Test BMW M2 Compeition M Performance (2019), foto: Petr Kantner
Test BMW M2 Competition M Performance (2019), foto: Petr Kantner

Auto je soubor mnoha dílů, jejichž funkčnost v čase i se vzrůstajícím nájezdem kilometrů klesá. Díly se opotřebovávají, což občas způsobuje nepříjemné chování. Mezi to se jistě řadí to, když auto táhne do strany anebo mu vibruje volant.

Pojďme se podívat na ty nejčastější příčiny, které mohou tyto problémy způsobovat. Může jít o špatně sjeté pneumatiky, křivé brzdové kotouče, špatnou geometrii náprav, ale třeba i poškození zavěšení kol.

Třesení volantu při jízdě

Třesení volantu při jízdě může způsobit třeba jen drobnost v podobě nevyváženého disku – mohlo z něj upadnout závaží, proto je dobré kola nechat minimálně jednou ročně převážit v pneuservise.

Přečtěte si také:  Brembo plánuje svítící brzdy. Nejde mu jen o design, ale i o bezpečnost

Vážnější může být ale poškození pneumatiky nebo disku. I to způsobí špatné vyvážení kola, protože to se netočí tak, jak má. Kolo se mohlo poškodit při vjetí do většího výmolu, kterých je na silnicích hodně. Podobně mohla být poškozena i pneumatika, ale u té je pravděpodobnost poškození větší třeba i při parkování.

Jednoduchý test, zda je to výše uvedeným, provedete tím, že přední kola vyměníte za zadní. Pokud to přestane, je to tím, pokud nikoliv, bude třeba problém hledat jinde. Třesení volantu mohou způsobovat i poškozené tlumiče, silentbloky ramen, poloosy, ramena, čepy či náboje kol.

I brzdy potřebují kontrolu. Máte zvlněné kotouče? A víte, kdy kotouče a destičky měnit?

Třesení volantu při brzdění

Tady je situace jednodušší. Pokud se vám třese volant při brzdění, s největší pravděpodobností budou na vině poškozené brzdy. Zpravidla půjde o křivé brzdové kotouče, případně o úplně sjeté brzdové destičky, ale v takovém případě by brzdění doprovázel i nepříjemný pískavý zvuk, kdy se kov dře o kov.

Auto táhne do strany při jízdě

Nejčastějším problémem toho, když auto nejede rovně, ale neustále vás táhne do strany, je špatně nastavená geometrie náprav. Projevuje se i nerovnoměrně sjetými pneumatikami na jedné straně.V takovém případě je potřeba pneumatiky vyměnit a nechat správně nastavit geometrii podvozku.

Pokud se ani po nastavení geometrie nic nezlepšilo, na vině může být poškození zavěšení náprav. Stejně jako u třesení volantu vlivem poškozeného disku se to mohlo stát po projetí výmolu, kdy náraz mohl ohnout některé z ramen. Byla by to ale opravdu velká rána, o které byste jistojistě věděli.

Poškození mohou způsobit ale také opotřebované nebo poškozené silentbloky náprav, čepy, tlumiče nebo i pružiny.

Přečtěte si také:  Takhle vznikají některé požáry aut na silnicích. Občas za ně může i absolutní nezodpovědnost

Auto táhne do strany při brzdění

Pokud auto tahá do strany jen při brzdění, pak byste měli problém hledat v brzdovém systému. Může jít o znečistěné brzdové destičky na jedné straně, případně o poškozený brzdový třmen a podobně. V takovém případě byste rozhodně neměli otálet s návštěvou servisu, protože se problém může rychle zhoršit.

Přidat komentář