V roce 2019 Opel oslavuje 120 let výroby automobilů – a tedy i 120 let uvádění inovací pro každého zákazníka. Německá značka má dlouhou tradici průkopníka v oblasti technických vymožeností a jejich rychlém zavádění do sériové výroby. Díky tomu Opel nabízel a nabízí dostupnou mobilitu a automobily bezpečnější, pohodlnější, praktičtější a čistší.
Filozofií „vidět a být viděn“ se řídil už první sériově vyráběný Opel – model Patentmotorwagen „System Lutzmann“ z roku 1899. A pokračovaly v ní všechny další modely – od slavného modelu Opel Kapitän přes legendární GT či Insignii první generace až po aktuální modelovou řadu Astra a Insignia. Světlomety IntelliLux AFL-LED Matrix Astry a vlajkové lodi Insignia dokážou bez nadsázky proměnit noc na den. A ve stejném duchu bude pokračovat i Corsa nové generace, která také dostane AFL-LED adaptivní světlomety. A do příštích modelů Opel zavede jako alternativu nové světlomety Eco-LED, které vynikají mimořádně nízkou spotřebu elektrické energie při vysokém světelném výkonu.
„Našim cílem je, aby řidič měl vždy ten nejlepší výhled,“ říká Christian Müller, šéf vývojového oddělení automobilky Opel. „Připravujeme technologie, které v daném segmentu nemají konkurenci. Aktuálně nejlepším příkladem jsou naše adaptivní LED Matrix světlomety. Ještě nedávno byly dostupné pouze v luxusních vozech – a my je zanedlouho uvedeme i v malé Corse nové generace.“
Opel všechny svoje modely vybavuje nejmodernější osvětlovací technikou, například v řadě Astra, která kombinuje špičkové technologie s prvotřídní jízdní dynamikou. K tomu přistupují asistenční systémy, jako např. asistent rozjezdů do kopce Hill Start Assist nebo tempomat, které jsou standardem v celé modelové řadě. To samé platí i pro klimatizaci a determální zasklení Solar Protect. Na přání dodávané světlomety IntelliLux AFL-LED Matrix (s barvou světla blízkou dennímu) zaručují optimální osvětlení cesty v každé situaci.
Romantické světlo svíček à la „System Lutzmann“
Počátky automobilového osvětlení byly poměrně temné – to, co je dnes v silničním provozu naprosto nepředstavitelné, bylo před 120 roky docela běžné: Tehdy před vozem kráčel (či běžel) člověk s lucernou v ruce. Nešlo ani tak o to, aby řidič viděl na cestu, ale především o to, aby byli varováni chodci a povozy na cestě.
Koncem 19. století postoupil první automobil značky Opel – Patentmotorwagen “System Lutzmann”- o krok dále: Sice si svítil také svícemi, ale už nikdo nemusel běhat před vozem s lucernou: Svíčka v prvním Opelu byla umístěna v zasklené schránce a tak byla chráněna před poryvy větru. Zadní stěna lampy byla navíc zrcadlová, což zvyšovalo světelný výkon. Promyšlený mechanismus s pružinou dokázal odhořívající svíci posouvat nahoru, takže svíce byla stále v optimální poloze vůči primitivní parabole a lampa tak svítila stále na plný výkon – toto jednoduché a zároveň účinné řešení už tehdy zcela odpovídalo filozofii Opelu.
Opel příští rok oslaví 120leté výročí a začne proces výrazné elektrifikace
Opel Kapitän – automobil, který patří celému světu
Opel od počátku udával trendy v oblasti osvětlení automobilů: Model Kapitän z roku 1938 byl jedním z prvních automobilů, které se rozloučily s kulatými vně umístěnými světlomety. Reflektory limuzíny Opel Kapitän byly plně integrované do blatníků a navíc měly šestiúhelníkový tvar. Automobil pro každého, „…automobil, který patří světu!“ hlásal dobový prospekt z roku 1938…
V 60. letech dvacátého století byly automobilové světlomety stále hranatější – a Opel opět udal trend v roce 1964 svým modelem Kapitän A, spolu s jeho sesterskými modely Admiral a Diplomat (tzv. modely KAD). Hranaté reflektory zvýrazňovaly široký a plochý tvar karoserie. Nelze se tedy divit, že modely KAD se staly skutečnými vlajkovými loďmi značky – byly to progresivní, pohodlné a výkonné automobily, které si ale mohla dovolit pořídit široká vrstva zákazníků.
V této linii pokračoval i legendární Opel GT z roku 1968, který oslnil především svým atraktivním designem v profilu lahve Coca-Coly. Opel GT– sportovní vůz pro každého – se stal prvním německým automobilem s vyklápěcími světlomety. Jen málokdo dokázal odolat šarmu jeho „spících očí“, které se vyklápěly mocným zatažením za masivní páku ve středové konzoli. Zajímavé je, že světla Opelu GT se otáčejí o 180 stupňů kolem své podélné (!) osy. Halogenová přídavná světla v mřížce chladiče plnila zároveň funkci parkovacích světel.
Více světla a lepší výhled s xenonovými reflektory
V roce 1998 vyjel Opel Omega B, první Opel standardně vyzbrojený xenonovými světlomety. Ty měly namísto žárovek výbojky naplněné vzácným plynem xenonem. Oproti běžným halogenovým světlům měly „xenony“ trojnásobný světelný výkon, takže výrazně lépe osvětlovaly silnice. Navíc byly xenonové světlomety i energeticky úspornější – měly asi o třetinu menší spotřebu elektrické energie, o 40 procent nižší tepelné vyzařování a také delší životnost.
U vozů s xenonovými světly předpisy vyžadovaly dynamickou regulaci nastavení, která by samočinně kompenzovala změny polohy karoserie – například při plném zatížení vozu, při akceleraci nebo při brzdění. Průkopnickou osvětlovací technologii Opel ve svých modelech opět zpřístupnil širokému okruhu zákazníků.
AFL pro každého i ve střední třídě
V duchu své průkopnické tradice se Opel stal prvním výrobcem automobilů, který zavedl dynamicky natáčecí světla a statická odbočovací světla i do střední třídy. V roce 2003 s takovými světly vyjely modely Opel Vectra a Opel Signum. Inovativní adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) poprvé kombinovaly dynamické natáčení reflektorů do zatáček se statickými odbočovacími světly, která osvětlovala křižovatky v kolmém směru ke směru jízdy. Další komfortní funkcí AFL světel bylo tzv. dálniční světlo: Při rychlosti asi 120 km/h a ustálené jízdě v přímém směru se paprsek tlumených světel samočinně zdvihnul o maličko výše – tím se zlepšil výhled řidiče do větší vzdálenosti. Standardní dynamická regulace dosahu AFL světel snižovala riziko oslnění protijedoucích řidičů.
V roce 2004 se nový Opel Astra stal prvním modelem kompaktní třídy vybaveným světly do zatáček. A v roce 2006 Opel dále demokratizoval osvětlovací technologie, když zavedl světla do zatáček a odbočovací světla (na bázi bi-halogenových reflektorů) i do segmentu minivanů (Meriva) a malých automobilů (Corsa).
Další generace adaptivních světel AFL+ s xenonovými výbojkami debutovala v roce 2008 s první generací řady Insignia. A tyto světlomety vytvořily nový standard pro celý automobilový sektor. Distribuce světla se s využitím komplexních regulačních algoritmů automaticky přizpůsobovala profilu silnice a převažujícím vnějším podmínkám. AFL+ světlomety nové vlajkové lodi značky Opel pracovaly v 9 funkcích resp. režimech: Město, zóny s výskytem chodců, mimoměstské oblasti, dálnice, světla do hustého deště a sněžení, statická odbočovací světla, dynamicky natáčená světla do zatáček, dálková světla a samočinná dálková světla. Další inovací byla denní světla z LED diod, která mají menší spotřebu elektrické energie a tím přispívají k nižší spotřebě paliva.
IntelliLux LED Matrix: Jasné, jako den – ale neoslňující
Doslova revoluční světlomety IntelliLux AFL-LED Matrix se poprvé objevily při uvedení Astry současné generace v roce 2015. Díky značce Opel se tak opět technologie, vyhražená až do té doby jen luxusním vozům, dostala do kompaktní třídy. Světlomety bestselleru značky Opel tvoří 16 segmentů z LED diod (8 v každém světlometu). Segmenty jsou promyšleně nasměrovány tak, aby dokonale osvětlovaly prostor před vozem. Při jízdě pak řídicí jednotka systému jednotlivé segmenty průběžně vypíná a zapíná, tak, aby nikdy nedošlo k oslnění protijedoucích či souběžně jedoucích řidičů. Světla IntelliLux AFL-LED Matrix de facto umožňují jízdu stále na dálková světla (a řidič má tedy dokonalý výhled), přičemž rozložení resp. aktivace a deaktivace světelných paprsků se přizpůsobuje podmínkám provozu: Protijedoucí či souběžně jedoucí automobily jsou vždy „ukryty“ ve stínu vypnutých LED segmentů.
Reflektory IntelliLux AFL-LED Matrix jsou velmi sofistikované: Ne každý Opel Astra je vybaven vestavěnou navigací, ale světlomety IntelliLux musí mít informaci o tom, zda vůz jede městem, nebo se pohybuje volnou krajinou. Tyto informace poskytuje kamerový systém ve spolupráci s rychloměrem: Pokud rychlost jízdy překročí 50 km/h, kamera vyhodnocuje, kde se vozidlo právě pohybuje. Na málo osvětlených nebo neosvětlených úsecích se světla samočinně přepnou na dálková. Systém rozeznává dálnice a obce i podle veřejného osvětlení. Při jízdě po dálnici jsou některé segmenty LED diod v levém světlometu deaktivovány, aby nedocházelo k oslňování protijedoucích řidičů. Opel tak svými světlomety AFL-LED Matrix jak první zavedl do sériově vyráběných vozů systém, který se dokáže samočinně a průběžně přizpůsobovat okolním podmínkám, aniž by byl navázaný na navigační systém.
Po modelu Astra dostala adaptivní světlomety IntelliLux AFL-LED Matrix i vlajková loď Insignia nové generace – a její světlomety mají dokonce dvojnásobný počet LED segmentů (2×16).
Eco-LED: Výkonná a efektivní světla budoucnosti
Konstruktéři automobilky Opel se snaží nejenom zaručit dokonalý výhled řidičů, aniž by světlomety oslňoval jiné účastníky provozu. Dalším cílem je snižování spotřeby elektrické energie při dosažení vysokého světelného výkonu. Zatímco jeden halogenový světlomet má spotřebu asi 72 W, LED Matrix světlomet modelu Astra jen 32 W. A Opel již nyní připravuje světlomety řady Eco-LED: Ty budou mít spotřebu jen 17 W! To představuje úsporu energie 76 procent bez snížení světelného výkonu. Samotné světlomety Eco-LED tak sníží emise CO2 vozu o 0,7 g/km (podle metodiky WLTP).