Na českých silnicích se s platným řidičákem pohybuje bezmála 100 000 řidičů starších 80 let. Ačkoliv za volant mohou od 65 let jen s pravidelným potvrzením od lékaře, které dokládá, že je jejich zdravotní stav natolik v pořádku, že nejsou nebezpeční sobě, ale ani jiným, realita může být bohužel jiná.

Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu se během nadcházejícího podzimu hodlá právě na seniory zaměřit. Ne snad, že by jim zpřísnila bodové konto, ačkoliv i o tom se ještě před pár měsíci mluvilo, ale prý seniorům zpřísní některé postihy. Deník Právo získal od Tomáše Neřolda, vedoucího BESIPu, například informaci, že ministerstvo dopravy zvažuje, že by těm nejstarším řidičům zakázal vjezd na některé silnice. V praxi by to podle Neřolda mohlo vypadat tak, že by senioři měli v rámci harmonizačních kódů v řidičském průkazu uvedena přesně ta místa, kam smějí. Mohlo by jít například třeba jen o kraj, kde bydlí. To je ale zatím jen nápad, který se bude projednávat.

83letý senior vjel dnes na dálnici D5 do protisměru a způsobil vážnou dopravní nehodu

Co má ale větší šanci, to je zpřísnění postihů seniorů, kteří neabsolvují lékařskou prohlídku nebo u sebe nebudou mít ono lékařské potvrzení. Povinnou prohlídku u lékaře musí absolvovat každý řidič od 65 let věku, následně v 68 letech a poté každé dva roky. Platí, že pokud lékař shledá seniora neschopného řídit, je povinen to ohlásit příslušnému úřadu, který následně vyzve seniora, aby svůj řidičský průkaz odevzdal.

V praxi to ale často vypadá tak, že senior lékaře uprosí o prodloužené potvrzení s příslibem, že bude jezdit jen v pátek na nákup. Za své seniory často lobují i rodiny, které by jinak měly o starost navíc. Toto je ale na svědomí každého lékaře, jestli na to přistoupí či nikoliv. Problémem je také fakt, že někteří senioři na prohlídky nechodí.

Pokud takového seniora za volantem přistihne policie a on jim nebude schopen předložit potvrzení od lékaře, čeká ho pokuta v hodnotě 5 000 – 10 000 Kč. Nově by toto mělo ale být ohodnoceno pokutou v rozmezí 7 000 – 25 000 Kč, což už by seniory mělo donutit, aby na prohlídky chodili a nezapomínali na ně.

A je to potřeba, vždyť po mladých a nevyježděných řidičích jsou senioři druhou nejrizikovější skupinou šoférů. A i na mladé si úřady chtějí posvítit, o čemž jsme vám říkali nedávno. Co se seniorů týče, vše je zatím v rukou úřadů a my jsme moc zvědaví, jestli si na tuto skupinku řidičů posvítí alespoň tak, jako na tu mladou. Je to potřeba.

TZ BESIP: Mladí řidiči ročně usmrtí na 100 lidí, problémem je nezkušenost, rychlost a řízení pod vlivem alkoholu a drog