Spuštění výroby nového modelu je dnes plánováno téměř na sekundy, ale koncem 80. let minulého století se to v Československu odehrávalo jinak. Zahájení výroby nového modelu Škoda Favorit provázely problémy, o nichž často a ráda informovala i televize.
Škoda Favorit byl revolučním modelem, vždyť šlo o první model po více než dvaceti letech, který opustil zastaralou koncepci „vše vzadu“. Tu škodovka používala už od 60. let od tehdy revolučního modelu 1000 MB. Favorit také přinesl nový typ karoserie, místo klasického tříprostorového sedanu to byl moderní hatchback.
Byla to spousta novinek a změn, která si vyžádala i spoustu novinek a změn z pohledu výroby. Automobilka Škoda se rozhodla postavit zcela novou výrobní halu, ale byl to zdlouhavý, náročný a stresující projekt. A to i protože měla být postavena v rekordně krátkém čase. Podle televizní reportáže byly porušovány i některé předpisy.
Podle další reportáže Československé televize, na kterou se můžete podívat v tomto článku, se to ovšem nakonec stejně nestihlo v termínu. Hospodářský zápisník Československé televize tehdy informoval o tom, že v den, kdy měla být hotová trafostanice, na ní dělníci měli ještě spoustu práce. Chybělo prý i některé technologické vybavení, které bylo potřebné pro samotné spuštění sériové výroby.
Ovšem ani začátkem roku 1988 se Favorit v Mladé Boleslavi ještě nevyráběl, první stovky testovacích kusů vznikaly ve Vrchlabí. Opět další reportáž totiž přichází s informací, že se pořádně nevyrábí ani starý typ (tedy ještě škodovky s motorem vzadu) ani nový typ (Favorit). Obchodní ředitel AZNP (za komunismu se takto jmenovala Škoda Auto: Automobilový Závod Národní Podnik) Jaroslav Horák ovšem reportérovi odpovídá, že výroba je v roce 1988 o 13 kusů průměrně denně vyšší než ve stejném období v roce 1987.
Výrobu Škody Favorit komentuje také Milan Vostrý, náměstek pro zahájení výroby vozu Favorit. Ten tvrdí, že koncem dubna 1988 bude vyroben 500. testovací kus. Jde však stále o výrobu v závodu v Kvasinách, nikoliv v tom domácím v Mladé Boleslavi. Zároveň dodává, že zkušební výroba Favoritu v mateřském závodě bude zahájena už koncem dubna 1988 a sériová výroba by měla být zahájena v srpnu.
Škoda Favorit se mezi tehdejšími zákazníky těšil velké oblibě. Automobilka jej prodávala mezi lety 1987 až 1994 a z výrobních linek sjelo celkem 783 168 vozů Škoda Favorit. Vyráběla se i jeho praktičtější kombi verze Forman, ale i užitkové deriváty včetně typu Pick-up. Všech modifikací sjelo z výrobních linek celkem 1 077 126 kusů.
Úspěšný byl model nejen na domácím československém, později českém trhu, ale také na ostatních trzích, včetně těch západních. Například odbyt v Německu v letech 1990-1991 vzrostl meziročně téměř na dvojnásobek.
Nechcete si ten článek po sobě někdy přečíst dříve, než ho zveřejníte? Mimo jiné, od roku 1964 do roku 1987 rozhodně neuplynulo 30 let… I název automobilky máte blbě… O pravopisu a pomotaných slovech ve větách nemluvě.