Pro modelový rok 2020 prošly modely Alfa Romeo Giulia i Stelvio lehkým osvěžením. Na pohled se nijak výrazně nezměnily, ale novinek přesto není málo, jen nejsou vidět. Jako první jsme vyzkoušeli Giulii, o chvíli později Stelvio, na jehož test se můžete těšit již brzy.
Modernizace „uvnitř“
Když vedle sebe postavíte Alfu Romeo Giulia před modernizací a po ní – jako se to povedlo nám – změn si prakticky nevšimnete. Dokonce zůstaly i bixenonové světlomety, LEDky jsou jen pro denní svícení. To protože zvenku se téměř nic neměnilo, na přední blatníky přibylo označení výbavy – v našem případě druhá odspoda „SUPER“.
Oproti základní výbavě „Giulia“, která má ve standardu nový 8,8palcový multifunkční displej, 7″ TFT displej v kapličce přístrojů, autonomní nouzové brzdění, sledování jízdních pruhů a tempomat, jsou tu navíc právě bixenony a zadní parkovací senzory. Rozšířená je nabídka o dvě naftové motorizace 2.2 JTD s výkony 160 a 190 koní a benzinový 200koňový dvoulitr.
Prakticky všechny změny jsou ale uvnitř auta. Upraven byl infotainment, který nově dostal tzv. widgety. Díky tomu si každý řidič může vytvořit vlastní domovskou stránku, kam si nastaví své nejčastěji používané anebo oblíbené záložky (rádio, média, telefon, navigace, klimatizace, apod.). Je ale škoda, že displej stále nedostal češtinu, spokojit se tak musíme s nějakým jiným jazykem.
Když zabrousíme do detailů, pak je třeba zmínit nový středový tunel. Ten dostal přepracované přihrádky před řadící pákou, aby zde byl větší odkládací prostor, ale třeba prostor k odložení slunečních brýlí chybí. Naopak přibyl slot pro bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, jenž je šikovně skryt ve středové loketní opěrce. Telefon se nabíjí, nepřekáží a přitom je pěkně po ruce. Stejný zůstal tvar řadicí páky, ale její provedení je kvalitnější, navíc má podsvětlená „písmenka“ a dostala kožené čalounění. Pěkným detailem je italská trikolora u její spodní části.
Designéři Alfy Romeo se v rámci modernizace zaměřili také na volant. Ten se nyní liší podle výbavy: každá používá jiné materiály a detaily. V testovaném autě byl vybaven mnoha ovladači, jejichž většina byla podsvětlena. Přesto oba rollery (ovládají hlasitost a tempomat), respektive jejich ikonky, podsvětleny nejsou. V rámci modernizace naštěstí zůstalo na volantu i startovací tlačítko. A to je velmi povedený detail.
U Giulie a Stelvia modelového roku 2020 má premiéru také cela řada nových aktivních asistentů řízení, známých pod zkratkou ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Díky tomu se oba italské automobily dostaly na 2. úroveň autonomního řízení, tzn. že auto dokáže jet do jisté míry samo, ovšem za nepřetržitého dohledu řidiče, který musí držet volant.
190 naftových koní
Nabídka motorizací je pro Giulii opravdu bohatá a zahrnuje čtyřválce spalující benzin nebo naftu, který doplňuje vrcholný šestiválec pro Giulii QV. Pomineme-li vrcholné provedení, pak motory výkonově sahají od 100 kW/136 koní až po 206 kW/280 koní.
Pod kapotou modrého sedanu bilo druhé nejvýkonnější vznětové čtyřválcové srdce. Motor 2.2 JTD nabídne 140 kW/190 koní a velmi slušný točivý moment 450 Nm, což je o 8 kW/10 koní více oproti verzi před modernizací, točivý moment zůstal beze změny. Poháněna jsou přitom výhradně kola zadní nápravy, která spolupracují s osmistupňovou automatickou převodovkou. Auto díky této kombinaci dokáže zrychlit z místa na stovku za 7.1 sekundy a jede až 230 km/h, což jsou na chlup stejné hodnoty, jako měla verze před modernizací.
Je škoda, že v rámci modernizace se v alfě nezaměřili i na projev motoru, respektive jeho hlučnost, protože to, co jsme kritizovali u předchozí verze, u té nové zůstalo. Jakmile totiž motor (lhostejno, zda teplý anebo studený) nastartujete, jeho zvuk do kabiny proniká až přespříliš. Tím spíše, pokud se podíváte do ceníku, kolik testované auto stojí. Bohužel se to příliš nezmění ani při jízdě. Odhlučnění zbytku auta už ale není vůbec špatné a třeba od kol nebo z pohledu aerodynamiky není slyšet takřka nic.
Za volantem
Z pohledu dynamiky jde o motor, kterému nelze nic vytknout. Zrychlení – jak to absolutní, tak i to pružné – je dostatečné a převodovka mění rychlosti rychle, navíc zběsile neřadí. Pokud by vám to přeci jen nevyhovovalo, jsou k dispozici páčky pro manuální změny rychlostních stupňů. A nejde o žádné páčky, na které jsme běžně zvyklí. Tady jsou to pořádné „páky“, které navíc nejsou připevněny k volantu, ale ke sloupku řízení. Působí to „sportovně“, skoro až závodnicky, ale pro některé řidičky (anebo klidně i řidiče) s krátkými prsty to může být nekomfortní, protože přes řadicí páčky nemusejí dobře dosáhnout na páčky blinkrů a stěračů.
Stejně jako odhlučnění motoru, by vylepšení sneslo i celkové sladění pohonného ústrojí. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou totiž hodně zbrklé, auto vystřelí vpřed, místo toho aby pozvolna zrychlovalo. U tento týden testované Alfy Romeo Giulia Stelvio Veloce s 280koňovým benzinovým motorem tomu tak není, tady jsou reakce klidnější, více a lépe sladěné. Doporučením tedy je pořídit si benzinovou verzi. Pro naftovou motorizaci totiž nakonec hovoří asi jen spotřeba paliva, která se dá udržet do 7 l/100 km. Papírově se od sebe testovaná 190koňová nafta a 200koňový benzin neliší v kombinovaném režimu ani o 1,5 l/100 km.
Testovaná výbava Super nemůže mít aktivní systém pružení Alfa Active Suspension, ten je za příplatek k dispozici pouze pro Veloce a Veloce TI (navíc přidává i – diferenciál s omezenou svorností), má standardní tlumiče. A jejich naladění je spíše tužší. Na kvalitní silnici je díky tomu Giulia hodně jistá, ale zábavnost nakonec sráží fakt, že nelze vypnout, ale ani omezit stabilizaci. Nijak. Jízda by mohla být ještě o fous zábavnější, ale pochválit je třeba to, jak stabilizace funguje. Kola nepřibrzďuje nijak zběsile, ani zbrkle, ale opravdu jemně.
Závěr a cena
Alfa Romeo pro modelový rok připravila chytřejší a uvnitř lepší auto. Designově se mnoho nezměnilo, což nakonec vlastně nevadí. Platí to nakonec i pro bixenonové přední světlomety, protože fungují a svítí skvěle a navíc se do zatáček natáčejí. Je jen škoda, že postrádají funkce, jež nabídnou moderní LED-Matrixové světlomety. Výtku ale směřujeme k odhlučnění naftového motoru a k jeho poměrně zbrklým reakcím. Raději bychom tak do auta volili benzinový motor.
Pohled do ceníku prozradí, že testovaná 190koňová naftová motorizace je o 70 tisíc korun dražší, než 200koňová benzinová motorizace. Ta je o půl sekundy rychlejší ve sprintu na stovku, ale na maximálku jede stejně rychle. Má ale vyšší spotřebu, která bude vykoupena hladšími reakcemi a tišším chodem motoru, soudíme-li z aktuálně testované Alfy Romeo Stelvio. Konkrétní testované provedení Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 140 kW s 8° automatickou převodovkou ve výbavě Super vychází na minimálně 1 109 500 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Alfa Romeo
Typ:,Giulia 2.2 JTD 140 kW 8AT
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,2143 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,zadních kol
Výkon:,140 kW/190 koní při 3500 ot./min
Točivý moment:,450 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.1 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.0-6.1 / 4.1 / 4.7-4.8
Emise CO2:,126-127 g/km
Objem nádrže:,52 litrů
Délka:,4643 mm
Šířka:,1860 mm
Výška:,1436 mm
Rozvor:,2820 mm
Pohotovostní hmotnost:,1429 kg
Objem zavazadlového prostoru:,480 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]