Škoda si letos připomíná 120 let úspěchů v motoristickém sportu. Podívejte se, na video, v němž Jan Kopecký připomíná některé závodní legendy od počátků po současnost.
Všechno začalo před 120 lety úspěchy v motocyklových závodech, v roce 1906 přišly i první trofeje ze závodů automobilových. Od té doby jich Škoda Motorsport nasbíral s desítkami různých vozů a v řadě disciplín opravdu nepočítaně.
Ve videu nechybí Laurin & Klement FC, jeden z prvních závodních vozů z Mladé Boleslavi z roku 1908, nebo úžasný roadster Škoda SPORT, kterému smolně unikl úžasný výsledek ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1950. Minout nemůžeme rallyovou legendu Škoda 130 LR. I za její volant při natáčení usedl Jan Kopecký.
„Poprvé v životě jsem řídil vůz Škoda 130 LR a naprosto mě nadchl. To auto úžasně zatáčí, je to tak návykové, že jsem začal přemýšlet, že se po nějakém poohlédnu,“ vyzdvihuje Kopecký jeden ze zážitků z natáčení. „A třeba svezení se závodním speciálem Laurin & Klement, kterému je 113 let, to byla naprosto skvělá a výjimečná záležitost,“ připomíná Kopecký historii závodních vozů. „Na tom autě je vidět, že už tehdy na něm pracovali opravdoví profesionálové, z dnešního pohledu je až neuvěřitelné, jak je auto funkční,“ dodává.
Sám momentálně v této tradici přípravy špičkové závodní techniky pokračuje. Coby testovací jezdec Škoda Motorsport pracuje na dalších vylepšeních speciálu Fabia Rally2 evo a hledí do budoucnosti s optimismem. „Motorsport ke značce Škoda patří, i vzhledem k tradici zvyšuje její atraktivitu. A věřím, že to tak bude dál fungovat minimálně příštích 120 let,“ říká Kopecký.
Když se chceš něco naučit, dívej se na ty nejlepšíJaká auta značky Škoda jste sledoval ještě předtím, než jste odstartoval svou závodní kariéru? Vždy jsem obdivoval model 130 RS a jeho vítězství v Rallye Monte Carlo, nicméně většinou jsem se samozřejmě zajímal o auta, která právě závodila. Moc rád jsem se díval na model Felicia KitCar, který měl nádherný čistý zvuk a to, co s ním předváděli Emil Triner a Pavel Sibera, bylo úžasné. Pak nastala éra WRC a Octavia WRC, s níž se Armin Schwarz ve věhlasné africké Safari Rally Keňa dostal na stupně vítězů, to byl neuvěřitelný výsledek. No a pak už to byla auta, se kterými jsem měl tu čest jezdit i já: Fabia WRC, Fabia S 2000, Fabia Rally2 a teď Fabia Rally2 evo. Na které jezdce z historie Škoda Motorsportu nejvíc vzpomínáte? Můj táta, závodník, se kterým jsem jako fanoušek jezdil prakticky po všech závodech, mi vždy říkal, že pokud se chci něco naučit, mám se dívat na ty nejlepší. Takže jsem sledoval třeba Emila Trinera, který uměl úžasné věci už s vozy FAVORIT nebo Felicia, s níž exceloval i Pavel Sibera, sledoval jsem Romana Krestu, který skvěle ovládal model Octavia WRC. Ti prostě patřili k nejlepším. Jak se vyvíjela vaše kariéra? Dnes jste znám jako rallye jezdec, ale nebylo tomu tak vždy… Když jsem byl dítě, bavily mě všechny sporty a táta mě do toho motoristického nijak netlačil. Nakonec mě to k motorsportu přitáhlo až v jedenácti letech, začínal jsem s motokárami a následně se věnoval okruhovému závodění. Postupně mě to i díky kamarádům přitáhlo k rallye, což táta nesl trochu nelibě, protože považuje tuto disciplínu za velmi nebezpečnou. Přesto mě vždy velmi podporoval. S automobilkou Škoda jsem přišel do styku už na okruzích, pak jsem stavěl rallyový vůz Octavia a od roku 2008 do loňska jsem byl továrním jezdcem a teď se věnuji testování a především vývoji rallyových speciálů Škoda. Jak se takový speciál vyvíjí? Konkurence nikdy nespí a je třeba auto pořád tlačit kupředu. Zlepšuje se postupně všechno, motor, podvozek, brzdy, je spousta věcí, na kterých se dá pracovat, i když to vypadá, že je auto už dokonalé. Vždy se objeví třeba nové materiály, nová technická řešení, která nám umožní se posunout zase o kousek dál. To vše je ale potřeba pořádně vyzkoušet, takže práce je opravdu hodně. A jak vidíte budoucnost Škoda Motorsport? Věřím, že v motorsportu vedle nastupující elektromobility zůstanou relevantní i spalovací motory, třeba i díky vývoji alternativních paliv. A ať už bude podoba motorsportu jako takového jakákoli, věřím, že v něm nadále bude Škoda hrát významnou roli a že její auta budou pořád fungovat stejně skvěle jako dosud a budou bavit jezdce i fanoušky. |