Test Audi Q7 60 TFSI e quattro tiptronic | plug-in hybrid | 2024

Test Audi Q7 60 TFSI e quattro tiptronic | plug-in hybrid | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 8. 9. 2024


Audi představilo na začátku letošního roku další modernizaci pro oblíbený model Q7. Ta byla opět poměrně decentní, ale díky ní tohle velké SUVéčko maskuje svůj věk. Novou verzi dostalo i plug-in hybridní provedení, které má teď větší baterii a dojede čistě na elektřinu 90 kilometrů.

Změny vzhledu

Když vedle sebe postavíte současnou generaci Audi Q7 z počátku výroby a tu nejnovější, budete překvapení, jak velký krok tohle auto udělalo. U té původní, která přijela na trh už před 9 lety, si dnes uz řeknete, že to není nové auto. Roky jsou na něm jednoduše znát. U nejnovějšího auta ovšem v Audi udělali skvělou práci a vypadá moderně. A to jak zvenku, tak i uvnitř, kde namísto nevelkého displeje na vrchu palubní desky nabídne dvojici velkých displejů ve středovém panelu.

V kabině se tyhle velké změny odehrály už při první velké modernizaci v roce 2019, tentokrát se ladily jen detaily. Letos Q7 (ale i Q8) dostala nejnovější verzi infotainmentu, která má jinou grafiku. Nově také podporuje vestavěné aplikace třetích stran (jako jsou například platformy pro přehrávání hudby). Nebude tak nutné připojovat telefon a pouštět hudbu přes Apple CarPlay, respektive Android Auto, zvládnete to přímo z infotainmentu.

Test Audi Q7 60 TFSI e quattro tiptronic | plug-in hybrid | 2024

Upraven byl i exteriér. Tentokrát si však v Audi nepřipravili tak velké změny jako před pěti lety, přesto jsou i tak vcelku významné. Nejvíce se projevily na světelné technice – a to jak vpředu, tak i vzadu. Víc změn je vpředu, kde je nová maska chladiče Single frame s jinou výplní a jiný tvar i grafika světlometů. Masku si můžete objednat buď v lesklém stříbrném provedení nebo v černém provedení – a to buď se stříbrným nebo s černým znakem. Světlomety mají nejen novou grafiku, ale i techniku. Standardně jsou samozřejmě fullLED, ale za příplatek mohou být vybaveny funkcí HD Matrix LED i Audi Laser Light. Díky tomu se pak rozhodně nebudete muset bát jezdit ve tmě, protože LEDky tmu rozzáří a uvidíte skoro jako ve dne. Laserové světlomety jsou zcela automatické, řidič jejich rozsvícení nijak neovlivní (musí jen nechat ovladač světel v režimu „Auto“). Laserová světla se pak aktivují automaticky nad 60 km/h a jen v případě, kdy v dosahu není žádné jiné auto.

Novinky na zádi jsou jen drobné, nové jsou světlomety, respektive jejich technika. Tvořeny jsou systémem OLED a lze u nich měnit grafiku zobrazení (ta se zároveň současně mění i vpředu v případě denního svícení) přes infotainment (na výběr jsou čtyři šablony). Svoji grafiku umí měnit ale také samy, například ve chvíli, kdy k zadní části Q7 dojíždí nablízko jiné auto, aktivují veškeré LED segmenty a rozsvítí se naplno, aby řidiče upozornily. Příplatek za tyto speciální digitální OLED světlomety je 30 tisíc korun.

Šedesátka s velkou baterkou

V rámci modernizace se pod kapotou neudály nijak zásadní změny. Audi Q7 si stále můžete pořídit s naftovými i benzinovými motory (včetně vrcholného Audi SQ8 s osmiválcem), ale také s plug-in hybridním pohonem. Vybírat můžete ze dvou variant, které se liší nejen celkovým výkonem i celkovým dojezdem čistě na elektřinu.

Test Audi Q7 60 TFSI e quattro tiptronic | plug-in hybrid | 2024

V obou případech je plug-in hybridní pohon spojen s třílitrovým benzinovým šestiválcem s výkonem 250 kW/340 koní a točivým momentem 500 Nm, automatickou osmistupňovou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. A samozřejmě také s elektromotorem, přičemž jde o synchronním elektromotor s permanentními magnety s nejvyšším výkonem 130 kW a maximálním točivým momentem 460 Nm.

Energii si bere z lithium-iontových akumulátorů s celkovou kapacitou 25,9 kWh, přičemž ta využitelná je 22 kWh (napětí je 370 V). Akumulátor je uložen pod podlahou zavazadlového prostoru a tvoří jej 17 modulů s kapacitou po 70 Ah. Audi uvádí, že maximální čistě elektrický dojezd je 90 kilometrů. A naše praktická zkušenost ukázala, že pokud se budete pohybovat jen po městě, pak se k takové hodnotě dokážete přiblížit. My jsme dokázali čistě elektricky ujet 87 kilometrů.

A když pak elektřina v baterii dojde? Buď můžete jezdit na benzinový motor nebo můžete dobít. Nabíjení probíhá výkonem maximálně 7,4 kW. To znamená, že z úplně prázdného akumulátoru do 100% stavu vám to zabere asi tři hodiny a 45 minut.

Test Audi Q7 60 TFSI e quattro tiptronic | plug-in hybrid | 2024

Za volantem

Když k plug-in hybridní Audi Q7 přicházíte, kromě „elektrických“ značek si rozdílu od běžné Q7 nevšimnete. A to třeba i proto, že nabíjecí konektor je na stejném místě jako hrdlo nádrže, není v předním blatníku jako třeba u bavoráků nebo v masce chladiče a podobně. V zadním nárazníku navíc pořád vykukuje dvojice koncovek, v nichž je opravdu vyveden výfuk.

Po modernizaci se plug-in hybridní Audi Q7 TFSI e rozjíždí vždy v čistě elektrickém režimu „EV“ (pokud má baterie dost „šťávy“) nebo alternativně v režimu „Hybrid“, což znamená, že auto se po stisknutí startovacího tlačítka zpravidla nenastartuje, ale aktivuje se pro jízdu na elektrický pohon. Pokud je baterie vybitá, spalovací motor se startuje vzápětí, ale díky perfektnímu odhlučnění to skoro ani nezaznamenáte. Startující i běžící motor navíc do kabiny nepřenesou žádné vibrace ani nic podobného.

Za jízdy se auto chová jako klasické běžné Audi Q7 s benzinovým motorem. Připojování a odpojování spalovacího motoru probíhá hladce, je o poznání lépe vyladěné než ve Volkswagenu Touareg R eHybrid, který využívá takřka stejný technický základ.

Test Audi Q7 60 TFSI e quattro tiptronic | plug-in hybrid | 2024

Celkový výkon pohonné soustavy je u testovaného Audi Q7 60 TFSI e quattro až 360 kW/490 koní a točivý moment vrcholí 700 Nm. Přestože jde o auto, které může mít tzv. „elektrické“ značky, dokáže být opravdu rychlé. Vždyť zrychlit z místa na 100 km/h zvládne za rovných pět sekund. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 240 km/h a čistě na elektřinu lze jet až do rychlosti 135 km/h.

Že by autu chyběl výkon nebo by snad bylo pomalé, to se o něm rozhodně říct nedá. Přestože je to pětimetrové a bezmála dvou a půl tunové auto, umí být opravdu rychlé. Navíc díky elektromotoru jsou reakce na sešlápnutí plynového pedálu velmi rychlé, přesto nejsou zbrklé. Platí to i v situacích, kdy se akumulátor tváří jako zcela vybitý, systém si vždy nějakou energii pro pružné zrychlení v zásobě nechává. Rychlé není testované Audi Q7 ovšem pouze v přímce, ale dokáže i velmi dobře zatáčet.

Není to ale ten způsob jízdy, který nás zaujal nejvíc, tím je naopak taková jízda, kdy splynete s okolním provozem a pojedete klidně. Díky dvojitým sklům a použité zvukové izolaci je v kabině až překvapivé ticho a komfortní vzduchový podvozek odfiltrovává drtivou většinu nerovností. A to i s příplatkovými 22″ koly z dílny Audi Sport.

Test Audi Q7 60 TFSI e quattro tiptronic | plug-in hybrid | 2024

To, že skoro 500koňové auto bude rychlé, jsme čekali, stejně jako to, že zrovna Q7 bude opravdu pohodlná. Co jsme ale tak úplně nečekali, to je spotřeba paliva, za kterou dokáže jezdit. Znovu připomínáme, že jde o pětimetrové a skoro 2,5 tuny vážící auto s šestiválcovým motorem. Díky elektrické pomoci ale dokáže jezdit za hodnoty, které se běžně pohybují i pod 6 l/100 km. To ostatně dokazuje fotka výše. Je to situace, kdy jsme vyjížděli s plně nabitou baterií a ujeli jsme všech 222 kilometrů najednou, bez dalšího dobíjení. Díky 75litrové nádrži tak bude vás akční rádius opravdu dlouhý.

Závěr a cena

Modernizované Audi Q7 jako by zastavilo čas. Vypadá dobře, parádně jezdí a stále se dokáže držet špičky (a to i generačně novější) ve svém segmentu. S testovaným výkonnějším plug-in hybridním pohonným ústrojím je navíc rychlé na jedné straně a úsporné na té druhé.

A co vás to bude stát? Základní Audi Q7 45 TDI quattro se 170kW naftovým šestiválcem startuje na 1 899 900 Kč s DPH, ale plug-in hybrid je dražší. Ten slabší s označením „55“ má základní cenu 2 157 900 Kč s DPH, ale za ten testovaný s celým jménem Audi Q7 60 TFSI e quattro tiptronic dáte minimálně 2 499 900 Kč s DPH, ale bude vždy výhradně ve verzi S-Line. Příplatková výbava ovšem jeho cenu dokáže dostat i o několik vyšších stovek tisíc výš.

Technické údaje:

Auto:

Audi Q7 60 TFSI e quattro tiptronic

Motor:

V6 (benzin) + elektromotor

Objem válců:

2995 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

250 kW/340 koní (spalovací motor)
+ 130 kW/177 koní (elektromotor)
= 360 kW/490 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

500 Nm (spalovací motor)
+ 460 Nm (elektromotor)
700 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

5,0 s

Maximální rychlost:

240 km/h
(135 km/h na elektřinu)

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

1,4 l/100 km

Emise CO2:

31 g/km

Objem nádrže:

75 litrů

Kapacita baterie:

25,9 kWh (celková)
22,0 kWh (využitelná)

Délka:

5072 mm

Šířka:

1970 mm (bez zrcátek)
2212 mm (se zrcátky)

Výška:

1735 mm

Rozvor:

2995 mm

Pohotovostní hmotnost:

2460 kg

Objem zavazadlového prostoru:

563 / 1863 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru