Přes všechna ujištění, slovní odsuzování stáčení kilometrů při prodeji ojetých automobilů, je Česká republika „černou ovcí“ střední Evropy. Nepřijala totiž dosud právní předpis označující stáčení za protizákonnou činnost. Je ale pravdou, že se od října zpřísní postihy za stáčení, což je ale podle nás zoufale málo. Na tato fakta ÚAMK upozorňuje dlouhodobě. To Slovensko už je mnohem dále a jeho přístup přináší konkrétní výsledky.

Nejdříve jedno číslo – 10 miliard euro ročně. To je každoroční výše škod, kterou přináší stáčení kilometrů na ojetých vozech v EU. O takovouto částku byli okradeni, budeme-li věci nazývat pravými jmény, evropští motoristé. Koupili si totiž s dobrým úmyslem vůz, který ale neměl danou hodnotu, protože měl ve skutečnosti najeto více kilometrů a jeho stav tedy neodpovídal dané kupní částce.

Slovenský boj proti stáčení funguje

Toho se na Slovensku dopouštěli jednotlivci i organizované skupiny a škody dosahovaly asi 160 milionů eur za rok. Proto slovenská vláda přijala jednoznačná opatření (poslední z nich platná od 20. května), která mají tuto trestnou činnost maximálně omezit. A první výsledky?

Ty reálně doložené se například týkají dovozu na Slovensko, a to hlavně z Nizozemska a Belgie. Jsou to totiž právě tyto země, které si se Slovenskem vyměňují v rámci EU informace z národních registrů vozidel. A v nich jsou i údaje o najetých kilometrech konkrétních vozidel. Jejich „náhlý pokles“ při prodeji z jedné země do druhé je jasným důkazem stočení kilometrů před novou registrací v další zemi.

Ale zpět ke konkrétním faktům. Od listopadu 2017 do srpna 2018 při dovozu vozů z Nizozemska do SR se počet manipulací s tachometry snížil ze 42,6 % na 8,67 %. Klesl tedy o 33,93 %. A to hlavně díky přijatým opatřením, včetně povinnosti všech subjektů informovat o stavu najetých kilometrů a případné manipulaci s tachometry. V případě dovozů aut z Belgie k našim východním sousedům pokleslo množství manipulací s najetými kilometry ze 14,8 % na 3,93 %. Což představuje změnu k lepšímu o 10,87 %.

Jedním ze zásadních opatření na Slovensku je od 20. května povinnost širokého spektra organizací a firem, včetně soukromých opravářů, zasílat do centrálního státního registru vozidel (RPZV) informace o stavu najetých kilometrů, jejich změnách, manipulaci s přístroji atd. Pokuta na rozdíl od ČR nečiní půl milionu Kč, ale v přepočtu 2,6 milionu Kč. Na Slovensku je v současnosti 560 zdrojů informací o najetých kilometrech, díky čemuž bylo odhaleno 986 aktuálních manipulací s najetými kilometry aut. Zároveň informace z RPZV jasně ukázaly na zmanipulovaný celkový nájezd kilometrů, a to hned ve 2 950 případech.

A rada odborníků ÚAMK na závěr. V případě koupě ojetého vozu ze Slovenska od prodejce vždy požadujte takzvaný ODO-Pass, neboli výpis z registru RPZV.