se řidič dostane jen na malou část schopností auta.
Jde jednoznačně o jedno z těch aut, které ve vás zanechá hluboký dojem. Audi jeho cenovku nastavilo v základu na přibližně 2,4 milionu korun, přičemž testovací kus vyšel s příplatky ještě o necelých 700 tisíc dráž.