Porsche rozšiřuje modelovou řadu svého plně elektrického sportovního sedanu o Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s paketem Weissach. Ten je stavěný pro okruh a obejde se bez zadních sedadel ve prospěch ještě lepšího poměru výkonu a hmotnosti. Při špičkovém výkonu mohou oba modely nabídnout přes 1 100 koní¹. V kombinaci s odlehčením a aerodynamickými opatřeními tyto plně elektrické sportovní vozy GT zvedají laťku z hlediska jízdní dynamiky. Na zadní nápravě je použit výkonnější a účinnější pulzní invertor, který jako polovodič využívá karbid křemíku. První modely Taycan Turbo GT by měly být zákazníkům dodávány od letošního jara.
Ještě se neprodává, ale už je rekordní: Taycan Turbo GT s paketem Weissach získal 23. února 2024 titul nejrychlejšího elektrického sériového vozu na okruhu Weathertech Raceway Laguna Seca v Kalifornii. Vývojový jezdec Porsche Lars Kern zajel s elektromobilem schváleným pro silniční provoz nejrychlejší kolo a zaznamenal fantastický čas 1: 27,87 min. Nedlouho předtím vytvořila předsériová verze stejného nového modelu nový rekord třídy na Nürburgringu. Kern byl při té příležitosti také za volantem a na Nordschleife zajel čas 7:07,55 min. Tento oficiální čas na kolo je o neuvěřitelných 26 sekund rychlejší, než Kern zaznamenal při svém posledním rekordním kole se sedanem Taycan Turbo S Sport vybaveném výkonnostním paketem v srpnu 2022. Tento čas je také aktuálním rekordem pro sériově vyráběné elektromobily a také dělá z modelu Turbo GT nejrychlejší čtyřdveřový vůz na Nürburgringu.
Jedno tlačítko
Po stisknutí tlačítka je po dobu 10 sekund k dispozici až 120 kW navíc. Attack Mode je založen na funkci push-to-pass ostatních modelů Taycan. Systém je optimalizován pro jízdu na trati a funguje podobně jako u závodních vozů 99X, které Porsche používá ve světovém šampionátu ABB FIA Formula E. Výkonná injekce je indikována odpočítávacím časovačem na sdruženém přístroji a dynamicky uspořádanými animovanými kroužky na rychloměru.
V porovnání s funkcí push-to-pass v ostatních modelech Taycan nabízí Attack Mode o 50 kW vyšší výkon a je ovládán různými způsoby: jako alternativa ke stisknutí přepínače režimu, který je namontován hned vedle volantu, lze Attack Mode aktivovat a deaktivovat také pomocí pravého pádla, což usnadňuje použití na trati.
Nová výkonová elektronika
Porsche nedávno rozsáhle modernizovalo modelovou řadu Taycan a celkově zvýšilo celkový systémový výkon vozů. Mimo jiné vylepšené hnací ústrojí s novým motorem zadní nápravy umožňuje ve srovnání s předchozími modely ještě dynamičtější chování. Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s paketem Weissach jsou nové vlajkové modely a posouvají výkon Taycanu na další úroveň. Oba vozy vybavené výkonnějším pulzním měničem mají výkon 580 kW. Fuknce Launch Control pak zvyšuje výkon/overboost až na 760 kW nebo až na 815 kW po dobu dvou sekund podle metody měření špičkového výkonu. Taycan Turbo GT potřebuje na sprint z nuly na 100 km/h pouhé 2,3 sekundy, s paketem Weissach jen 2,2 sekundy. Díky tomu je model o jednu až dvě desetiny sekundy rychlejší než Taycan Turbo S. Rozdíl ve zrychlení z klidu na 200 km/h je ještě větší: 6,6 nebo 6,4 sekundy pro Taycan Turbo GT bez/s paketem Weissach, což je až o 1,3 sekundy rychlejší než Taycan Turbo S.
Pulzní měnič je klíčovou součástí pro řízení elektromotoru. U obou modelů Taycan Turbo GT jsou na zadní nápravě použity pulzní měniče s maximálním proudem 900 ampér. Ty poskytují ještě větší výkon a točivý moment než 600ampérový pulzní invertor v Taycan Turbo S. Pro lepší účinnost je jako polovodičový materiál v pulzním invertoru použit také karbid křemíku. To výrazně snižuje spínací ztráty v Power Inverteru a umožňuje vyšší spínací frekvence. Převodový poměr a robustnost převodovky byly také vylepšeny, což umožňuje vyšší hodnoty točivého momentu. Maximální točivý moment v obou verzích je až 1 340 Nm. Dojezd modelů Taycan Turbo GT je podle měření WLTP až 555 km.
Karbon, kam se podíváš
Řadou opatření automobilka Porsche snížila hmotnost Taycanu Turbo GT až o 75 kg (ve srovnání s Taycanem Turbo S). Přispívá k tomu řada karbonových dílů. Uhlíková vlákna jsou mimo jiné použita na B-sloupcích, vnějších zpětných zrcátkách a prahových lištách. Hmotnost šetří také anatomická sedadla vyrobená z CFRP, odlehčený zavazadlový prostor a absence soft-close funkce zadního zavazadelníku.
Taycan Turbo GT je standardně vybaven dynamickým paketem. Ten zahrnuje podvozek Porsche Active Ride s naladěním specifickým pro GT. V dynamických jízdních situacích zajišťuje toto odpružení téměř dokonalé spojení s vozovkou díky vyváženému rozložení hmotnosti na kola. Balíček výbavy navíc zahrnuje speciální výkonné letní pneumatiky. Jsou osazeny na 21palcových lehkých kovaných kolech. Exkluzivní ráfky Turbo GT mají reliéfně vyfrézované paprsky, což šetří hmotnost a zároveň účinně odvětrává brzdy.
Taycan Turbo GT je standardně dodáván s lehkými keramickými brzdami. Brzdový systém Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) byl optimalizován z hlediska hmotnosti. Konstrukční změny brzdového kotouče a brzdového třmenu uspořily více než dva kilogramy. To má pozitivní vliv na jízdní dynamiku i výkon: snížení neodpružené a rotující hmoty zvyšuje výkon. Brzdové třmeny jsou lakovány výhradně v barvě Victory Gold.
Součástí standardní výbavy jsou také lehká skořepinová sedadla v karbonové úpravě (vysoký lesk). Přední adaptivní sportovní sedadla Plus (s elektrickým nastavením v 18 směrech a pamětí) lze objednat jako volitelnou výbavu a bez příplatku. Na předních opěrkách hlavy je vyšité logo Turbo GT. Kromě toho je pod panelem ovládání klimatizace umístěn znak s logem. Na přání je k dispozici exkluzivní výbava interiéru s kontrastními tóny v modré Volt nebo GT Silver. Věnec sportovního volantu GT je potažen černým Race-Texem a má rysku neutrální polohy. Taycan Turbo GT je vybaven paketem Sport Chrono z Taycanu Turbo S.
Paket Weissach
Taycan Turbo GT s paketem Weissach je ještě ostřejší. Díky sofistikovanější aerodynamice a lehké konstrukci je tento model ještě rozhodněji orientován na výkon. Porsche Taycan Turbo GT s paketem Weissach zrychlí z nuly na 100 km/h za 2,2 sekundy, díky čemuž je dvoumístný vůz o desetinu sekundy rychlejší než podobně výkonný Taycan Turbo GT. Jeho maximální rychlost je 305 místo 290 km/h.
Mezi další aerodynamická opatření patří prvky deflektorů na spodku karoserie a nový přední difuzor. V zadní části je model s paketem Weissach vybaven pevným zadním křídlem v karbonovém provedení se podpěrami připevněnými ke karoserii. Celkový přítlak je zde až 220 kg. Logo paketu Weissach se nachází na obou stranách zadního blatníku. Výhradně na přání je pruhovaný polep v modré, černé nebo černé matné. Pruhovaný design lze kombinovat s černou sadou polepů.
Odstranění veškerého vybavení, které není nutné pro jízdu na trati, ubralo dalších zhruba 70 kg. Místo zadních sedadel je zde na míru konstruovaný kvalitní odlehčený karbonový obklad s odkládací přihrádkou za skořepinami sedadel pro řidiče a spolujezdce. Odpadají také analogové hodiny z paketu Sport Chrono, které se běžně nacházejí na přístrojové desce, stejně jako koberečky a čalounění zavazadlového prostoru. Je zde i méně izolačního materiálu. Taycan Turbo GT s paketem Weissach má dvířka nabíjecího portu jen na straně spolujezdce, která se místo elektricky ovládají ručně. Hmotnost šetří také speciální zvukově a tepelně izolační sklo a Sound Package Plus. Ten se obejde bez zadních reproduktorů a nahrazuje systém BOSE Surround Sound.
Ceny Porsche Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s paketem Weissach začínají v Česku na 6 164 103 Kč včetně DPH.