Opel_Astra-tovarna-zahajeni_vyroby

Velký čipový problém pokračuje. Výroba aut zpomaluje a dodávky k zákazníkům se ještě více prodlouží

Od Anina Russová | Zdroj: Reuters - Foto: Opel - 15. 3. 2022


Automobilový průmysl musí v posledních letech řešit jeden velký problém za druhým. Jen co se zdá, že snad odezněla koronavirová krize, je tu další obrovský problém. Tím je násilná ruská okupace Ukrajiny. Některé automobilky už oznámily, že se stahují z ruského trhu, což je sice chvályhodné a pochopitelné, ale také velmi drahé. A krom toho musí automobilky vyřešit další problém.

Ten se týká především dvou velkých ukrajinských výrobců neonu. Oba se dohromady podílejí na asi polovině světové produkce této suroviny, která je nezbytně nutná pro lasery, které vyrábí čipy. A vzhledem ke stále zhoršující se situaci na Ukrajině je neon to poslední, co tamní výrobci řeší.

Jak informovala agentura Reuters, jde o společnosti Cryoin a Ingas, které měly společně s dalšími firmami už teď problém pokrýt zvýšenou poptávku po čipech. A nejen těch automobilových, problémy myjí i výrobci počítačů nebo telefonů. Angelo Zino, analytik firmy CFRA Angelo Zino pak varuje, že pokus se vše rychle neuklidní, bude to obrovský problém. „Výrobci čipů nebudou moci plnit objednávky a je možné, že zásoby budou vyčerpány už během dubna. Je pravděpodobné, že to celé bude znamenat velké problémy pro široký dodavatelský řetězec. Hrozí neschopnost dodání produktů zákazníkům.“

To zjednodušeně řečeno znamená, že jakkoliv mají zákazníci chuť utrácet a automobilky by jim své produkty moc rády prodaly, nemůžou. Brzy se totiž může stát, že prostě nebudou mít co prodat.

Škoda zcela zastavila výrobu aut v Rusku i jejich dovoz na tamější trh

Přesunutí výroby by bylo zdlouhavé

Jen společnost Cryoin před invazí produkovala asi 15 000 metrů krychlových neonu měsíčně. A dodívala na trhy v Číně, Německu, ale i Americe. Jenomže sídlí v Oděse, kde byl podle ředitelky firmy Larissy Bondarenko už 24. února zastaven provoz. Firma má nějaké zásoby, mluví se o tom, že ještě chvíli zvládne dodávat asi 13 000 krychlových metrů měsíčně, ale nepůjde to tak pořád. Bezpečí zaměstnanců je důležitější a dokud neskončí boje, zůstane závod uzavřen.

A to není jediný problém. Fakticky je uzavření závodu tou lepší zprávou. Pokud by ale během ruské invaze došlo k poškození továrny, znamenalo by to ještě delší zdržení výroby a dodávek. A problém může být i přístup k dalším surovinám, které jsou nezbytné k čištění neonu. A nemluvě o tom, že ceny právě neonu podle Reuters po ruské okupaci vzrostly o asi 600 %. Do toho se začínají objevovat zprávy, že velké firmy, jako je třeba Samsung, mají silnější slovo, a tak mohou mít při vyjednávání o nákupu čipů poněkud navrch.

V řešení je také možnost vyrábět neon, ale i čipy jinde. Podle Richarda Barnetta, marketingového ředitele společnosti Supplyframe, která poskytuje informace o trhu s elektronikou, by to bylo na dlouho. „Rozběhnutí v jiných továrnách by bylo asi na devět měsíců, někde až na dva roky,“ řekl Barnett pro Reuters. Navíc je pravděpodobné, že ne všichni by chtěli do tak drahé a zdlouhavé výroby pustit, protože se stále pracuje s tím, že nedostatek dodávek je jen dočasný.

V konečném důsledku se tak musíme připravit na to, že po objednání nového auta budeme čekat opravdu dlouho. Už dnes se čekací doby některých modelů dostaly až na rok. A tato doba se může snadno ještě protáhnout.