skoda-favorit-decatop

Škoda Favorit nebyl jen pětidveřový hatchback. Typů karoserie bylo mnohem více, ale pocházely od různých karosáren. Roadster z českého Metalexu je dobře známý, ale „polokabariolet“ Favorit Decatop skoro vůbec.

Škoda Favorit Decatop byla nabízena od roku 1991 do roku 1993. Důvod jeho vzniku byl poměrně prozaický. Společnost De Bickhorst byla importérem škodovek do Nizozemska a na skladě se jí začaly hromadit neprodané kusy. Tehdejší bohatí Holanďané o auto „z východu“ totiž nejevili příliš zájem a raději si pořídili mnohem lépe vybavené automobily ze západních trhů. Vznikl tedy nápad na netradiční přestavbu.

Škoda Favorit Decatop je verze vycházející z původního, úplně obyčejného Favoritu. Základní tvary karoserie zůstaly, z bočního profilu prakticky nepoznáte rozdíl. Změněny jsou ale dveře zavazadlového prostoru. Ty jsou výrazně menší, je z nich jen malé výklopné víko, protože původní střecha, kde bývaly páté dveře v pantech přichyceny, už na autě není. Místo toho je tu plátno, které se dá srolovat a jezdit se sluncem nad hlavou a s větrem ve vlasech. Podobný recept později přinesly i další modely jako například Citroën C3 Pluriel, Citroën DS3 Cabrio anebo Smart ForTwo.

Svezli jsme se s původním MTX Roadster a prozkoumali ten nový

De Bickhorst ale neskončil jen u vyříznuté střechy, naopak Favoritu přidal i některé aerodynamické doplňky karoserie a další spoilery. Vše bylo lakováno v barvě karoserie. Nechyběla nová litá kola, dřevěný čtyřramenný volant, ani imitace dřevěného obložení v interiéru. Připlatit jste si mohli také za autorádio Grundig či hnědé kožené čalounění sedadel.

Takové auto samozřejmě získalo na atraktivitě, ale zároveň výrazně vzrostla jeho prodejní cena. Za cenu Favoritu Decatop jste si mohli koupit dva obyčejné Favority ve výbavě LX nebo například opravdové kabriolety Peugeot 205 Carbio či Ford Escort Cabrio. A právě díky vysoké ceně nebyl tento zvláštní kabriolet příliš úspěšný.

Přesný počet vyrobených kusů se nám dohledat nepodařilo, ale více než nízké jednotky stovek kusů vyrobeno nebylo. Dochovaných kusů je jako šafránu, ale minimálně jedno auto je prý i v České republice – viz tento facebookový příspěvek.

Zveřejnil(a) Roman Helmer dne Neděle 5. ledna 2020