Skoda-Garde- (1)

Domácí automobilka Škoda, tehdy AZNP měla v nabídce modely kupé. Spousta z nás si vybaví hlavně 110 R a Rapid, ale mezitím bylo ještě Garde. A to se po dobu svého životního cyklu vyrábělo i v Bratislavě.

Kupé Škoda Garde vychází ze sedanu Škoda 742, tedy tzv. užovky. Vůz byl veřejnosti oficiálně představen na strojírenském veletrhu v Brně v říjnu 1981. Výroba probíhala v letech 1981 a 1982 v Kvasinách, později byla přesunuta do Bratislavských automobilových závodů BAZ. Tam se ale díly na Garde dovážely kamiony přímo z Kvasin. To výrobu nejen prodlužovala, ale také výrazně zdražovalo.

Přečtěte si také:  Poslední kupé vyrobila Škoda před 30 lety. Skončila s ním i éra motorů umístěných vzadu

Nakonec bylo v roce 1984 – tedy až ke konci výroby Garde – rozhodnuto o modernizaci továrny, aby se celý proces výroby zefektivnil. V bratislavské továrně se tak nakonec začaly panely karoserie přímo svářet. Informovala o tom i tehdejší reportáž československé televize.

Toto kupé poháněl čtyřválcový motor s objemem 1174 cm³, jehož výkon byl 43 kW/55 koní. Ten se prostřednictvím čtyřstupňové převodovky, která byla shodná se Škodou 120 LS, přenášel na zadní kola. Na rozdíl od sedanu dostalo kupé Garde lepší přední čtyřpístkové brzdiče.

Přečtěte si také:  Škoda Rapid z Bratislavy? Z nepovedených kusů byli zákazníci nešťastní

Výroba Škody Garde skončila v roce 1984. Tehdy totiž automobilka modernizovala sedan s označením 742 (tzv. užovka) na 743 (tzv. emko) a současně s tím byla zahájena výroby modelu Rapid.

Přidat komentář