Tento týden Škoda Motorsport představí elektrický koncepční vůz Škoda Enyaq RS Race, který vychází ze sériového modelu Škoda Enyaq Coupé RS. Tento koncept, inspirovaný rally, je vybaven plně elektrickým pohonem a demonstruje, jak mohou nové technologie a inovativní udržitelné materiály přispět k větší odpovědnosti nejen v oblasti soutěžních vozů, ale i u sériových modelů. Jde o další krok Škoda Motorsport k udržitelnějšímu motorsportu, který se stále více zaměřuje na elektrifikaci a snížení ekologické zátěže.
Škoda Enyaq RS Race představuje aktivity společnosti Škoda v oblasti elektrifikace a zároveň odhaluje budoucí inovace, jako jsou lehké a pevné biokompozitní díly, které by mohly najít své uplatnění v sériové výrobě. Mezi tyto díly patří střecha, blatníky, zadní spoiler, přední a zadní nárazník, zrcátka, prahy a součásti interiéru, které jsou vyrobeny ze lněných vláken. Tento materiál je přírodního původu a jeho výroba má nižší uhlíkovou stopu ve srovnání s tradičními kompozitními materiály, což výrazně přispívá k udržitelnějšímu výrobnímu procesu.
Pod kapotou má Enyaq RS Race plně elektrický pohon s výkonem 250 kW/340 koní, což jej řadí mezi nejvýkonnější vozy v portfoliu značky. Inspirací pro tento model byl soutěžní speciál Škoda Fabia RS Rally2, což se odráží nejen v technických úpravách, ale i ve vzhledu. Auto má zesílenou karoserii, ochranný rám, závodní sedadla a šestibodové bezpečnostní pásy, což jsou prvky známé z profesionálních soutěžních vozů.
Michal Hrabánek, šéf Škoda Motorsport, o novém elektrickém závoďáku říká: „Škoda Enyaq RS Race je víc než jen designová studie. Je to ztělesnění technologií budoucnosti a ukazuje, jak Škoda Motorsport přináší našim silničním RS modelům více emocí. Tento koncept technicky demonstruje schopnosti inženýrského týmu a zároveň představuje možnosti pro udržitelnou budoucnost motorsportu.“
Enyaq RS Race si zachovává původní pohonné ústrojí ze sériového Enyaqu Coupé RS, včetně baterie a elektromotorů. Významným technickým přínosem jsou samosvorné diferenciály na obou nápravách, které zajišťují maximální přenos točivého momentu a lepší trakci. Dalšími prvky převzatými ze světa závodních vozů jsou upravené uložení náprav a přepracovaný brzdový systém. Karbon-keramické brzdy na obou nápravách a nová lehká kola přispívají ke snížení neodpružené hmotnosti, což zlepšuje jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozu.
„Uvnitř jsme přidali i několik závodních prvků, například hydraulickou ruční brzdu,“ vysvětluje další člen týmu Škoda Motorsport Miloš Vrba. „Také jsme použili přední a zadní samosvorné diferenciály, což je technologie známá z motorsportu. Snížení hmotnosti bylo jedním z našich hlavních cílů, což se nám podařilo i díky lehkým kolům a použití kompozitních materiálů ze lněných vláken.“
Interiér Enyaq RS Race je strohý a zaměřený na závodní funkčnost. Dominují mu skořepinová sedadla a palubní deska vyrobená na míru z bio kompozitů, stejný materiál byl použit i na dalších částech vozu, jako jsou blatníky, střecha, prahy či zrcátka. Výrobní proces tohoto materiálu je podobný jako u uhlíkových kompozitů, ale lněná vlákna jsou ekologičtější variantou, která snižuje emise a otevírá cestu k udržitelnějšímu motorsportu.
„Použití lněných kompozitů je pro nás klíčové, protože chceme přispět k udržitelnější budoucnosti motoristického sportu,“ uzavírá Miloš Vrba. Tento přístup ukazuje, že Škoda Motorsport nejen sleduje aktuální trendy v elektrifikaci, ale i aktivně hledá cesty, jak minimalizovat dopad automobilového průmyslu na životní prostředí.