test-audi-a5-avant-tfsi-quattro-150-kw-2025-3

Test Audi A5 Avant TFSI quattro 150 kW | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 16. 3. 2025


Do nabídky Audi se dostal úplně nový model, který tam nikdy nebyl. Ovšem pouze svým označením. V nejnovější generace se totiž Audi A4 Avant jmenuje A5 Avant. Je to kvůli tomu, že německá automobilka chtěla dát sudá čísla v názvu elektrickým modelům a lichá nechat pro spalovací auta. V testu jsme vyzkoušeli Audi A5 Avant s výkonnějším benzinovým motorem.

Zmatky v pojmenování

V posledních letech automobilovým světem ve velkém rezonovala elektromobilita. Její nadvládu plánovaly všechny značky, spousta z nich hlásila, že spalovací motory do roku 2030 nebudou nabízet. Audi bylo také jednou z těch radikálnějších automobilek, když říkalo, že od roku 2026 nepředstaví žádný nový model se spalovacím motorem. I kvůli tomu se Audi rozhodlo udělat velkou změnu v označení svých modelů. Pro modely se spalovacími motory vyhradilo liché číselné označení v názvu (A1, A3, A5, A7, Q3, Q5, …) a pro ty elektrické pak sudé (A4, A6, Q6, …).

Zákazníci ale tak velký zájem o elektromobily, jak se původně plánovalo, nemají, takže se plány spousty automobilek opět upravily. Audi se rozhodla označování svých modelů opět vrátit k původnímu nastavení. U Audi A4, respektive Audi A5 už se to nestihlo, ale u o něco později představeného nového Audi A6 ano.

test-audi-a5-avant-tfsi-quattro-150-kw-2025-5

Benzin nebo nafta

Audi A5 bylo dříve dostupné s trojicí karosářských variant (2dveřové coupé, pětidveřový sportback a dvoudveřové cabrio), které byly sportovnější a stylovější než v případě A4. To se ale teď mění. Z nabídky totiž vypadly verze coupé a cabrio a A5 teď bude v nabídce jen jako „Limuzína“ (pětidveřový liftback) a jako „Avant“ (klasický kombík).

Nemění se ovšem pouze označení modelu nebo dostupné karosářské varianty, ale změnil se kompletní základ. Audi A5 nové generace totiž stojí na úplně nové podvozkové platformě PPC, což je prémiová platforma pro podélně uložené spalovací motory. Její výhodou je z pohledu automobilky zejména fakt, že se tu počítá s větší mírou elektrifikace. To ale v tuto chvíli není podstatné, protože A5 má pouze spalovací motory – i když s mild-hybridní technologií MHEV Plus, který přidává 48V generátor PTG s 18 kW/24 koňmi a 65 Nm. Že by vás to ale při jízdě mělo jakkoliv rušit? Vůbec ne.

Oproti původnímu mild-hybridnímu pohonu je to tedy řešeno jinak, generátor už totiž není s motorem spojen řemenem, ale Audi to popisuje v tiskové zprávě takto: „Kompaktním a současně výkonným modulem elektrického pohonu v novém systému MHEV plus je generátor s funkcí elektromotoru (PTG). Tento komponent je také největším rozdílem oproti doposud značkou Audi nabízené technice MHEV, která pracuje výhradně s řemenem poháněným alternátorem s funkcí spouštěče. PTG, uložené v kompaktní jednotce s integrovanou výkonovou elektronikou přímo na výstupním hřídeli z převodovky, může k pohonu přispívat elektrickým výkonem až 18 kW/24 koní. Tento modul umožňuje maximální točivý moment 230 Nm na výstupu z převodovky, který je k dispozici k pohonu vozidla již při jeho rozjezdu. Kompaktní převodovka PTG pracuje s převodem 3,6:1. MHEV plus využívá PTG do rychlosti jízdy 140 km/h, aby byla zajištěna maximální hospodárnost. Ve vyšších rychlostech je PTG odpojeno od poháněcí soustavy prostřednictvím integrované zubové spojky.“ Pokud by vás zajímaly další podrobnosti, přečíst si je můžete zde: Audi představuje novou generaci elektrifikovaných spalovacích motorů MHEV plus.

test-audi-a5-avant-tfsi-quattro-150-kw-2025-4

Pod kapotou nového Audi A5 mohou být dvoulitrové čtyřválce spalující benzin (110 kW a 150 kW) i naftu (150 kW). U obou výkonnějších verzí lze vybírat mezi pohonem předních kol nebo všech čtyř kol quattro (v našem případě quattro ultra). Všechny pohonné jednotky jsou spojeny výhradně s automatickou převodovkou. Pro fajnšmekry je v nabídce i verze S5 s benzinovým šestiválcovým třílitrem.

Výrazně modernější

S novou podvozkovou platformou se pojí i spousta dalších novinek – designových, technických i technologických. Úplně nový je tak vnější i vnitřní design. Zvenku jde o auto, které je kulatější než původně, za což může zejména ještě lepší aerodynamika s hodnotou Cx 0,25. Novinkou jsou například zapuštěné kliky dveří, které se nijak nehýbají, dveře totiž odjišťují mikrospínače, které jsou v nich a kterých se stačí jen dotknout. V případě nehody pak ale vyskočí mechanické táhlo, aby se dveře daly otevřít i zvenku.

Jsou tu také chytřejší světlomety vpředu (LED Matrix) i vzadu (s technikou OLED), u kterých je možné měnit grafiku jejich světelného podpisu, přičemž lze přímo v infotainmentu vybírat až z 8 šablon.

Zatímco exteriér je vlastně evoluční, tak interiér je revoluční a s původní generací Audi A4 a Audi A5 nemá společného prakticky nic. Mezigeneračně výrazně ubylo fyzických ovladačů a tlačítek, ale naopak přibylo displejů. Ty tady jsou standardně dva – před řidičem jako klasické přístroje a uprostřed nad palubní deskou jako infotainment – propojené do jednoho designového celku, ale pak tu může být ještě třetí, který bude přímo v palubní desce před spolujezdcem. Ten umí zobrazit některé funkce z infotainmentu, ale také přehrávat média (v tu chvíli pak řidič jeho obraz neuvidí), ale podobně jako u nedávno testovaného Audi Q6 e-tron nám displej přijde zbytečný.

Na dotekové ovládání v nových autech jsme už zvyklí, přestože preferujeme fyzické ovladače, ale rozpačití jsme z toho, že Audi dalo dotekové ovládání i na volant, přestože od něj třeba i Volkswagen opět ustupuje. Na papíře to vypadá jako dobrý a funkční nápad, ale v praxi to tak dobré není. Nestávalo se nám sice, že bychom si při jízdě a manipulací s volantem něco přepnuli omylem, ale není to prostě a jednoduše tak intuitivní jako klasické „čudlíky“.

Infotainment je také úplně nový. Na pohled to na první pohled zase tolik vidět není, protože rozvíjí původní starší MMI. Je teď ale mnohem chytřejší a svým fungováním připomíná chytré mobilní telefony. Umí totiž rollovací okna, která se dají vytáhnout z horní obrazovky (to není žádná novinka, to mělo i MMI), ale i z levého boku. Tady jsou některá upozornění od auta, ale také vybrané oblíbené uživatelské funkce. Mimochodem, už to není vlastní řešení Audi, ale základem palubního systému je Android Automotive. I díky tomu je možné instalovat do infotainmentu i aplikace třetích stran. Jde například o YouTube, Amazon Music, Spotify, ale třeba i Tidal, případně také třeba Booking, hry nebo i speciality jako například Home Assistant, takže pak z auta můžete ovládat svou chytrou domácnost, a podobně.

Velkou změnou je také dotekový ovladač na řidičových dveřích. Tady se ovládají vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání, světlomety (potkávací, automatické, mlhové, …), dětské pojistky zadních dveří anebo se tu ukládá poloha řidičova sedadla do paměti. O kousek dál dozadu za tímto ovladačem jsou pak čtyři klasické mechanické ovladače stahování zrcátek.

Kabina působí na pohled moderně, Audi přitom nechalo digitální volič převodovky na středovém tunelu a nepřesunulo jej po vzoru VW, Škody nebo i dalších nekoncernových značek na sloupek řízení. Středový tunel navíc dostal i další ovladače, mezi kterými se sluší vyzdvihnout klasický mechanický vícefunkční ovladače hlasitosti multimédií a přepínání skladeb nebo písní. Kromě toho je tady i startovací tlačítko.

Za volantem

Pod kapotou našeho testovaného kombíku jsme měli výkonnější benzinový dvoulitr se 150 kW/204 koňmi a 340 Nm, který poháněl všechna čtyři kola. Kombinuje se vždy pouze se sedmistupňovou dvojspojkovou automatickou převodovkou S-tronic. Technické údaje prozrazují, že z 0 na 100 km/h tahle verze zrychlí za 7,6 sekundy a jede maximálně 242 km/h.

test-audi-a5-avant-tfsi-quattro-150-kw-2025-19

Pocitově ovšem motor působí trochu letargičtějším dojmem, jeho projev je hodně lineární a není v něm cítit úplně radost po otáčkách. Auto není pomalé, ale i při plném plynu působí tak nějak rozvážně… Skvěle si s ním ovšem rozumí převodovka (dvouspojka s mokrými spojkami), která řadí rychle, hladce a navíc tak, že řidič prakticky nemá potřebu řadit si sám.

V případě motoru však potěší jeho odhlučnění, které je perfektní prakticky kdykoliv – lhostejno, zda jedete ve městě, mimo něj nebo po dálnici. Odhlučnění je u testovaného Audi A5 Avant povedené obecně, protože v kabině je ticho i co do hluku od pneumatik nebo aerodynamiky. A opět to platí jak při jízdě ve městě, tak i při jízdě po českých dálnicích.

A co spotřeba paliva? Audi uvádí, že v testované konfiguraci to je 7,1 až 7,9 l/100 km v kombinovaném režimu (hodnoty se liší podle celkové výbavy vozidla). My jsme se nejčastěji pohybovali kolem 8,5 l/100 km, přičemž jsme kombinovali nejvíce jízd po městě a po dalnicích, okresek bylo v rámci našeho jízdního mixu odhadem asi tak desetina.

test-audi-a5-avant-tfsi-quattro-150-kw-2025-22

Potěší i podvozek, respektive jeho naladění. Testované auto mělo adaptivní tlumiče, u nichž se dá v rámci nastavení jízdních režimů Audi Drive Select měnit jejich charakteristika. K dispozici jsou tři možnosti: Comfort, Balanced a Dynamic. V každém nastavení se tuhost tlumičů mění, ale žádný zásadní rozdíl mezi nimi není. Ve všech případech bude podvozek tichý, od kol se do kabiny nedostanou žádní nepříjemné rány a auto se bude chovat jistě na kvalitní i na rozbité silnici.

Závěr a cena

Nové Audi A5 Avant je autem, které vypadá moderně zvenku, ale hlavně uvnitř. Nabízí nejmodernější techniku i technologii a navíc hezky jezdí, přestože motor působí trochu letargicky. Potěšil nás vnitřní prostor, protože průměrně vzrostlí cestující nebudou trpět v žádném směru. Příliš se nám ovšem nelíbí dotekové ovládání na volantu.

A co cena? Pohled do konfigurátoru prozradí, že nejlevnější verzí je Audi A5 Avant s benzinovým dvoulitrem se 110 kW, jehož cena začíná na 1 199 000 Kč s DPH. Cena testovaného 150kW motoru startuje na 1 337 900 Kč s DPH a za pohon všech čtyř kol quattro připlatíte na 1 402 900 Kč. Stejně výkonný naftový dvoulitr (150 kW) začíná na částce 1 405 900 Kč, respektive 1 470 900 Kč s pohonem všech čtyř kol quattro.

Technické údaje:

Auto:

Audi A5 Avant TFSI quattro 150 kW

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1984 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol (quattro)

Výkon:

150 kW/204 koní při 4300 – 6000 ot./min

Točivý moment:

340 Nm při 2000 – 4000 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

7,6 s

Maximální rychlost:

242 km/h

Převodovka:

7° automatická převodovka

Spotřeba paliva (kombinovaná):

7,1 – 7,9 l/100 km

Emise CO2:

161 – 180 g/km

Objem nádrže:

56 litrů

Délka:

4832 mm

Šířka:

1860 mm (bez zrcátek)
2099 mm (se zrcátky)

Výška:

1450 mm

Rozvor:

2900 mm

Provozní hmotnost:

1862 kg

Objem zavazadlového prostoru:

476 / 1424 litrů


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru