Nová Škoda Fabia se světu představí v květnu. Jak ukazují poslední zveřejněné skici exteriéru, jedná se o výrazně emotivnější a zcela nový vzhled oblíbeného kompaktního vozu v typickém krystalickém designu. Oproti předchozí generaci se nová Fabia díky platformě MQB-A0 rozkročí o 48 milimetrů do šířky a na délku povyroste o 110 milimetrů. Vzhledově nicméně novinka zůstane jasně kompaktním vozem.
Vzhled modelu Fabia v expresivní rovině rozvíjí tradiční krystalický design vozů Škoda. K hlavním prvkům patří kombinace výrazných hran s velkorysými objemy, na první pohled je patrný kontrast mezi ostrými liniemi a propnutými plochami karoserie. Na boku dveří je patrná linie inspirovaná českou vlajkou a jejím typickým klínem. Ostře řezané provedení předních světlometů s LED technologií doplňují nově dvoudílná zadní světla. Silueta oken je elegantně podtržena chromovaným profilem, sportovní a dynamický vzhled naopak umocňuje široký difuzor na zádi. Také u nového modelu Fabia bude možné zvolit barevnou kombinaci střechy.
Mezigenerační posun v designu tak bude podobně výrazný, jako byla například změna mezi první a druhou generací modelu Škoda Fabia.
Jedinečná střecha druhé generace
„Druhou generaci modelu Fabia vnímám jako takové pomyslné přemostění co se tehdejšího designového jazyka týče. Modely před touto generací jsou ve srovnání s dnešními vozy Škoda mnohem oblejší, měkčí, nejsou tak krystalické a přesně řezané. Druhá generace má ale už ostřejší linky, přičemž zachovává oblejší architekturu ploch,“ popisuje přínos druhé generace modelu Fabia Jiří Hadaščok, aktuálně koordinátor designu exteriéru automobilky Škoda. Hadaščok pracoval v době přípravy modelu Fabia druhé generace coby modelář a později se stal autorem faceliftu této generace.
Vzpomíná také na to, jak vlastně tento designový posun vznikl. Když Škoda představila koncept rodinného modelu Roomster, setkal se jeho design se vřelým přijetím. A tak i když to původně nebyl záměr, padlo v automobilce rozhodnutí, že bude Fabia druhé generace designově blízká právě připravovanému sériovému vozu Roomster. Toto rozhodnutí bylo navíc v souladu s původní myšlenkou zdůraznit u nové generace modelu Fabia důležité hodnoty značky Škoda: tedy především užitné vlastnosti auta, důraz na prostor pro cestující i zavazadla, a tedy celkové praktické zaměření vozu.
Tento požadavek a zároveň přiblížení se modelu Roomster znamenaly, že Fabia druhé generace dostala vyšší stavbu karoserie, která přinesla právě více prostoru uvnitř a celkově vzdušnější pocit z interiéru auta. Designéři a konstruktéři se ovšem museli vypořádat s omezením, které přinášela tehdejší použitá platforma. Ta nedovolovala rozšířit rozchod kol a auto tak více „rozkročit“. Designéři proto přišli s myšlenkou nové koncepce vzhledu střechy. Výrazné sloupky karoserie oddělovaly střechu více od zbytku vozu a střecha mohla mít kontrastní lakování. „Fabia díky tomu dostala modernější a aktuálnější vzhled,“ říká Hadaščok.
Tohoto prvku následně využili i designéři sportovně laděného provedení Monte Carlo. To slavilo právě u modelu Fabia druhé generace premiéru. „Střechu jsme mohli udělat černou, černý byl i A sloupek a B sloupek, toto řešení auto opticky snížilo,“ říká autor designu této varianty Daniel Petr. A dodává, že auto mělo další detaily v černé barvě a také zvláštnost v podobě černých lemů blatníků. „To je specialita druhé generace modelu Fabia v provedení Monte Carlo, u jiného vozu Škoda jsme takové řešení nepoužili,“ vysvětluje Daniel Petr. Mimochodem, inovativní řešení střechy nabídne i nová čtvrtá generace typu Fabia.
Podle Jiřího Hadaščoka bylo výsledkem všech těchto designérských novinek velmi nadčasové auto. „Modelu Fabia se podařilo dát některé stylistické prvky, které jsou moderní a zajímavé dodnes,“ popisuje design, jehož autorem je Peter Wouda. Chválí také čistotu a jednoduchost tvarů vozu. „Dodnes mě na ulici zaujme Fabia druhé generace v černé nebo tmavě modré barvě se stříbrnou nebo bílou střechou,“ přidává Hadaščok svou oblíbenou kombinaci.
Decentní facelift
Zaujmout dodnes dovede i závodní Fabia S2000, která vycházela právě z druhé generace modelu a jejíž vzhled měl na starosti opět Daniel Petr. „U závodního auta bylo největší výzvou to, že jsme museli zachovat funkční všechny dveře, nemohli jsme udělat třídveřové provedení, které v sérii nebylo a nepočítalo se s ním,“ hovoří Daniel Petr o přípravě závodního speciálu. Auto navázalo na úspěšný model Fabia WRC první generace a etablovalo tým Škoda Motorsport mezi špičku světových rallye ve své kategorii.
U sériového modelu pak samozřejmě přišla i varianta kombi, zajímavou novinkou bylo provedení Scout s dobrodružnějším designem karoserie. To se na trh dostalo v roce 2009, dva roky po uvedení druhé generace modelu. O rok později pak přišel facelift, který přinesl většinou decentní, ale o to důležitější novinky. „Jednou z prvních věcí, na které jsem se zaměřil, byly světlomety,“ říká Jiří Hadaščok, jehož návrh byl vybrán do sériové produkce. Změnu umožnil hlavně posun v technice světlometů.
Škoda Fabia: podívejte se, jak před více než dvěma desítkami let vznikala první generace
Hadaščokův design přitom vlastně vznikl za překvapivě šťastných okolností. „Pracoval jsem tehdy s modelářem Richardem Whitmoorem na půlce plastelínového modelu. A na přípravu druhé poloviny metodou symetrie jsme vlastně neměli dost času, tehdy nefungovaly možnosti skenování a frézování symetrických modelů jako dnes. Proto se mě Richard zeptal, zda na druhou stranu „nenaskicujeme“ něco jiného rovnou do plastelíny, takříkajíc od ruky, že to bude rychlejší,“ vypráví Hadaščok.
Díky tomuto postupu stihli designéři připravit model auta na prezentaci, přičemž každá polovina (levá a pravá) měla trochu jinou variantu designu. „Lišily se třeba nárazníky, hlavně ve spodní části, dále maska chladiče a pár dalších detailů,“ říká Hadaščok. K jeho překvapení i překvapení celého týmu pak management do sériové výroby vybral právě „narychlo“ navrženou stranu. „Byla mnohem líbivější,“ usmívá se Hadaščok.
Kde je jaký posun v designu? Vždyť je to všechno stejný jako to co teď vypadává z těch německých linek.