STK

STK posílá data z kontrolovaných aut do Bruselu, je to předpis z EU. Můžete tomu ale zabránit

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Vyhláška o technických prohlídkách vozidel, Evropská komise - Foto: Pavel Srp - 30. 9. 2025


Od letošního dubna je při pravidelných technických prohlídkách novinka, o které jste možná ještě neslyšeli. Stanice technické kontroly totiž začaly vybírat z palubních systémů novějších vozidel data o skutečné spotřebě paliva a provozu, která se následně dostávají do evropských databází. Evropská unie totiž už před několika lety zavedla povinnost, aby byla auta registrovaná od roku 2021 vybavena takzvaným systémem OBFCM, tedy palubním měřičem spotřeby. Cílem je získat reálný přehled o tom, kolik paliva vozy skutečně spotřebují a jak se jejich reálný provoz liší od hodnot z homologací v laboratořích.

Pro řidiče to znamená, že při návštěvě STK mohou být z jejich vozu odečtena data jako průměrná spotřeba, počet ujetých kilometrů nebo u hybridů a plug-in hybridů také informace o tom, kolik kilometrů ujelo auto v elektrickém režimu, ale dokonce i to, jak často bylo dobíjeno. Podle Ministerstva dopravy tyto údaje v tuto chvíli nemají žádný vliv na výsledek technické prohlídky. Auto projde či neprojde podle technického stavu, nikoliv podle toho, jak s ním řidiči jezdí.

Možná se vám to ale nelíbí, přestože jsou data anonymizována. Ptáte se, zda se tomu dá vyhnout? Ano, dá. Česká legislativa na to pamatuje. Majitel vozu může při každé technické kontrole výslovně odmítnout, aby byla data z jeho auta stažena. Technik pak do systému STK zaznamená, že vlastník s předáním dat nesouhlasil, takže k odeslání dat z jeho vozidla do databáze EU nedojde. Nejde to však nastavit jednou provždy, ale je potřeba to při každé další návštěvě znovu zopakovat. Pokud to řidič neudělá, automaticky se předpokládá, že souhlas dal.

Jak projít STK na první pokus: Nejčastější chyby, které stojí řidiče čas i peníze

Tato povinnost se týká pouze osobních aut a lehkých užitkových vozidel registrovaných od ledna 2021 (u některých kategorií až od roku 2022). Starší vozy nebo auta, která příslušným systémem vůbec nejsou vybavena, zůstávají mimo tuto povinnost. Existují i další výjimky, například pro speciální vozidla nebo automobily malovýrobců.

Samotný princip sběru dat vychází z evropských předpisů, podle nichž mají být údaje anonymizovány a využívány pouze v souhrnné podobě. Úřady je chtějí porovnávat s oficiálními laboratorními testy od automobilek a sledovat, zda výrobci udávají reálné hodnoty spotřeby a emisí. Kritici však upozorňují na to, že i přes přísliby anonymizace jde o citlivé údaje, které mohou majitele aut a jejich řidiče znepokojovat.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru