Opel oslavil na právě probíhajícím autosalonu ve Frankfurtu výstavní premiéru nové generace svého bestselleru, modelu Astra. Na fotogalerie ze stánku Opelu na IAA se můžete podívat v naší galerii. Auto jsme si mohli prohlédnout už začátkem září na statické prezentaci, za jeho volant jsme se ale mohli posadit až koncem minulého týdne. Novou generaci Astry jsme prohnali po rakouských a slovenských silnicích.

prvni-jizda-opel-astra-p1

Opel do Astry vkládá vysoké ambice, vždyť jde o jeho nejprodávanější model, a tak na ni důkladně zapracoval a napěchoval ji nejmodernějšími technickými finesami a výbavou. Vždyť její vývoj trval dlouhých pět let.

Design nové generace předznamenal veřejnosti již před dvěma lety koncept Monza, který se také představil na autosalonu ve Frankfurtu. Podle šéfdesignéra exteriéru Uwe Müllera zněl úkol jasně, nová Astra musí být sice zcela nová, ale její design musí být evoluční, nikoliv revoluční. Auto musí vypadat sportovněji, čemuž odpovídá nízký a široký předek s maskou chladiče procházející až do světel. Z boku vynikne černý C-sloupek, díky němuž se (prý) střecha “vznáší v prostoru”. Důraz byl kladen také na hru světla a stínů, takže auto protíná několik linií a hran. Naživo nepůsobí Astra nijak komplikovaně a její design se mi líbí. Ačkoliv při pohledu zezadu je díky krátkému nárazníku vidět zadní náprava, jako celek se povedla. Karoserie je navíc velmi aerodynamická, součinitel odporu vzduchu je pouhých 0,285 (předchozí generace měla 0,32).

Narozdíl od exteriéru, interiér revoluční je. Opel konečně dosáhl ideálu, alespoň co se tlačítek týká. Po dlouhé přetlačítkované době přišla doba beztlačítková, aby teď konečně mohl přijít interiér, ve kterém se vyznáte prakticky hned. Celému interiéru dominuje ve vyšších výbavách až 8″ displej navigace a multimédií a nutná tlačítka rozdělená do segmentů. Kolem displeje jsou tlačítka ovládající multimédia, před řadící pákou se ovládá klimatizace a topení a před řadící pákou jsou tlačítka ovlivňující jízdu. Interiér je tak příjemným místem, které dotvářejí speciální AGR sedačky. Ty byly vyvinuty přímo v institutu zdravého sezení a Opel se nebojí označit je jako “wellnes”. Kromě perfektního tvaru pro lidské tělo mohou být vyhřívané, ventilované, ale i masážní. Nutno uznat, že se v nich sedí dobře.

prvni-jizda-opel-astra-p2

Astra mezigeneračně zhubla, je ve srovnatelné verzi až o dva metráky lehčí. Mohou za to nejen moderní, lehčí materiály, ale zejména zeštíhlení karoserie. Vnější rozměry jsou o pár milimetrů menší, přesto vnitřní prostor zůstal nezměněn či dokonce narostl (+35 mm pro nohy vzadu a +22 mm pro hlavu vpředu). Karoserie je lehčí až o 77 kg, podvozek o 50 kg, elektronika přibližně o 11 kg a podobně.

Novinky nalezneme také pod kapotou, kde se usídlily zcela nové motory. Základ aktuální (české) nabídky tvoří atmosférický čtyřválec 1,4 74 kW a pokračuje výhradně přeplňovanými motory – od 1,0 TURBO 77 kW až po 1,4 TURBO 110 kW spalující benzín, či 1,6 CDTI spalující naftu s výkonovým rozpětím od 70 do 100 kW. Na prezentaci jsme vyzkoušeli také nejsilnější benzínový přeplňovaný čtyřválec 1,6 TURBO se 147 kW, který bude dostupný od Nového roku.

Prvním autem, od kterého jsem vylosoval klíčky, byla Astra s novým litrovým “turbotříválcem”. Parametry motoru nevypadají úplně špatně, výkon 77 kW/105 koní a točivý moment 170 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 11,2 a maximální rychlost je 200 km/h. A Astra s tímhle motorem jela překvapivě slušně. Nejen, že motor působí kultivovaně jak na volnoběh, tak i při jízdě, ale je i dostatečně odhlučněný. Při akceleraci samozřejmě svůj tříválcový původ akusticky nezapře, ale slyšet je jen tak zpovzdálí. Motoru se v nízkých otáčkách nechce moc zrychlovat, ale jakmile překročí tří tisícovou metu, začne táhnout. Není to samozřejmě žádná střela, ale musím přiznat, že mě jeho chuť po otáčkách překvapila. Tenhle litrový prcek dokáže znatelně zrychlovat i kolem 130 km/h. Je jen škoda, že je spojen pouze s pětistupňovým manuálem, se šestkou by mohly být rychlosti kratší a dynamika ještě lepší, o spotřebě nemluvě. Jak se ale motor bude projevovat s naloženým autem, to je otázka. V autě jsme při prezentaci jeli ve dvou pouze s malými zavazadly. Spotřeba se po cestě po dálnici a běžné svižné jízdě po okreskách ustálila na 6,2 l/100 km.

prvni-jizda-opel-astra-p3

Druhým autem, kterým jsem se svezl, byla nejsilnější benzínová motorizace s 200 benzínovými koňmi pod kapotou. Ta bude v České a Slovenské republice podle zástupců automobilky dostupná od 1.1.2016. Tento motor zní už od startu jadrněji, přesto tiše. Sešlápnutí plynového pedálu doprovází zatlačení do sedaček a je jedno, jestli v autě jedu sám a nebo jsme jeli ve čtyřech. Tohle auto má výkonu dostatek v jakékoliv situaci a předvedlo nám to i na legendární silnici Pezinská Baba, trati mezinárodních závodů do vrchu. Dostatek výkonu ale musí krotit brzdy. Ty se v tomto případě ukázaly v dobrém světle, přestože byly cítit (nosem… 😀 ), brzdily stále dobře, a za volantem Astry byla zábava. Podvozek je poddajný, není tvrdý, přesto je tuhý a umí odfiltrovat i velké nerovnosti, a při ostřejší jízdě se na něj můžete spolehnout. Spotřeba při příjezdu do hotelu byla 8,6 l/100 km. Hodnoty spotřeby v obou případech berte ale s rezervou, šlo o krátké úseky a jízda neodpovídala úplně běžné jízdě.

Večer nás čekalo překvapení v podobě jízdy s novými světlomety LED Matrix, které má Astra jako první kompaktní auto. Někteří soupeři mají sice FullLED světla také, ale jsou o poznání jednodušší a neumí tolik funkcí. V nové Astře je pro hlavní světlomety použito celkem 16 LED, po osmi v každém světlometu, a díky tomu je možné používat je pro dálkové světlomety tak, aby byla silnice osvícena co nejvíce, avšak protijedoucí ani před námi jedoucí řidiči nebyli oslnění. Při aktivaci dálkových světel budou aktivovány jen ty diody, které budou svítit do prázdného prostoru – auto se “zastíní” – a teprve po projetí automobilu se rozsvítí všechny. Při aktivaci všech LEDek při dálkových světlech je světelný tok široký a světla svítí opravdu hodně. Příplatek za LED světlomety bude v závislosti na trhu v rozmezí 1 150 – 1 350 €, což je cena srovnatelná s příplatkem za bixenonová světla.

Nová Astra se nám po prvním krátkém seznámení jeví jako velmi povedené auto, které má ambice na to, aby si ve svém segmentu ukouslo o poznání větší sousto než v předchozích generacích. Základní AKČNÍ cena je stanovena na 319 900 Kč a platí pro atmosférický benzínový čtyřválec 1,4 l ve výbavě Selection. Ta je nicméně už v základu vybavena vším důležitým, nechybí klimatizace, Bluetooth handsfree, elektricky ovládaná přední okna či dálkové centrální zamykání. Už teď se těšíme, až se nám auto dostane do klasického redakčního testu.