porsche_taycan-dalnice-bezpecna_vzdalenost

Jak držíte volant? Jednou rukou dole nebo nahoře? Jen za malou část s loktem u okna? Nebo oběma rukama, ale v pozici „ za deset dvě“? Pokud jste byť jen na jednu otázku odpověděli kladně, pak vězte, že to děláte úplně špatně. Správné držení volantu je přitom klíčové při případném vyhýbacím manévru, průjezdu dírou v silnici nebo při krizovém brzdění.

Za deset dvě neplatí!

Ještě nedávno se v autoškolách učilo, že volant se drží v takzvané pozici „za deset dvě“. To znamenalo, že ruce jsou ve stejných místech, jako ručičky hodinek v tomto čase. Řada řidičů to má neustále zafixované, ale měli by vědět, že je to špatně!

Přečtěte si také:  Třese se vám volant nebo auto tahá do strany. Poradíme, čím by to mohlo být

I správná poloha rukou na volantu se dá odvodit od hodin. BESIP správné držení popisuje takto: „Volant je nutno držet v poloze tři čtvrtě na tři. Jiná poloha je dnes nepřípustná. Při vystřelení airbagu a této poloze rukou na volantu dochází k jejich přirozenému rozevření. V případě jakékoliv jiné polohy rukou na volantu, vám airbag vystřelí ruce proti obličeji nebo zláme, máte-li je prostrčené věncem volantu.“

Sedíte za volantem správně? Musí to být pohodlné, ale také bezpečné

Nejde ale jen o případný střet s airbagem. „Poloha ve tři čtvrtě na tři je klíčová i z dalšího hlediska. Jedině v této poloze držení volantu má řidič v případě nutnosti možnost maximálního pootočení volantem bez přehmatávání. Na obě strany navíc pootočí volant vždy o stejný úhel a není větším problémem po úhybném manévru vrátit vozidlo do původního směru jízdy. Při jakékoliv jiné poloze rukou na volantu toto není možné. Jedině držení volantu ve tři čtvrtě na tři umožní řidiči i správné působení a rozložení ovládacích sil na volant,“ vysvětluje BESIP.

Příkladem může být průjezd dírou v silnici, kterých je na našich silnicích spousta. Pokud by řidič držel volant třeba jen nahoře nebo jen dvěma prsty s loktem odloženým u bočního okna a projede dírou, mohl by mu náraz vyrazit volant z ruky. Chytat pak v leknutí volant zpět do rukou a korigovat jízdu auta může být velký problém. A navíc se to ani nemusí podařit, podobné věci se dějí v řádu setin sekundy.

Přečtěte si také:  Airbag slaví 40leté výročí. Do výbavy ho zavedl Mercedes-Benz

Sledujte závodní jezdce

Pokud jste někdy sledovali třeba závody F1 nebo rallye, jistě jste si všimli, že všichni piloti mají vždy obě ruce na volantu a právě v oné správné pozici. Jsou si totiž moc dobře vědomi toho, že jen správné držení volantu může zachránit řadu nepříjemných situací, umožnit správný průjezd zatáčkou a nakonec i odvrátit zranění v případě nehody. Pamatujme tedy na to i při našich cestách.

38 komentáře

  1. A on ten volant opravdu nekdo drzi obema rukama a v urcitej pozici? Jestli jo, tak bych si dovolil zapochybovat o jeho dusevnim zdravi.. snad podle situace, ne, a ne ze mi rekli, ze takhe musi

  2. Jsou lidi, kteří nemohou držet volant za 10 dvě, protože jim pak brání jejich vlastní ruce v rozhledu do stran. Jsou totiž tak malí, že koukají dopředu pod horní obručí volantu. 😀😁

  3. Tak tomuto clanku jsem se musel zasmat. Tuto novinku jsem cetl uz v 80satych letech minul. stoleti v tehdejsim Svobodnem slove. Bylo to doporuceni rakouskych expertu.

    • To ne experti u Toyoty toho v tomto pripade fakt moc neví. Věci se prostě mění, co na tom zase nechápeš nymande

      • To by mne zajímalo u jakého volantu od Toyoty to viděl, o žádným nevím 🙂 a jestli myslí ty vybouleniny v úrovni za 10 dvě, tak ty jsou pro palce a ne dlaň 🙂 takže to ho moc asi neví sám 🙂

  4. Znám spoustu lidí z Besipu, kteří se vydávají za „dopravní experty“, ukazují se před kamerou, ale vědí velký kulový, jen žvaní a drží se teplého místa… že pane Budský?

  5. V F1 se volant jinde držet ani nedá,takže to není právě ten správný příklad. Střídání „poloh“ doporučuji i v jiných situacích.

  6. no, já jsem se ještě učil, že volant za deset dvě, věnec držet pevně, ne však křečovitě, protože můžu vlítnout do obrovského výmolu, který mi vytrhne volant z ruky a já havaruju. jenže za deset let přijde zcela nový expert Besipu s úplně opačným názorem a třičtvrtě na tři bude pasé… děje se to ve všech oborech a už stovky let (ten volant tedy ne!) másloničím nenahradíš, sana vlastní sestra másla, sádlo ne, vejce cholesterol, špenát má železo atd., atd.

  7. Správné držení volantu je takové, které umožní nejrychlejší reakci při nenadálé potřebě. A to je pro různé situace různé. Proto má volant věnec. Článek je jen jedna velká dezinformace.

  8. Tak s tím přirovnáním k F1 jsem se opravdu zasmál. Volant tam ani jinak držet nejde a řízení těchto vozů je úplně o něčem jiném, než jízda normálním autem v běžném provozu. Volant je menší, úplně jinak tvarovaný, je na něm spousta ovládacích prvků, jiný převod řízení… Podobné volanty mají i placky a formule při závodech do vrchu. Tam bývají vracečky i o 180 st. A i při daném převodu řízení si tam závodníci s polohou 9 – 3 nevystačí a musí volant přechytávat. Stačí se podívat na nějaký onboard.

  9. 9 a 3 je správně. Za deset 2 se drží velké volanty u starých aut. Po roce 90 už ti ale neplatí u 90 procent aut….. Jednoduchý test…… Zajeďte si na okruh do školy smyku a vyzkoušejte si vaše držení a zvládání smyku jakkoliv jinak než 9 a 3. L……. Už vás ani nenapadne psát něco jiného

    • Přesně tak, spousta řidičů ani neví jak správně zatáčet (tlačit volant a né tahat) a ručkovat ruce na volantu. Pokud začnete dodržovat zásady správného řízení vozidla přirozeně vás to nutí držet volant v pozici 3 a 9. Držení volantu velmi souvisí i s tím jak umíte koukat na cestu před sebou. Přijde mi že v tomto mají některé autoškoly velké mezery.

  10. Samozřejmě že je správně tři čtvrtě na tři, volanty jsou na to dělané a mají v této poloze vybrání pro palec. Navíc v této poloze člověk snadno udělá úhybný manévr a otočí pořádně volantem, za deset dvě ani náhodou, to patří do minulosti. Tady se sešla banda dědků.

  11. V článku je správné upozornění na chybné držení volantu jednou rukou. V kritické situaci, kterých může být spousta (nejen ta známá díra), prostě řidič nestačí zareagovat.
    K vystřelení rukou proti obličeji při aktivaci airbagu snad může dojít pouze při držení 11 – 5. Ale takto snad nikdo volant nedrží.
    Držení 9 – 3 v normálním provozu považuji rovněž za nesmyslné. Zejména pak jeho přirovnání k závodním jezdcům nebo dokonce k F1 je podle mého úplně přitaženo za vlasy. U nich je potřeba zohlednit komplexní způsob ovládání vozidla. Domnívám se, že by asi nikdo nechtěl potkat na silnici řidiče, který řídí svůj vůz jako závoďák. A k tomu na okraj, nejsem si jistý, do jaké míry jsou u závodních aut aplikovány airbagy.
    Jednoznačně se přikláním k držení 10 – 2. Dovoluji si tvrdit, že při tomto způsobu nemůže dojít při aktivaci airbagu k vystřelení rukou proti obličeji. Pokud v tomto článku má prsty i BESIP, pak mu doporučuji, aby provedl testy vystřelení airbagu a jeho vliv na ruce při různém držení rukou na volantu.
    Závěrem – myslím si, že držení 9 – 3 je uměle vytvořená mánie nějakého dobrodruha v našich končinách.

  12. Znám spousta lidí co dělají autoškolu popř. nedávno dodělali a učili je to běžným způsobem že volant mají držet za deset 2🙂
    Takže tenhle článek je úplně k ničemu.

    • To jsou spíš ty autoškoly když si evidentně přes 20let nebyly schopný naučit se novou teorii a tím pádem nejspíš i zákony 😀

  13. A proto dneska žádnej mladej řidič nebliká při odbočování nebo předjíždění. Ve třičtvrtě na tři nedosáhne na páčku, kdežto my co držíme volant za deset dvě jen ťukneme malíčkem. Chtěl bych vidět ten speciální airbag, co mi vystřelí ruce proti obličeji. A navíc v poloze za deset dvě držím věnec volantu pevněji kolem dokola, ve třičtvrtě na tři jsou minimálně dva, ale spíš tři prsty položené zezadu na ramenech věnce a při přejezdu nerovnosti snadněji skouznou.

  14. Jenže současné volanty jsou vhodnější právě pro polohu „za deset dvě“, v poloze tři čtvrtě na tři ramena volantu tak trochu překáží prstům. Na tuhle polohu byly vhodnější volanty Škodovek 105 atd., za jejichž éry se ale zase učila právě poloha „za deset dvě“. Já ty polohy tak trochu střídám. Jinak tvrzení o „nebezpečné“ poloze mi připadá takřka totéž jako zpomalovat na 70 u křižovatky, když do široka vidím, že nikde nic, kvůli čemu bych měl zpomalovat na 70. Prostě si někdo někam plácnul kus plechu…

    • S tím tak úplně nesouhlasíme, nová auta mají právě volanty v poloze „tři čtvrtě na tři“ vybrání pro to, aby se tam dobře držely. Naopak v poloze „za deset dvě“ není nic, kromě samotného věnce volantu.

      • Tak to ani náhodou, nové auto má ramena volantu právě ve třičtvrtě na tři, takže jak už tu někdo napsal, nelze v této poloze prsty obejmout a tudíž tam není zdaleka taková pevnost držení. Mám novou Toyotu a tam je na volantu také “nachystané” držení za deset dvě. Tento článek pouze zmate nového řidiče, vaše rady jsou dost nebezpečné právě z důvodu možnosti vyklouznuti volantu v kritické situaci. Možná vlastníte nějaké auto s vámi uváděnými dispozicemi, nevím čím jezdíte, ale věřte mi, normální a běžné to určitě není

      • To mi tedy prosím uveďte, jaké modely máte na mysli. Já třeba jezdím s Fabií I a ta má stejně jako spousta dalších aut od Škodovky volanty tak, že ramena mají právě v propagované poloze, takže abych neměl jedny prsty kolem věnce a další natažené, protože nemůžou věnec obejmout, což mě spíš vyrušuje v jízdě, musím dát ruce buď do „za deset dvě“ (nad dvojramením) nebo do mezery ve dvojramení, což ale není tři čtvrtě na tři, ale podle hodin spíš 3:40/15:40

Přidat komentář