V případě Audi A6 je na výběr poměrně hodně motorizací. Od čtyřválců, přes šestiválce, až po osmiválce, ale i plug-in hybridy. My jsme otestovali nejslabší naftový šestiválec v karoserii kombi, který se k takovému auta opravdu hodí.
Digitalizace, ale povedená
Audi A6 Avant je největší kombík, který německý výrobce nabízí. Je to bezmála pět metrů dlouhé a dva metry široké auto, které nabízí nejen dostatek prostoru pro cestující, ale i pro jejich zavazadla. Ačkoliv je na trhu už nějaký ten pátek, stále vypadá svěže a moderně. A to jak zvenku, tak i uvnitř. Mohou za to nejen jednoduché tvary karoserie, které postrádají prakticky jakékoliv módní obliny a kudrliny a naopak sázejí na hrany a jednoduchost, ale i samotná kabina. Tady hraje prim digitalizace a takřka veškeré ovladače jsou digitální, výjimku tvoří klasický otočný ovladač na hlasitost multimédií.
Palubní desce dominují dva velké dotekové displeje, přičemž ten horní s úhlopříčkou 10,1 palce slouží jako ten primární a ovládá se přes něj prakticky celé auto, zatímco ten spodní (úhlopříčka 8,6 palce) je doplňkový, standardně zobrazuje ovládání klimatizace a topení, ale lze přes něj zadávat například i cíl do navigace. Potěší, že celý název cílové destinace, tedy všechna písmena lze psát najednou a bez přestávky, Audi si je pamatuje a přečte je na konci najednou. Není třeba tedy cíl zadávat zdlouhavě po jednom písmenku. Systém je navíc chytrý a písmena dokáže identifikovat prakticky bez problémů.
Takřka v každém testu auta, které přesunulo ovládání funkcí v kabině do dotekových displejů, žehráme nad tím, že to je špatný krok. Pokud by to ale mělo být alespoň tak, jak to dělá Audi, dalo by se na to zvyknout, protože displeje jsou velké a přehledné. U displejů si navíc lze nastavit haptickou odezvu, takže pokud na něm chcete virtuální ovladač stisknout, musíte displej „promáčknout“, nikoliv se jej pouze dotknout. To má simulovat klasické tlačítko. Systém je rychlý, na dotek reaguje prakticky bez zpoždění a neseká se. Potěší i jemnou grafikou.
Zvenku je testované auto poměrně decentní a nenápadné, přesto vypadá dobře. Je totiž dovybaveno paketem S line, který má trochu jiné nárazníky a některé dekory. Dostalo také větší příplatkové 20″ disky kol. Karoserii nakonec zdobí šedý lak Chronos. Jen tyto tři prvky ovšem zvedly cenu o sto padesát tisíc.
Výkonné i úsporné
Označení 45 TDI quattro na první pohled prozradí, že jde o naftovou verzi s pohonem všech kol. Jaký je to ale motor, to si ovšem většina zákazníků bude muset zjistit až pohledem do technických údajů. V tomto případě je to nejslabší naftový šestiválec. Je to třílitrový motor V6 s přeplňováním turbodmychadlem, jehož výkon je 180 kW/245 koní točivý moment 500 Nm. Jak už to tak dneska bývá, je to mild-hybrid, takže spalovacímu motoru sekunduje 48V startér/generátor s malou lithium-iontovou baterií.
Čistě na elektřinu tohle Audi neumí popojet ani metr. Mild-hybridní jednotka je při běžné jízdě takřka nerozeznatelná od běžného nafťáku. Liší se tím, že při ubrání plynu, respektive sundání nohy z plynového pedálu se spalovací motor často zcela vypíná a auto plachtí, přičemž všechny palubní systémy (rádio, topení, vyhřívání sedadel, atd.) i jízdní asistenty (ABS, stabilizace, ale i hlídání jízdních pruhů apod.) fungují beze změny. Jakmile se ovšem dotknete brzy anebo opět šlápnete na plynový pedál, motor okamžitě naskočí. Pokud se nepodíváte na otáčkoměr, kde digitální ručička spadne na nulu, ani to nemusíte poznat. Na rozdíl od mild-hybridních BMW si navíc u Audi můžete deaktivovat i systém Start/Stop.
Kabina je velmi dobře odhlučněná, ale přesto se hutný zvuk motoru dovnitř – ačkoliv jen opravdu decentně – dostane. Už jen podle toho máte pocit, že pod kapotou je pořádný motor. Dynamika vůbec není špatná, pružné zrychlení je parádní i z nízkých otáček (maximum točivého momentu 500 Nm je k dispozici už od 1500 ot./min), naopak točit motor do vysokých otáček moc cenu nemá. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a maximální rychlost je omezená na 250 km/h. Jediné, na co si budete muset zvyknout, je drobná prodleva po sešlápnutí plynového pedálu.
Všechny motory v Audi A6 jsou spojeny výhradně s automatickou převodovkou, v tomto případě jde o sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic, ale výkonnější 50 TDI má osmistupňovou automatickou převodovku tiptronic. Liší se i způsob pohonu všech kol, zatímco výkonnější verze 50 TDI má stálý pohon všech kol, tak testovaná čtyřicet pětka má primárně hnaná přední kola, k nimž se přidávají ta přední. Nemělo by se ale stát, že by přední kola proklouzla, ta zadní se totiž připojují i preventivně (quattro ultra).
A spotřeba paliva? I když jde o velké auto s bezmála dvoutunovou pohotovostní hmotností, svým apetitem příjemně překvapí. Vždyť jezdit kolem 7,5 l/100 km v kombinovaném režimu není žádný velký problém a mimo město se dá dostat i pod sedm. Ve městě si ale naopak auto řekne i o osm až devět. Nádrž má ale objem 73 litrů, takže dojezd na jedno natankování je opravdu velký.
Pohodlné
Velké auto by mělo být i pohodlné a to testovaný kus splňuje beze zbytku. V konfigurátoru totiž mělo zaškrtnutý i adaptivní vzduchový podvozek za 60 tisíc korun. A to jsou rozhodně skvěle utracené peníze, protože i na dvacítkách jezdí tohle auto opravdu pohodlně. Nerovnosti filtruje skvěle, navíc se od kol neozývají žádné rány. Standardně je auto hlavně komfortní a posádku se snaží ukonejšit měkčím odpružením. A daří se to, přesto to za jízdy nepůsobí tak, jako bychom jeli na nějaké lodi. A to i v případě, že budete jezdit na komfortní jízdní režim.
Nachytat tohle auto na holičkách, není jednoduché. Bez útrap totiž zvládá nejen centra měst s kočičími hlavami, zpomalovací prahy a retardéry, ale i rozbité okresky. Kolo neodskočí, auto se nijak nepříjemně nezatřese, ale jistě jede dál. Svižně se s autem jezdit dá nejen po rovině, ale i v zatáčkách. Na to, aby auto řezalo zatáčky, stavěno rozhodně není, ale i tak dokáže představit jistotou v oblouku.
Je ale škoda, že testovaný kus nedostal příplatkové natáčení kol zadní nápravy. Ty ulehčují manévrování při nízkých rychlostech ve městě a naopak vylepšují stabilitu při změnách směru ve vysokých rychlostech. V Audi A7, z něhož jsme do A6 Avant přesedli, natáčení kol zadní nápravy bylo a změna při jízdě to byla opravdu znatelná. Vyjde sice na 57 tisíc korun, ale pokud se s ním svezete pochopíte.
Závěr a cena
Ačkoliv je Audi A6 na trhu už od roku 2018, stále nabízí svěží vzhled uvnitř i venku. Ačkoliv je uvnitř prakticky zcela digitální, jde o jedno z těch nejlepších řešení, která se dnes nabízejí. Auto navíc v testované konfiguraci i příjemně jezdí – je pohodlné, tiché, kultivované a úsporné. Vadila nám přesto drobná prodleva po sešlápnutí plynového pedálu a občas i váhavá převodovka, která tu a tam otálela s podřazením.
Pohled do ceníku prozrazuje, že nejlevněji pořídíte Audi A6 35 TDI s dvoulitrovým naftovým čtyřválcem a pohonem předních kol. Její cena startuje na 1 463 900 Kč s DPH. Pokud chcete čtyřkolku, budete muset sáhnout po výkonnějším dvoulitr 40 TDI, který s pohonem všech čtyř kol startuje na 1 597 900 Kč s DPH (jako předokolka startuje na 1 522 900 Kč). Testovaný naftový šestiválec vyjde minimálně na 1 689 900 Kč s DPH, přičemž testované auto vyšlo se všemi příplatky na celkem 2 580 400 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Audi A6 Avant 45 TDI quattro (2023) |
Motor: | šestiválec + 48V startér/generátor (mild-hybrid) |
Objem válců: | 2967 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 180 kW/245 koní při 3500 ot./min |
Točivý moment: | 500 Nm při 1500 – 3250 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,4 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | 7° dvouspojková (S tronic) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 6,3 l/100 km |
Emise CO2: | 166 g/km |
Objem nádrže: | 73 litrů |
Délka: | 4939 mm |
Šířka: | 1886 mm |
Výška: | 1494 mm |
Rozvor: | 2924 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1965 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 550 litrů |