skoda-juko- (4)

Škoda Juko. Že vám to nic neříká? Vlastně to není ani nic divného. Jde totiž o stavbu pro závody do vrchu, nikoliv o sériový model. Stála na základech Škody 742, ale měla upraveno všechno, včetně motoru přesunutého mezi nápravy.

Jakkoliv bývaly tovární závodní speciály Škoda na soutěžních tratích velmi schopné, nevyhovovaly všem a všemu. I proto vznikaly často různé domácí stavby, které se při závodech stavěly vedle mnohem výkonnějších a sofistikovanějších závodních strojů západních výrobců, ale přesto s nimi dokázaly držet krok anebo je rovnou porazily.

Vůz, který si můžete prohlédnout v přiložené fotogalerii, má na svědomí slovenský automobilový závodník Julo Konček. Odtud pochází i jeho název Juko, který je složeninou prvních dvou písmen jména a příjmení. Auto vyjelo v poslední evoluci z fotek v roce 1990 a původního na něm už nezůstalo prakticky nic.

Tou největší změnou je umístění motoru. Ten se totiž z původního umístění za zadní nápravou přesunul před ni, je tedy uprostřed. Převodovka se nyní naopak nachází až za zadní nápravou, což je u vozidel s motorem uprostřed obvyklé.

Motor navíc není z obyčejného sériového auta, jde o čtyřválcový dvoulitr. Technický základ měl v závodním motoru pro speciály 180 RS a 200 RS, ale technicky se podobal i motoru, který měl být v prototypu Škoda 720. Výkonný motor byl potřeba, protože Julo Konček s autem závodil ve skupině A5.

Karoserii původní Škody 742 připomíná už jen pár detailů, karoserie byla zcela přepracována. Kromě výrazného rozšíření dostala i několik spoilerů. K motoru se dalo dostat vyklopením celé zadní části.

Výraznějšího úspěchu s ním ale slovenský jezdec nakonec nedosáhl, přestože to byl velmi schopný závodník. S tímto autem závodil až do roku 1993, kdy ho prodal. Od té doby závoďák vystřídal několik majitelů, kteří se snažili o jeho opravy i úpravy, dosud se ale nikde v renovované podobě neobjevil. Jeho nynější stav i majitel jsou neznámé.