Na téma stáčení kilometrů u ojetin se toho napsalo už hodně. Víme tedy, že jsou čeští motoristé, kteří si v dobré víře koupí stočené ojeté auto, ročně průměrně okradeni o asi 10 miliard korun. Kontroly provedené policií nebo nezávislými organizacemi jako ÚAMK potvrzují, že tento nešvar bohužel na českém trhu stále bují. Prvním a nezbytným krokem je, kvalifikovat českým právním řádem stáčení jako trestný čin.
Třeba v Polsku je to ale úplně jinak. Poté, co polský prezident podepsal zákon schválený oběma komorami polského parlamentu, je Česká republika bohužel jedinou zemí střední Evropy, kde stáčení kilometrů o aut stále není trestným činem. Odborníci ÚAMK se tak znovu ptají, kdy se tak konečně stane i u nás?
Stáčení kilometrů u ojetin je na Slovensku takřka minulostí. Jak je to možné?
Novela silničního zákona v Polsku má podle ministerstva spravedlnosti jednoznačný cíl a to zaplnit stávající mezeru v zákoně, zaručit správnost údajů a zabránit nepoctivým, podvodným praktikám některých prodejců vozidel.
V praxi to znamená, že jakákoliv manipulace s tachometrem, s výjimkou výměny či opravy po havárii vozidla, je nepřípustná. Navíc, co je podstatné, postihnut bude jak objednavatel, tak ten, kdo práci provede. A v obou případech je trestní sazba od čtvrt roku do 5 let vězení. Podobně jako na Slovensku, je pak zakázána u našich severních sousedů jak reklama, veřejná nabídka takových služeb, tak také prodej přístrojů nezbytných pro stáčení. Jinými slovy, celý „průmysl stáčení“ je postaven mimo zákon.
Novela zákona v Polsku vejde v platnost v roce 2020. S okamžitou platností ale začaly platit nové přísnější předpisy, které už schválila vláda. To vše s jediným cílem – stanovit stáčení trestným činem s odpovídajícím postihem. A to jak finančním, tak i případného odnětí svobody.