Test Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro | elektromobil (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 5. 7. 2023


Už ne Audi e-tron, teď je to Audi Q8 e-tron. Kromě nového jména je tu ale také výrazně vylepšená technika. Vyzkoušeli jsme modernizované provedení největšího elektrického SUV z nabídky automobilky z Ingolstadtu ve verzi Sportback. Jaká tahle novinka je? A jak jezdí?

Co je nového?

Největší změnou v rámci modernizace je nové jméno. Podobně jako u Renaultu – rozebírali jsme to nedávno v testu elektromobilu Megane E-tech – tak i u Audi jsou dva modely s velmi podobným názvem. V nabídce totiž zatím zůstává „klasické“ Audi Q8, k němu se ale přidává Audi Q8 e-tron, respektive testované Audi Q8 Sportback e-tron. Je to vlastně začátek toho, že Audi bude u svých modelů měnit názvy. Všechny modely se spalovacím motorem dostanou nově liché označení (A3, A5, A7, Q3, Q5 a podobně), zatímco pro elektromobily bude vyhrazeno sudé číselné označení (Q4 e-tron, A6 e-tron, Q8 e-tron a podobně) a doplní ho o přídomek e-tron.

Co se týká změn designu, je jich sice vcelku hodně, ale jsou poměrně decentní. Nové jsou oba nárazníky i maska chladiče Single Frame, která může být shora osvícená a má jinou výplň. Důvodem designových změn bylo jednoduše zlepšení aerodynamiky auta, čemuž přispívají také aktivní lamely v nárazníku i v masce chladiče, které se otevírají a zavírají dle potřeby chladit techniku. Novinkou je také nové přední logo ve formátu 2D, takže klasické chromové čtyři kroužky už tu nenajdeme, ty zůstaly jen vzadu a na volantu.

Test Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro | elektromobil (2023)

Tím se přesouváme do kabiny, kde se toho z pohledu vzhledu mnoho nezměnilo. Palubní deska zůstala v zásadě beze změn, stejně jako středový tunel a výplně dveří. Stále je tu architektura s dvěma dotekovými displeji, které mají povedenou a jemnou grafiku a jejich ovládání je přehledné. Novinkou je fakt, že je tu nejnovější generace infotainmentu, podporující konečně bezdrátové Android Auto a Apple Carplay.

Zatímco horní displej slouží pro klasický infotainment, multimédia a nastavování auta, na tom spodním je standardně nastavování klimatizace a topení. Tohle řešení je v případě hlavního ovládání auta přes dotekové displeje jedno z těch nejlepších, protože není třeba neustále někde něco přepínat a hledat. I když je šablona topení jasně daná, není třeba vždy stisknout „+“ nebo „-“ nebo tlačítko pro synchronizaci teploty, protože Audi umožňuje použít gesta. Pro zvýšení teploty stačí popojet prstem nahoru u tlačítek zvyšování teploty, pro snížení naopak dolů. Pokud chcete obě strany synchronizovat, stačí přejet dvěma prsty vodorovně k sobě a podobně. Potěší, že pro obsluhování spodního displeje mají cestující k dispozici odkládací prostor pro zápěstí, v jehož levé části je schovaný volič převodovky.

Líbí se nám i to, že na volantu zůstala klasická tlačítka a roller, Audi se nevydalo cestou Volkswagenu nebo některých konkurenčních značek a na dotekové ovládání se vykašlalo. A je to dobrý krok, protože není třeba měnit něco, co funguje. Ovládání je intuitivní a nestane se, že byste si zesílili nebo přepnuli rádio, případně něco přepnuli omylem. Na volantu se dá měnit i zobrazení a šablona palubních přístrojů, které jsou výhradně digitální, klasické analogové budíky už v dražších modelech Audi nenajdete.

Test Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro | elektromobil (2023)

Vyšší výkon a delší dojezd

Audi v rámci faceliftu zapracovalo i na pohonném ústrojí. Audi Q8 e-tron má vždy pohon všech kol, kombinuje jeden elektromotor vpředu a minimálně jeden vzadu (SQ8 e-tron má vzadu dva). Ve všech případech jde o asynchronní elektromotory. Vylepšené jsou právě motory vzadu, kde je nyní magnetické pole elektricky vytvářeno prostřednictvím 14 vinutí namísto původních 12. To znamená, že při stejném elektrickém proudu vytváří elektromotory silnější magnetické pole, které má za následek vyšší točivý moment. Pokud řidič hnací sílu nepotřebuje, odebírá elektromotor menší elektrický proud, čímž se snižuje spotřeba elektrické energie a prodlužuje dojezd.

Prodloužen byl také dojezd. Povedlo se to nejen v rámci zlepšené aerodynamiky, ale i zvětšením kapacity baterií. Základní verze Q8 50 e-tron dostala kapacitu, kterou měly před modernizací výkonnější verze. Nyní mají akumulátory využitelnou kapacitu 89 kWh (celkovou 95 kWh). Nás ale zajímá testované Q8 55 e-tron, které má společně s SQ8 e-tron modernější akumulátory, jejichž články mají při stejném objemu až o 20 % vyšší hustotu. Využít tak mohou 106 kWh (celková kapacita je 114 kWh). Díky tomu se nezvýšila pohotovostní hmotnost, která činí bezmála 2,6 tuny.

S novými bateriemi souvisí i vyšší dobíjecí výkony. U testované verze Q8 55 e-tron lze nyní nabíjet až 170 kW, což znamená, že z 10 na 80 procent lze v ideálním případě energii doplnit za méně než 31 minut Nabíjení Audi Q8 e-tron je možné standardně střídavým proudem s výkonem až 11 kW, za příplatek nabízí Audi výkon 22 kW. Řídící jednotky si navíc díky pokročilému termomanagementu dokáží akumulátor v případě potřeby ohřát/ochladit na ideální teplotu, aby bylo dobíjení co nejefektivnější. Neumí to ovšem dopředu (například při dobíjení v rámci navigace apod.), ale až po připojení dobíjecího kabelu. A ten lze připojit z obou stran auta, protože konektory k nabíjení mohou být po obou stranách.

Test Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro | elektromobil (2023)

Za volantem

Audi Q8 e-tron má standardně vzduchový podvozek, což znamená, že pohodlí posádce nechybí. Výhodou vzduchového podvozku je ovšem i to, že dokáže měnit světlou výšku auta. V tomto případě je to až o 76 milimetrů, takže se nemusíte bát sjet ze silnice. Na žádné velké terénní dovádění to ale vzhledem k tvarům nárazníků a tomu, že jsou lakované, není. Pro takové výlety je tu i jízdní režim Off-road.

Vzduchové odpružení ale oceníme více právě na silnici, kde dokáže být elektrická Q8 opravdu pohodlná. Pomohlo tomu i to, že testovaný kus sice obouval poměrně velká 20″ kola, ale s vysokými pneumatikami s profilovým číslem 255/50 R20. Podvozek fungoval dobře i na krátkých příčných nerovnostech a byl tichý, což zejména v elektromobilu opravdu oceníte. Odhlučnění se povedlo, při jízdě se dá šeptat a výrazněji se to nezhorší ani v dálničních rychlostech. I kvůli tomu se ovšem občas budete divit, kolik jedete, rychlost tohle SUV maskuje opravdu dobře.

Verze s označením 55 má dvojici elektromotorů s maximálním výkonem 300 kW v režimu Boost a maximální točivý moment je 664 Nm. Absolutní dynamika, kterou se dočteme v technických údajích, slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,6 sekundy a elektronicky omezenou maximální rychlost 200 km/h. Ačkoliv taková dynamika nemusí být kdykoliv – bude záležet zejména na momentálním stavu a nabití akumulátoru – rozhodně nejde o pomalé auto. Akcelerace je působivá, právě i díky tomu, že točivý moment je k dispozici takřka kdykoliv a jakákoliv reakce na pohyb pedálu akcelerátoru se dostavuje prakticky bez zpoždění.

Test Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro | elektromobil (2023)

Na silnici se navíc točivý moment přenáší naprosto bez problémů, jakékoliv prokluzy jsou kol jsou tu zapovězeny. Kontrolka stabilizace se takřka nerozbliká ani při plném plynu a to ani v zatáčkách. Pomáhá tomu i vektorování točivého momentu, které dokáže přenést až 220 Nm z vnitřních nezatížených kol na ta vnější. Provede to navíc tak jemně, že to řidič ani posádka prakticky nepoznají. Do zatáček se Audi Q8 e-tron Sportback vrhá ochotně navzdory své vyšší hmotnosti, ale díky nízkému těžišti je až překvapivě stabilní. Řidič pracuje s volantem s progresivním řízením, takže není třeba jím otáčet o tolik, aby auto projelo i velmi ostrou zatáčku. Tohle se v Audi povedlo, přestože na úplně ostrou či sportovní jízdu tohle auto samozřejmě není.

A co brzdy? Přeci jen musí zastavovat vážně těžké auto… I ty fungují skvěle, na všech kolech jsou kotoučové brzdy. Zpomalovat auto navíc pomáhá i rekuperace. Ta se dá nastavit ve třech úrovních, které se mění páčkami na volantu – od plachtění, přes zpomalení s přetížením 0,06 g v prvním stupni, 0,13 g ve druhém stupni až po 0,3 g ve chvíli, pokud brzdový pedál sešlápnete naplno. Díky rekuperaci se také do baterie vrátí trochu elektrické energie.

A když jsme u té elektrické energie, sluší se dodat ještě spotřebu. Ta i vzhledem k velikosti, hmotnosti a výkonu auta vůbec není špatná a není problém se dlouhodobě držet kolem 24 – 25 kWh/100 km i v případě, kdy budete kombinovat město, dálnice i okresky. Ve městě se při nízkém provozu, dostatečném předvídání a maximální rekuperaci dostanete i k 20 kWh. Dojezd pak může být klidně i k 500 km, spíše ale běžně počítejte kolem 420 kilometrů.

Test Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro | elektromobil (2023)

Závěr a cena

Audi Q8 e-tron Sportback byl prvním opravdovým elektromobilem značky, objevil se před čtyřmi roky a za tu dobu ukázal své kvality. Teď v rámci modernizaci vylepšil už tak povedenou techniku, přičemž se inženýři zaměřili na to hlavní – pohonné ústrojí. Se zachováním hmotnosti i velikosti baterii má větší kapacitu, čímž pádem se prodloužil i dojezd. Jde také o elektromobil, který má pokročilý teplotní management baterie, takže si ji v případě potřeby umí ochladit nebo naopak ohřát tak, aby se například dala dobíjet ideální rychlostí a podobně.

Testovaný kus je navíc se stylovější karoserií Sportback, jejíž záď výrazněji klesá už za B-sloupkem, přesto se na zadní sedadla pasažér se 180cm výškou posadí naprosto bez problémů. Do kufru se k tomu navíc vejde 615 litrů zavazadel. Další kufr (říká se mu „frunk“ je i pod přední kapotou a je ideální například na uložení dobíjecích kabelů). Příjemně se sedí i na předních sedadlech, kde je dostatek místa a jsou pohodlná.

A na kolik vás Audi Q8 e-tron vyjde? Nejnižší částka je u Audi Q8 50 e-tron, kde svítí 2 087 900 Kč s daní s karoserií SUV, v případě testované verze Sportback je to 2 152 900 Kč s daní. Pokud byste chtěli výkonnější Audi Q8 55 e-tron, respektive Q8 Sportback 55 e-tron, budete muset připlatit asi sto tisíc korun s daní.

Technické údaje:

Auto:

Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro (2023)

Motor:

2x elektromotor

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

300 kW/408 koní

Točivý moment:

664 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

5,6 s

Maximální rychlost:

200 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

 19,9 – 24,1 kWh/100 km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

114 kWh (využitelná 105,2 kWh)

Dojezd (WLTP):

487 – 600 km

Délka:

4915 mm

Šířka:

1937 mm

Výška:

1619 mm

Rozvor:

2928 mm

Pohotovostní hmotnost:

2595 kg

Objem zavazadlového prostoru:

615 / 1665 litrů

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru