kvasiny-vyroba-skoda-110r-03

Poslední kupé vyrobila Škoda před 30 lety. Skončila s ním i éra motorů umístěných vzadu

Autor: Pavel Srp - Foto: Škoda - 6. 4. 2020


Současná modelová nabídka automobilky Škoda je opravdu bohatá. Od malých městských modelů, přes běžné hatchbacky, liftbacky, kombíky, až po SUV. Auto s karoserií kupé byste ale v nabídce hledali marně. To poslední skončilo před 30 lety.

Dnešní automobilový svět – nebudeme-li řešit tu opravdu aktuální situaci, kdy jsme zasaženi koronavirovou epidemií – se výrazně proměňuje. Z modelů, které jsme kupovali ještě před pár lety, jsme jako zákazníci hromadně přešli na SUV. Ta automobilky do svých portfolií zařazují čím dál častěji, ovšem na úkor dříve oblíbených modelů, jimiž byly například sedany, MPV a podobně. Ani kupé už u mnoha automobilek nenajdeme, zůstala prakticky jen v nabídce prémiových automobilek.

Značka Škoda jich v minulém století nabízela spoustu. V tomto článku nás ale budou zajímat ta se splývavou zádi, jejichž historii odstartovala Škoda 110 R. To poslední kupé, kterým byla Škoda Rapid, opustilo brány továrny v roce 1990. 

ŠKODA 935 Dynamic na Bensberg Classics

Psal se rok 1970, kdy se na světě objevila Škoda 110 R, která vycházela ze sedanu Škoda 100, respektive Škoda 110. Ten úplně první prototyp byl představen už 31. března 1968. Výroba byla zahájena po srpnové celozávodní dovolené v roce 1970 v továrně v Kvasinách. Poslední vůz vyjel o 10 let později, tedy v roce 1980.

Karoserie byla samonosná, interiér čtyřmístný (respektive 2+2) a o pohon se staral 1,1litrový čtyřválec umístěný vzadu. Jakkoliv se auto tvářilo skoro jako sporťák, výkonem 45,6 kW/62 koní příliš neoslnilo. I tak to bylo více, než měla výchozí Škoda 110 L (39 kW/53 koní).

Ze Škody 110 R vzniklo i několik velmi zajímavých závodních aut: 180 RS, 200 RS, ale hlavně 130 RS, která si připsala úspěchů zdaleka nejvíce. „Porsche Východu“, jak bylo sto třicítce eres přezdíváno, poháněl motor s objemem 1,3 litru s výkonem až 103 kW/140 koní a v závislosti na zpřevodování jezdilo až 220 km/h.

Rok 1981 se nesl v zahájení výroby nové generace kupé se splývavou zádí, kterým byl model Škoda Garde. Vůbec poprvé bylo auto ve světové premiéře představeno v září 1981 na brněnském Mezinárodním strojírenském veletrhu a jen o několik týdnů později byla zahájena výroba v Kvasinách a ještě o něco později také v Bratislavě.

Garde bylo vyráběno od roku 1981, Rapid přišel až při modernizaci v roce 1984. Výroba zůstala v továrnách v Česku i na Slovensku, ale na „slovenské kusy“ si zákazníci stěžovali. V případě modelů Škoda Garde a Škoda Rapid si spousta lidí může myslet, že jde o jedno a totéž auto, ale není tomu tak. Obě auta sice mají stejný technický základ v sedanu Škoda 105/120, ale liší se – stejně jako „užovka“ a „emko“. Modernizace přinesla nejen širší nápravy s modernější konstrukcí, ale i přepracované panely karoserie, nový motor a hlavně pětistupňovou převodovku. Souběžně se ale chvíli nabízel i Rapid s původním 1,2litrovým čtyřválcem z Garde se čtyřstupňovou převodovkou.

Poslední Rapid 135 a Rapid 136 se přestaly vyrábět v srpnu 1990. Tehdy už auta používala stejné motory, které dostal i Favorit. V rámci výroby vznikly i kusy, které měly místo karburátoru vstřikování, šlo však o exportní verze.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru