Test Audi A5 Cabriolet 45 TFSI quattro S tronic (2023)

Test Audi A5 Cabriolet 45 TFSI quattro S tronic (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 21. 7. 2023


Kabriolety a roadstery z nabídky automobilek mizí, ale u Audi mají zákazníci stále možností několik. My jsme vyzkoušeli ten největší kabriolet z nabídky: Audi A5 Cabriolet. Pod kapotou jsme měli dvoulitrový čtyřválec.

Roadster nebo kabriolet?

Když se podíváte do nabídky Audi, najdete tam stále ještě tři auta bez střechy. Od nejmenšího TT roadster (v nabídce i jako TTS roadster nebo dokonce jako TT RS roadster), přes testované A5 Cabrio až po brutální R8 Spyder s atmosférickým desetiválcem, které jsme testovali před časem. Problémem ale může být, že R8 už si do výroby neobjednáte a v případě TT se brzy bude tato situace opakovat. V případě Audi A5 Cabrio se ale (zatím) nic takového nechystá.

Audi A5 je v nabídce dokonce se třemi typy karoserie. Vybrat si jej lze jako klasické dvoudveřové Coupé, případně pětidveřový liftback A5 Sportback (v obou případech i jako S5 nebo dokonce RS 5) anebo jako testovaný kabriolet (jako A5 Cabriolet nebo jako S5 Cabriolet).

Test Audi A5 Cabriolet 45 TFSI quattro S tronic (2023)

Benzin, nafta nebo S5?

Pohled do konfigurátoru prozradí, že pokud se pro Audi A5 bez střechy rozhodnete, můžete vybírat z překvapivě bohaté nabídky motorizací, zahrnující naftové i benzinové motorizace. Všechny z nich jsou čtyřválcové, mají dvouspojkovou automatickou převodovku a standardně pohon předních kol, přičemž u dvou motorizací (40 TFSI a 40 TDI) si lze připlatit za pohon všech kol quattro. U nejvýkonnější (testované) verze 45 TFSI je pohon všech kol quattro standardem.

Pro fajnšmekry je v nabídce i S5 Cabriolet, které pohání benzinový šestiválec s 260 kW/354 koňmi spojený s klasickým 8stupňovým automatem. To je oproti S5 Coupé a S5 Sportback rozdíl, protože tyto verze mají v současnosti pod kapotou naftový šestiválec.

Tichý, ale rychlý

Všechny běžné motorizace (platí to pro benzin i naftu) jsou čtyřválcové dvoulitry s přeplňováním turbodmychadlem s výkony od 110 kW do 195 kW. V případě testované verze 45 TFSI quattro je motor naladěn na 195 kW/265 koní a točivý moment vrcholí 370 Nm mezi 1600 až 4300 ot./min. I když auto váží (pohotovostní hmotnost) 1810 kilogramů, rozhodně není pomalé. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Test Audi A5 Cabriolet 45 TFSI quattro S tronic (2023)

Motor je hned od startu velmi tichý, nezmění se to ani při jízdě. A je úplně jedno, jestli je plátěná střecha nahoře nebo dole. O motoru posádka při běžné jízdě prakticky neví. Příliš se to nezmění ani ve chvílích, kdy budete tlačit na plynový pedál a motor vytáčet. Z výfuků (koncovky v nárazníku jsou sice ozdobné, ale v obou jsou vývody výfuku) se neozve nic, slyšet je tak jen trochu zvuku přímo od motoru. Protože je to benzinový kabriolet, možná by tak ale nějaké výfukové klapky klidně snesl…

Při běžné jízdě drží převodovka motor spíše v nižších otáčkách, ale díky maximálnímu krouťáku už od 1600 ot./min to vůbec nevadí. Při přidání plynu Audi zrychlí a nemusí pokaždé podřazovat. Pokud ovšem na plynový pedál šlápnete výrazněji, převodovka samozřejmě poměrně ochotně podřadí i o víc rychlostních stupňů a auto začne ochotně zrychlovat. Dynamika mu rozhodně nechybí ani na papíře, ale ani při jízdě po silnici.

A nemusíte jezdit jen rovně, ba právě naopak. Testované A5 Cabriolet ochotně zvládá i zatáčky, těžiště je níž než u klasické Audi A5 a nastavení podvozku je takové, že auto v oblouku podrží a nepůsobí ani nijak těžkopádně. Naladit se povedlo i tlumiče, protože i velké dvacítky parádně drží kontakt se silnicí. Vzhledem k celkovému naladění vás ale nakonec takto sportovní jízda asi ani lákat nebude. A pokud zpomalíte, zjistíte, že i přes 265koňový motor dokáže být A5 Cabriolet vcelku úsporné. Dokáže jezdit i pod 8 l/100 km.

Test Audi A5 Cabriolet 45 TFSI quattro S tronic (2023)

Pro čtyři

Technické údaje tvrdí, že jde o čtyřmístné auto, ale u takových to zpravidla bývá reálně spíše auto pro dva běžné pasažéry a pro další dva pasažéry na zadních sedadlech, kteří nemají nohy. V případě Audi A5 Cabriolet se ale do auta čtveřice pasažérů vejde docela v pohodě, přesto je lepší na zadní sedadla posadit ty nejmenší členy posádky. Cestovat ale na zadních sedadlech se staženou střechou nebude úplně nejpříjemnější zážitek, protože na zadní cestující bude při jízdě už opravdu hodně foukat.

Ve dvou je tohle auto ale z pohledu aerodynamiky a větru naprosto ideální. Pokud v prostoru zadních sedadel nainstalujete větrný štít, který Audi k autu standardně dodává, a vytáhnete všechna čtyři okna, se staženou střechou pak do interiéru téměř nefouká ani na dálnici. Pozor si tak budete muset dávat jen na to, pokud jste jako já bez vlasů, abyste si nespálili při jízdě plešku. Věřte mi, že to rozhodně není nic těžkého.

Se střechou se dá samozřejmě operovat nejen na místě, ale i za jízdy. Slouží k tomu ovladač na středovém tunelu. Stažení i natažení střechy trvá vždy kolem 15 sekund a lze to provádět až do 50 km/h. Pokud bude rychlost auta vyšší a vy budete chtít střechu otevřít nebo zavřít, ukáže se vám na displeji v kapličce přístrojů, abyste zpomalili. Potěší, že to jde i přes klíč dálkového ovládání.

Audi A5 Cabriolet je docela velké auto, což se projevuje i v kufru. Jeho standardní objem je 370 litrů. To platí pro případ, kdy je střecha natažená na autě. Je to podobné číslo, které má třeba o pětidveřový Volkswagen Golf (ten má objem kufru 380 litrů). Pokud střechu stáhnete, o část kufru přijdete, protože střecha se skládá právě do jeho prostoru.

Závěr a cena

Kabriolety jsou dnes vymírající automobilový druh, který nabízejí už takřka pouze prémiové značky. U Audi je možností stále ještě více, ale pokud chcete velký kabriolet anebo pokud potřebujete občas převézt více než dva lidi, nabízí se právě A5 Cabriolet. Nabízí čtyři místa, naftové nebo benzinové motory, ale také pohon všech kol. V testovaném provedení jde o poměrně komfortní, ale hlavně velmi tiché auto (samozřejmě s nataženou střechou, jinak je v autě hluk od větru a okolního provozu). Nejsilnější motorizace má příjemnou dynamiku, ale zároveň střídmou spotřebu paliva.

Ceník prozradí, že nejlevněji koupíte Audi A5 Cabriolet 35 TFS. Jeho základní cena je 1 442 900 Kč s DPH, naopak testovaná verze A5 Cabriolet 45 TFSI quattro je mezi běžnými verzemi (nepočítáme S5) nejvyšší. Cenovka startuje na 1 647 900 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Audi A5 Cabriolet 45 TFSI quattro S tronic (2023)

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1984 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

180 kW/245 koní při 5000 – 6500 ot./min

Točivý moment:

370 Nm při 1600 – 4300 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

6,5 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

sedmistupňová dvouspojková (S tronic)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

7,7-8,3 l/100 km

Emise CO2:

173-188 g/km

Objem nádrže:

58 litrů

Délka:

4697 mm

Šířka:

2029 mm

Výška:

1384 mm

Rozvor:

2764 mm

Pohotovostní hmotnost:

1810 kg

Objem zavazadlového prostoru:

370 litrů

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru