test_dlouhodoby-skoda_octavia_iv_combi-plug-in_hybrid- (16)

Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia iV – seznámení

Od Matěj Skalický | Foto: Matěj Skalický - 22. 2. 2022 0

Když ho máte kde pravidelně dobíjet, jednoznačně se vyplatí. Věta, kterou končí nejeden test plug-in hybridu od jakékoli značky. Co ale když možnost dobíjet auto doma nebo v práci prostě není? Pořád existují výhody, kvůli kterým si plug-in hybrid pořídit? Otázky, na které jsme se rozhodli odpovědět tříměsíčním soužitím se Škodou Octavia iV na benzin a elektřinu. První díl, první rendez-vous.

Obyčejně pěkná

Nijak nevyčnívá a po letech rozklížení automobilové společnosti nad jejím designem už tolik nepobuřuje. Je v nejlepším slova smyslu obyčejně pěkná, nedokáže urazit. Je pohodlná, je prostorná. Na nic si nehraje, zhodnotil při loňském květnovém testu kolega Ondřej Lilling. Jasně že to je bestseller – Octavia je prostě catch-all auto se vším všudy.

Přečtěte si také:  Test SEAT Arona FR 1.0 TSI 81 kW (2022)

Možná i proto překvapí, že si tenhle klíčový škodovácký model musel na svou plug-in hybridní verzi pár let počkat. Škoda nakročila do světa elektrické mobility velmi rozvážně, kritici neopomenuli dodat: pozdě. Plug-in hybridní technologie se nicméně osvědčila, dopilovala a na podzim 2020 přišel čas ji nabídnout masověji, jinak by automobilka neplnila emisní limity.

test_dlouhodoby-skoda_octavia_iv_combi-plug-in_hybrid- (6)

Už rok a půl tak jezdí po silnicích kromě Superbu také mild-hybridní a plug-in hybridní verze Octavie. Obě její elektrifikované verze jsou nepostradatelné, obě totiž navnazují k tomu zkusit jezdit bez pomoci ryze fosilních paliv. Jsou teaserem, upoutávkou, řidičským trenažérem druhé dekády 21. století. Zkuste, uvidíte. Přičuchnete, možná nepustíte. Připlatíte si, nezastírají automobilky, ale jako by druhým dechem dodávaly: vám, nám a přírodě se to může vyplatit.

V mnoha případech to tak z dlouhodobého hlediska může dopadnout, ale „dlouhodobost“ se špatně prodává. Počáteční příplatek je ve světě elektrifikovaných vozů stále velmi značný. Nejen u Škody, u všech. Octavia plug-in hybrid stojí v základu nejméně 800 tisíc korun, s lepší výbavou a příplatky jste nad milionem. O 180 tisíc nižší má cenovku mild-hybridní model 1,5 TSI e-TEC (110 kW). Za „obyčejně pěknou“ Octavii je to bez debat hodně, vždyť ta vůbec nejlevnější začíná zlehka nad půl milionem.

Přečtěte si také:  První kilometry za volantem BMW 223i Active Tourer. Mezigenerační skok je tady vážně velký

Plug-in hybrid je ale auto, u kterého nejvíc ze všech platí, že není o papírových pocitech. Musí se vyzkoušet. A pak se zdánlivě jasná černobílost začne rozpíjet…

test_dlouhodoby-skoda_octavia_iv_combi-plug-in_hybrid- (2)

Seznámení

Škoda Octavia iV je klasický koncernový plug-in hybrid. Nabízí základní zážehovou čtrnáctistovku se 110 kW a 250 Nm točivého momentu. S elektromotorem vyvine sílu 204 koní a 350 Nm točivého momentu. Přestože v nabídce je i 180kW RS verze, základní „slabší“ varianta je dostatečně silná na to, abyste za žádných okolností nemuseli láteřit, že je auto dýchavičné a už nemůže. Nestane se to.

Naopak při rozjezdech a akceleraci dostanete od hybridní soustavy pěkný kick, kopanec, popostrčení. Na stovce jste za 7,5 vteřiny. Koncern má poměrně inteligentní systém automatického rekuperačního dobíjení, a proto si dokáže auto samo říct, kdy může (i za cenu krátkodobého zvýšení spotřeby benzinu) dobíjet baterii a kdy pojede čistě elektricky. Samozřejmě se do toho umělé inteligenci můžete přimíchat.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 508 SW GT Pack PureTech 225 (2021)

Baterka má v Octavii kapacitu zhruba 13 kWh a je schovaná v kufru pod podlahou, v části blíže k zadní lavici. Papírový dojezd čistě na elektřinu činí podle normy WLTP přes 60 kilometrů. To už je slušné číslo, nicméně zvlášť v zimě, kdy se akumulátory perou s nízkými teplotami, to bude jistě méně. Dosáhnout kombinované spotřeby podle technických parametrů auta o hodnotě 1,1 litru na 100 kilometrů bude v reálných, námi testovaných podmínkách nemožné. S výhledem na možnosti dobíjení a plánované cesty budu spokojený s pěti až šesti litry.

test_dlouhodoby-skoda_octavia_iv_combi-plug-in_hybrid- (13)

Mít dům a garáž, stlačím průměrnou spotřebu ještě níž. A mít dům a garáž, a jezdit tak, jak jezdím poslední dva roky, stojí mi v garáži plug-in hybrid už dávno. Krátké cesty do práce, na nákup nebo k doktorovi na elektřinu, výlety do hor a k moři na benzin, bez hledání dobíječek po cestě. Je to elektrifikační mezikrok, který mnoha řidičům dává smysl. Elektřina, zvlášť ta ze solárních panelů z vaší střechy, je levná a ekologická.

Přečtěte si také:  Ani plug-in hybridní Audi už si brzy neobjednáte. Nejsou díly

Neplatí to tak samozřejmě vždy. Vypočítat ekonomickou a ekologickou výhodnost plug-in hybridu při dobíjecím a jízdním schématu, který pro Octavii chystáme, je v podstatě nemožné. Elektrický mix v Česku stále počítá s velkým podílem uhelných elektráren, navíc distributorské tarify pro občasné dobíječe už zdaleka nejsou tak levné jako před lety.

Pokusíme se tak alespoň mírně poodkrýt, jak se s plug-in hybridem žije jako s běžným automobilem majitele, který nedisponuje domem ani garáží, zato má chuť zkoušet nové věci, zamlouvá se mu představa neslyšně korzovat městem a současně bez jakýchkoli zdržení dojet kamkoli si zamane. Plug-in hybrid je zdánlivým kompromisem. Vyzkoušíme, zda to platí za všech okolností.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Octavia iV
Motor:,řadový čtyřválec + el. motor
Objem válců:,1395 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem + el. motor
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon spalovacího motoru:,110 kW/150 koní při 5000 – 6000 ot./min.
Točivý moment spalovacího motoru:,250 Nm při 1550 – 3500 ot./min
Výkon elektromotoru:,85 kW/115 koní
Točivý moment elektromotoru:, 330 Nm
Celkový výkon soustavy:,150 kW/204 koní
Celkový točivý moment soustavy:,350 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,7.5 s
Maximální rychlost:,220 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva:,1.02 – 1.17 l/100 km
Spotřeba el. energie:, 14.12 – 14.92 kWh/100 km
Emise CO2:, 22.44 – 26.44 g/km
Objem nádrže:,39.5 litrů
Délka:,4689 mm
Šířka:,1829 mm
Výška:,1468 mm
Rozvor:,2680 mm
Pohotovostní hmotnost:,1620 – 1797 kg
Objem zavazadlového prostoru:,490 / 1555 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]