test_dlouhodoby-skoda_octavia_iv_combi-plug-in_hybrid- (2)

Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia Combi iV – první zkušenosti

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 9. 3. 2022


Když ho máte kde pravidelně dobíjet, jednoznačně se vyplatí. Věta, kterou končí nejeden test plug-in hybridu od jakékoli značky. Co ale když možnost dobíjet auto doma nebo v práci prostě není? Pořád existují výhody, kvůli kterým si plug-in hybrid pořídit? Otázky, na které jsme se rozhodli odpovědět tříměsíčním soužitím se Škodou Octavia iV na benzin i elektřinu. Druhý díl, první zkušenosti.

Nejdřív čipy

Plug-in hybridní Octavia iV kombi má papírovou emisní stopu kolem 25 gramů CO2 na kilometr. A to znamená teoreticky (a za ideálních podmínek a dobíjení) nižší zátěž pro přírodu. Dostat se do situace, kdy bude vůz skutečně ekologický, není snadné, nakousli jsme to už v minulém díle, v němž jsme se s Octavií iV seznamovali. Potenciál tu nicméně je a za svou ohleduplnost dostanete od měst na oplátku velkou odměnu – můžete bez obav parkovat v rezidenčních zónách.

Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia iV – seznámení

Je potřeba si uvědomit, že v „modré na Václavském náměstí“ ale zaparkujete i v případě, že auto nedobíjíte vůbec a necháte jeho soustavu pracovat v čistě hybridním režimu. Pro plnohodnotné využití plug-in hybridu, je potřeba logicky pravidelně dobíjet. A pokud nemáte dům s garáží, je potřeba spolehnout se na dobíječku v práci. Jestli i ta chybí, musíte stavět na veřejných dobíječkách. A k těm potřebujete čipy.

Jeden zelený od společnosti ČEZ mi ležel zapomenutý v šuplíku, s tarifem na příležitostné dobíjení. Okamžitě putoval na kroužek na klíče. Nejblíž k bytu mám nicméně obchodní centrum s dobíječkou od PRE, takže jsem si zažádal ještě o čip od Pražské energetiky. Stačilo vyplnit formulář na internetu, dorazil během pár dnů poštou.

Přestože obě společnosti nabízejí paušální tarify, zvolil jsem fakturační platbu pouze za odebrané kWh. Dobíjet můžete i nárazově bez čipu, je to ale dražší. Takto s čipem vyjde AC dobíjení u PRE na 5 korun za kWh a korunu za minutu. Dvě hodiny jsou zdarma. ČEZ má od začátku roku 2022 nový ceník – za kWh u dobíjení střídavým proudem platíte 6 korun, u DC je to už 8 korun. To se ale Octavie netýká.

dlouhodoby_test-2022-skoda_octavia_combi_iv-plug-in-hybrid- (8)

Chce to management

S čipy a odhodláním, že kamkoli přijedu (a bude to možné) nechám auto dobíjet, vyrazila testovaná Octavia iV plug-in hybrid na cestu. Plná nádrž, plná baterie, odhadující v tuto chvíli dojezd kolem 55 kilometrů. První krátká jízda spotřebovala veškerou energii v baterii se spotřebou pěkných 15 kWh na 100 kilometrů. Nádrž zůstala netknutá, bez ztráty litru. Teď by bylo vhodné baterii dobít, jenže kde, když není po ruce garáž.

První zjištění: člověk se musí, ať už chce nebo nechce, autu přizpůsobit. Pokud má zájem využít jeho hospodárnost na maximum, je třeba upravit návyky a rutiny. A protože se člověk snaží co nejvíc ušetřit, pátrá po těch nejvhodnějších variantách.

Například: přestal jsem nakupovat potraviny přes internet a začal jezdit do nejbližšího Kauflandu. Dobíjí se tam zdarma. Po 45 minutách se dobily zpravidla 2,5 kWh, po 30 minutách 1,6 kWh. Vždy to bylo dost energie na to, aby cesta do obchodu a zpět byla čistě elektrická. Stálo to ale čas a úsilí navíc.

dlouhodoby_test-2022-skoda_octavia_combi_iv-plug-in-hybrid- (4)

O víkendu jsem začal auto na čas parkovat v nejbližším obchodním centru, které mám asi 200 metrů od bytu. Přes dobíječku PRE se za 3 volné hodiny parkování (auto disponuje AC dobíjením až 3,6 kWh) stihlo dobít 10 kWh, tedy akumulátor byl po odpojení nabíjecího kabelu ze zhruba čtyř pětin plný. Dojezd počítač hlásil přes 50 kilometrů. Cena? 85 korun bez DPH. Opět to stálo čas a úsilí.

Připojit dodávaný kabel, přiložit čip, zamknout auto. To nebyl žádný problém. Následně odemknout auto (ale jedině klíčkem) a nabíjecí aparaturu odhodit do malého prostoru v kufru u baterie. Záležitost na minutu, dvě. Musíte na to myslet, ale to je o zvyku. Kompenzace jsou milé: v podobě tiché a úsporné elektrické jízdy městem, na jehož projetí vám několik desítek kilometrů „na baterky“ bohatě stačí.

Mít tu možnost připojit auto kdykoli v práci nebo doma v garáži, veškerá obtíž odpadne. A určitě se ztlumí i výsledná spotřeba. Po prvních 1500 kilometrech jsem v hybridním režimu a s občasným dobíjením jezdil za 6,5 litru. U ČEZu jsem neplatil skoro nic, u PRE pár stovek korun. Benzin jsem tankoval mnohem častěji. Uvítal bych 7kWh palubní dobíječku. A rád bych si za ni připlatil, protože i tady by návratnost byla v tom nejcennějším – ušetřeném čase. Možná to ale chce do budoucna jen lepší uživatelský management. Zkusím se polepšit.

 

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Octavia iV
Motor:,řadový čtyřválec + el. motor
Objem válců:,1395 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem + el. motor
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon spalovacího motoru:,110 kW/150 koní při 5000 – 6000 ot./min.
Točivý moment spalovacího motoru:,250 Nm při 1550 – 3500 ot./min
Výkon elektromotoru:,85 kW/115 koní
Točivý moment elektromotoru:, 330 Nm
Celkový výkon soustavy:,150 kW/204 koní
Celkový točivý moment soustavy:,350 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,7.5 s
Maximální rychlost:,220 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva:,1.02 – 1.17 l/100 km
Spotřeba el. energie:, 14.12 – 14.92 kWh/100 km
Emise CO2:, 22.44 – 26.44 g/km
Objem nádrže:,39.5 litrů
Délka:,4689 mm
Šířka:,1829 mm
Výška:,1468 mm
Rozvor:,2680 mm
Pohotovostní hmotnost:,1620 – 1797 kg
Objem zavazadlového prostoru:,490 / 1555 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

5 názorů na “Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia Combi iV – první zkušenosti”

  1. Díky za test. Poodhalil roušku tajemna, jak plug-iny fungují. Vážně o něm uvažuji, téměř jistě ne o Škodovce, ale to na věci nic nemění. Máme RD, tak mám kde dobíjet.
    Jakmile dojede na elektřinu kolem 60 km i v zimě, začíná to dávat smysl.
    Bydlím těstě za Prahou a 60% všech pojížděk je tam a zpět – Praha a domů, nejčastěji 40-60 km. Myslím, že to brzy pro lidi jako jsem já začne dávat smysl. Přitom párkrát do roka jedu trasu podstatně delší 800 – 2.500 km a to bych jet s opravdu BEV nechtěl… Nejsem otrok auta, chci mít svobodu a zastavovat jen tam, kdy a kde já chci.

  2. Má cenu jezdit do kaufu na cca 40 minut nabíjet, trochu mám dojem, že to co se nabije se spotřebuje?

  3. Zdeněk Pešina

    Suma sumárum, auto neprosto k ničemu. Auto mně má sloužit tak, abych kdykoliv a kdekoliv mohl do auta sednout a vydat se bez prodlení do cíle bez toho, že bych byl neustále obtěžován přemýšlením jak a kde doplnit energii bez časové prodlevy. Nyní provozuji benzín v turbu s průměrnou dlouhodobou spotřebou 5,4 l/100, 110Kw, 250Nm od 1500 ot. Nikdy se nehodlám nějak přizpůsobovat tomu, co mi má sloužit a ještě jsem za to zaplatil navíc 40% za přihlouplé myšlenky zelených ničemů EK a jejich pohůnků.

    1. Autu se spalovacím motorem se také musíte přizpůsobit tím, že jezdíte k benzínce. PHEV mám a těch pět vteřin připojení kabelu, kdy zaparkuji a pět vteřin, když odjíždím mě otravuje méně než návštěvy benzínky. Ale pravdou je, že kdybych nemohl dobíjet doma, tak si PHEV nepořizuji. To už raději čisté EV s větším dojezdem a rychlonabíjením.

  4. Abych byl otrokem auta, proto jsem si ho nekupoval. Auto mám proto, že se potřebuji přesunout z místa A do místa B. nechci kvůli této maličkosti řešit kde, za jaký čas a za jaké peníze něco nabiji. To auto stojí skoro 1 ,0 mio Kč a za tyto peníze si ho může automobilka strčit někam. Mě bude stačit starý dobrý spalovák s nádrží na 65 l , který na plnou ujede hodně přes 1000 km a když už svítí oranžová natankuji za 10 minut zase 65 l

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru