Škodě se daří mírnit problémy s dodávkami dílů z Ukrajiny. Odbory to ale vidí trochu jinak

Škodě se daří mírnit problémy s dodávkami dílů z Ukrajiny. Odbory to ale vidí trochu jinak

Od Radim Plachý | Zdroj: Škoda, ČTK, Škodovácký odborář - Foto: Škoda - 18. 3. 2022 2

Ruská okupace Ukrajiny má velké dopady na automobilový průmysl, což se negativně podepíše na dodávkách pro zákazníky, ale i na tom, jestli, a hlavně kolik automobilky vyrobí aut. V souvislosti s přerušením výroby na Ukrajině a ukončení dodávek aut do Ruska musí řadě problémům čelit i mladoboleslavská Škoda Auto.

Automobilka se musí vypořádat s vypadnutím 13 dodavatelů různých dílů, kteří ještě donedávna fungovali na Ukrajině. Stále fakticky hrozí přerušení výroby některých modelů, především pak Scaly a Kamiqu. Jednou z variant je i výroba nekompletních vozů a jejich odstavení na některém z parkovišť, kde počkají na to, až pro ně budou chybějící díly vyrobeny.

Přečtěte si také:  Škoda zcela zastavila výrobu aut v Rusku i jejich dovoz na tamější trh

Tisková mluvčí Škoda Auto Gabriela Slabihoudková pro ČTK řekla: „V důsledku přerušení dodávek kabelových svazků z Ukrajiny jsme zastavili výrobu modelu Enyaq iV. Naši odborníci usilovně pracují na hledání dostupných alternativ a na obnově dodávek. U ostatních modelů mohou výpadky dodávek krátkodobě způsobovat výrobu nekompletních vozů nebo přerušení výroby, zatím se však logistice toto riziko daří minimalizovat.“

Velký čipový problém pokračuje. Výroba aut zpomaluje a dodávky k zákazníkům se ještě více prodlouží

Odbory jsou více skeptické

Vyjádření tiskové mluvčí říká, že problémy sice jsou, ale zatím se je daří držet na uzdě. A to je dobrá zpráva jak pro značku, tak také pro koncové zákazníky. Ovšem Škodovácký odborář tu uzdu o něco více přitahuje.

„Pro výrobu začínají opravdu citelně chybět suroviny pocházející převážně z Ruska, Ukrajiny a také komponenty vyráběné z těchto surovin dodavatelským sektorem. Na nich je nejen společnost Škoda ale i celý automobilový průmysl závislý. Málokdo ví, že například saze jsou jedním z nejzásadnějších produktů pocházejících z Ruské federace, jsou nezbytné pro výrobu pneumatik,“ napsal Škodovácký odborář. A dodal: „Tato situace má neskutečně nepředvídatelné řetězení problémů a bude nás provázet několik let, než se z toho dostaneme. A určitě to bude trvat déle než krize bankovních domů v roce 2008.“

Přečtěte si také:  Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia Combi iV - první zkušenosti

A zmínil také to, že se ruší některé směny, a navíc zcela zastavuje výroba baterií do plug-in hybridů. „Výhled na příští, tedy dvanáctý, kalendářní týden je opět složitý. Ve svařovně a na montáži MBI se ruší všechny noční směny a dále všechny páteční směny, zbytek směn bude pouze v omezeném režimu. Ve svařovně a na montáži MBII se ruší všechny noční směny. Dále ve všech provozech výroby vozů v Mladé Boleslavi a Kvasinách se ruší všechny sobotní směny. V závislosti na výrobě vozů bude omezený provoz v některých směnách také v lisovnách. Situace se odrazí rovněž ve výrobě komponentů, například na motorech a převodovkách, zejména v druhé polovině týdne. Po celý týden také stojí výroba baterií PHEV,“ napsal.