Škoda Enyaq RS Race se představí už tento týden. Ve videu ukazuje, že to bude opravdu ostré auto

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 7. 10. 2024


Tento týden Škoda Motorsport představí elektrický koncepční vůz Škoda Enyaq RS Race, který vychází ze sériového modelu Škoda Enyaq Coupé RS. Tento koncept, inspirovaný rally, je vybaven plně elektrickým pohonem a demonstruje, jak mohou nové technologie a inovativní udržitelné materiály přispět k větší odpovědnosti nejen v oblasti soutěžních vozů, ale i u sériových modelů. Jde o další krok Škoda Motorsport k udržitelnějšímu motorsportu, který se stále více zaměřuje na elektrifikaci a snížení ekologické zátěže.

Škoda Enyaq RS Race představuje aktivity společnosti Škoda v oblasti elektrifikace a zároveň odhaluje budoucí inovace, jako jsou lehké a pevné biokompozitní díly, které by mohly najít své uplatnění v sériové výrobě. Mezi tyto díly patří střecha, blatníky, zadní spoiler, přední a zadní nárazník, zrcátka, prahy a součásti interiéru, které jsou vyrobeny ze lněných vláken. Tento materiál je přírodního původu a jeho výroba má nižší uhlíkovou stopu ve srovnání s tradičními kompozitními materiály, což výrazně přispívá k udržitelnějšímu výrobnímu procesu.

Pod kapotou má Enyaq RS Race plně elektrický pohon s výkonem 250 kW/340 koní, což jej řadí mezi nejvýkonnější vozy v portfoliu značky. Inspirací pro tento model byl soutěžní speciál Škoda Fabia RS Rally2, což se odráží nejen v technických úpravách, ale i ve vzhledu. Auto má zesílenou karoserii, ochranný rám, závodní sedadla a šestibodové bezpečnostní pásy, což jsou prvky známé z profesionálních soutěžních vozů.

Michal Hrabánek, šéf Škoda Motorsport, o novém elektrickém závoďáku říká: Škoda Enyaq RS Race je víc než jen designová studie. Je to ztělesnění technologií budoucnosti a ukazuje, jak Škoda Motorsport přináší našim silničním RS modelům více emocí. Tento koncept technicky demonstruje schopnosti inženýrského týmu a zároveň představuje možnosti pro udržitelnou budoucnost motorsportu.“

Enyaq RS Race si zachovává původní pohonné ústrojí ze sériového Enyaqu Coupé RS, včetně baterie a elektromotorů. Významným technickým přínosem jsou samosvorné diferenciály na obou nápravách, které zajišťují maximální přenos točivého momentu a lepší trakci. Dalšími prvky převzatými ze světa závodních vozů jsou upravené uložení náprav a přepracovaný brzdový systém. Karbon-keramické brzdy na obou nápravách a nová lehká kola přispívají ke snížení neodpružené hmotnosti, což zlepšuje jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozu.

„Uvnitř jsme přidali i několik závodních prvků, například hydraulickou ruční brzdu,“ vysvětluje další člen týmu Škoda Motorsport Miloš Vrba. „Také jsme použili přední a zadní samosvorné diferenciály, což je technologie známá z motorsportu. Snížení hmotnosti bylo jedním z našich hlavních cílů, což se nám podařilo i díky lehkým kolům a použití kompozitních materiálů ze lněných vláken.“

Interiér Enyaq RS Race je strohý a zaměřený na závodní funkčnost. Dominují mu skořepinová sedadla a palubní deska vyrobená na míru z bio kompozitů, stejný materiál byl použit i na dalších částech vozu, jako jsou blatníky, střecha, prahy či zrcátka. Výrobní proces tohoto materiálu je podobný jako u uhlíkových kompozitů, ale lněná vlákna jsou ekologičtější variantou, která snižuje emise a otevírá cestu k udržitelnějšímu motorsportu.

„Použití lněných kompozitů je pro nás klíčové, protože chceme přispět k udržitelnější budoucnosti motoristického sportu,“ uzavírá Miloš Vrba. Tento přístup ukazuje, že Škoda Motorsport nejen sleduje aktuální trendy v elektrifikaci, ale i aktivně hledá cesty, jak minimalizovat dopad automobilového průmyslu na životní prostředí.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru