Škoda Garde

Škoda Garde se vyráběla v Bratislavě. Reportáž ukazuje, jak tamější továrna v roce 1984 prošla modernizací

Autor: Pavel Srp - Zdroj: wikipedia.com - Foto: Škoda - 12. 9. 2021


Domácí automobilka Škoda, tehdy AZNP měla v nabídce modely kupé. Spousta z nás si vybaví hlavně 110 R a Rapid, ale mezitím bylo ještě Garde. A to se po dobu svého životního cyklu vyrábělo i v Bratislavě.

Kupé Škoda Garde vychází ze sedanu Škoda 742, tedy tzv. užovky. Vůz byl veřejnosti oficiálně představen na strojírenském veletrhu v Brně v říjnu 1981. Výroba probíhala v letech 1981 a 1982 v Kvasinách, později byla přesunuta do Bratislavských automobilových závodů BAZ. Tam se ale díly na Garde dovážely kamiony přímo z Kvasin. To výrobu nejen prodlužovala, ale také výrazně zdražovalo.

Nakonec bylo v roce 1984 – tedy až ke konci výroby Garde – rozhodnuto o modernizaci továrny, aby se celý proces výroby zefektivnil. V bratislavské továrně se tak nakonec začaly panely karoserie přímo svářet. Informovala o tom i tehdejší reportáž československé televize.

Toto kupé poháněl čtyřválcový motor s objemem 1174 cm³, jehož výkon byl 43 kW/55 koní. Ten se prostřednictvím čtyřstupňové převodovky, která byla shodná se Škodou 120 LS, přenášel na zadní kola. Na rozdíl od sedanu dostalo kupé Garde lepší přední čtyřpístkové brzdiče.

Výroba Škody Garde skončila v roce 1984. Tehdy totiž automobilka modernizovala sedan s označením 742 (tzv. užovka) na 743 (tzv. emko) a současně s tím byla zahájena výroby modelu Rapid.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru