test-2020-audi-s5-sportback-30-tdi-quattro- (3)

Audi v poslední generaci modelů „S“ vyměnila benzinové motory za naftové. Spousta internetových diskuzí byla plná stesků, že je to svatokrádež a podobně, ale je tomu opravdu tak? To jsme se pokusili zjistit v testu Audi S5 Sportback.

Nafta místo benzinu

V posledních (přibližně) deseti letech se emisní limity zpřísnily opravdu výrazně. A automobilky na to musejí reagovat, což se výrazně projevuje na nabídce motorizací. Atmosférický motor byste v současné nabídce hledali dlouho. O něco méně času by vám zabralo hledání motoru bez jakékoliv elektrifikace, ale přesto je jich ještě dost.

Limity vypouštěných emisí jsou ale jasně dané a přísné, takže automobilky vymýšlejí věci, které by dříve byly nemyslitelné. A to je právě případ Audi, které ve svých rychlých modelech s označením „S“ vyměnilo výkonné a velké benzinové motory za vznětové (výjimkou je pouze Audi S8 a S5 Cabriolet, která mají pořád benzinový motor). Nakonec tedy modely Audi S4, S5, S6, ale i S7 pohání vidlicový šestiválec 3.0 TDI.

test-2020-audi-s5-sportback-30-tdi-quattro- (6)

A ačkoliv jde o naftový motor, rozhodně nejde o líné auto. Motor používá dvojité přeplňování, kombinující klasické výfukové turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, které doplňuje elektricky poháněné dmychadlo (díky mild-hybridní technologii s 48V sítí). Výkon motoru je 255 kW/347 koní a točivý moment vrcholí 700 Nm (to je stejné u všech modelů Audi S s motorem TDI). Technické údaje dále slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a maximální rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h.

MIld-hybrid: šetří i pomáhá

To, že jde o mild-hybrid, při jízdě vlastně nepoznáte. Projevit se to podle Audi má na spotřebě paliva, která je prý díky tomu o 0,4 l/100 km nižší. Více by to ale mělo pomoci při pružném zrychlení, protože generátor bere energii z baterií (uložených pod podlahou zavazadelníku) a doplňuje spalovací motor dalšími 60 Nm. A tyto newtonmetry jsou navíc k dispozici prakticky okamžitě.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Passat 2.0 TSI 140 kW DSG (2019)

Auto také dokáže plachtit, stačí, aby řidič při jízdě v rychlostech 55 až 160 km/h uvolnil plynový pedál a auto umí jet až 40 sekund setrvačností, s vypnutým motorem. Palubní systémy, ale i posilovače brzd nebo řízení napájí právě dodatečný 48V akumulátor. Současně s tím je k dispozici funkce start/stop nejen u stojícího auta, ale motor se deaktivuje už při 22 km/h a méně.

test-2020-audi-s5-sportback-30-tdi-quattro- (48)

Dost bylo ekologie!

Kvůli tomu si ale asi nekupujete Audi S5, že? Vás určitě zajímá to, jak to vypadá, když se svou pravou nohou do plynového pedálu opřete pěkně zostra. A bez zbytečných řečí je potřeba říct, že zátah je působivý. Jen je potřeba překonat drobné zpoždění, než řídící jednotka motoru povolí zrychlovat. Pak se ale motor nadechne a opravdu rázně vyrazí vpřed. Nejde o žádné pozvolné zrychlování, ale o pořádně silnou lokomotivu.

Osmistupňová automatická převodovka, která se společně s pohonem všech čtyř kol quattro, dodává standardně, se snaží držet co nejnižší otáčky, díky čemuž je po zašlápnutí plynového pedálu až do země potřeba o pár stupňů podřadit. V nízkých otáčkách se motoru moc nechce, ale jakmile se přehoupne přes 1500 ot./min, už to pomalu začíná. A pak přijdou 2000 ot./min a k životu se naplno probudí turbodmychadlo. Velmi výrazný zátah začne ochabovat před 4500 ot./min, přičemž červené pole začíná ještě o 500 ot./min výše.

Pak přeřadíte na další z celkem osmi rychlostních stupňů a vše se opakuje. Je totiž jedno, jestli dáte „plný plyn“ na dvojku v 50 km/h anebo na šestku ve dvoustovce. Pokaždé vás akcelerace zatlačí do sedačky. Na (německou) dálnici super, ale co když přijdou zatáčky?

test-2020-audi-s5-sportback-30-tdi-quattro- (12)

Ta jistota v zatáčkách…

Audi S5 Sportback není úplně malé auto, dokonce není ani úplně lehké (váží přes 1,8 tuny), ale v oblouku působí až překvapivě jistě a stabilně. Přijedete před zatáčku, přibrzdíte si na rychlost, o které si říkáte, že už je docela vysoká, ale S5 se vám vysměje. Jako by říkala, že se ještě ani nezahřála, že to byla nějaká trapná rozcvička. A to nejen díky vcelku nízkému těžišti, pohonu všech kol, ale u testovaného kusu pomáhá i (příplatkový) sportovní diferenciál na zadní nápravě.

Přečtěte si také:  Němci zjišťovali, jaké ojetiny jsou spolehlivé a jaké raději nebrat. Prémiová značka neznamená automaticky úspěch

Podvozek je sice adaptivní, ale přesto ve všech režimech tužší, čemuž rozhodně napomáhají také 20″ disky kol s nízkými pneumatikami. Ty se ale za všech okolností drží asfaltu a neodskočí ani v zatáčce na hrbolech. Zajímavá je kombinace velkých kol, nízkých pneumatik a komfortního režimu, kdy se auto začne pohupovat, ale přejezd nerovnosti opravdu poznáte.

Není to ale žádný sporťák, spíše velmi rychlé a schopné GT, s nímž úplně bez problémů dojedete z jedné strany České republiky na druhou. A navíc se spotřebou paliva, kterou dokážete udržet i mezi 7 a 8 l/100 km. Díky 58litrové nádrži je dojezd poměrně slušný, přesto nostalgicky vzpomínáme na doby, kdy i auta v této třídě měla 70litrové a větší nádrže.

test-2020-audi-s5-sportback-30-tdi-quattro- (20)

Závěr a cena

Audi S5 Sportback se povedlo. A to nejen z designu, kdy své ostře řezané tvary karoserie doplňuje výraznějšími spojlery, přesto stále dostatečně decentními, ale také velkými koly a čtveřicí koncovek výfuku. Jen škoda, že jsou zase falešné. Na rozdíl například od Audi S7 Sportback jsou falešné ale jen ty pravé dvě, v levých dvou výfuk ústí. Vylepšený je i interiér, který dostal několik speciálních materiálů, ale i loga „S“ a skvělé sportovní sedačky.

Potěší i jízdou, protože umí být rychlé nejen v přímce, ale i v zatáčkách. Jízdu doprovází docela pěkný zvuk naftového šestiválce, který ale zvenku doplňuje i trochu toho reprodukovaného zvuku u výfuku. A jaký je tedy výsledek otázky z úvodu? Jednoznačně si troufáme říct, že výměna benzinového motoru za naftový nevadí, ba právě naopak, protože 700 Nm točivého momentu to dokáže vynahradit. Jen ty reakce na sešlápnutí plynového pedálu (a to jak od motoru, tak od převodovky) by mohly být rychlejší.

A co u Audi za tento opravdu chutně namíchaný koktejl zaplatíte? Základní cena Audi S5 Sportback s motorem V6 3.0 TDI startuje na 1 864 900 Kč s DPH. K testovanému autu ale importér přidal příplatkovou výbavu za více než 800 tisíc korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: S5 Sportback
Motor: vidlicový šestiválec
Objem válců: 2967 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech čtyř kol
Výkon: 255 kW/347 koní při 3850 ot./min
Točivý moment: 700 Nm při 2500 – 3100 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.9 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: 8stupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.2 / 5.5 / 6.1
Emise CO2: 160 g/km
Objem nádrže: 58 litrů
Délka: 4757 mm
Šířka: 1843 mm
Výška: 1395 mm
Rozvor: 2528 mm
Pohotovostní hmotnost: 1805 kg
Objem zavazadlového prostoru: 430 litrů
Ceník: ke stažení zde