Práce řidiče kamionu patří mezi náročná povolání. Znamená dlouhé hodiny za volantem, neustálou soustředěnost a tíhu odpovědnosti za několikatunový náklad či bezpečnost projíždějících vozidel. I přesto, že interakce s kamiony je na českých silnicích dnes již zcela běžná, ne každý řidič ví, jak jízdu poblíž silničních kolosů přizpůsobit, aby řidičům nákladních vozidel jejich práci nekomplikoval a také neohrozil sebe ani ostatní.
Během cesty, která může být i několik set kilometrů dlouhá, vykonává řidič kamionu spoustu úkonů: kontroluje upevnění nákladu a technický stav celé soupravy, plánuje trasu, komunikuje se zákazníky a dispečinkem. Zároveň se potýká s řadou problémů a nenadálých situací, které při cestě vyvstanou. Tím nejdůležitějším, co však musí řidiči nákladních vozidel zvládat, je obezřetnost a bezpečné chování v silničním provozu. „Profesionální řidiči musí být především opatrní, soustředění a musí dobře znát své vozidlo i náklad, který přepravují. Jedině tak mohou flexibilně zareagovat na dopravní podmínky na cestě,“ zdůrazňuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která se svými 120 soupravami patří mezi největší silo cisternové dopravce v České republice.
Ovšem nejen řidiči kamionů, ale také ostatní účastníci silničního provozu by měli dbát zásad bezpečného chování na vozovce. Setkání s kamionem na českých silnicích je dnes zcela běžné, přesto spousta řidičů stále netuší, jak jezdit v blízkosti kamionů tak, aby neohrozili nejen sebe, ale ani ostatní. Je proto dobré si připomenout pár základních pravidel, kterých bychom se v takové situaci měli držet, aby byla naše cesta plynulá a především bezpečná.
Klíčový je bezpečný odstup
Při jízdě nejen za kamionem, ale i jinými vozidly je zlatým pravidlem prevence nehod udržování bezpečné vzdálenosti. Standardně se jedná o vzdálenost, kterou vozidla ujedou za dvě vteřiny. Právě bezpečná vzdálenost řidiči poskytne více času na reakci, když začne kamion před ním nečekaně brzdit.
Řidiči kamionů nemají kde odstavit auta na povinnou pauzu. Riskují pokuty
Pozor na brzdnou dráhu nákladního vozu
Opatrnosti je třeba i při jízdě před kamionem. „V takovém případě musí vzít řidič v úvahu, že brzdná dráha nákladní soupravy je mnohem delší než dráha osobního auta, a to i 1,5krát. Proto by se měl vyvarovat prudkému a nenadálému brždění či změně směru. Zvláštní obezřetnost je namístě při dopravní koloně nebo při sjezdu z dálnic,“ poukazuje Stöhr.
Předjíždějte s rozmyslem
Předjíždět kamion mimo vysokorychlostní silnice, to si troufne opravdu jen zkušený a sebevědomý řidič. Na dálnici se tomu nicméně nevyhne téměř nikdo, jelikož nákladní soupravy s hmotností přesahující 3,5 tuny zde mají povolenou maximální rychlost 80 kilometrů za hodinu. Při předjíždění je třeba zohlednit délku kamionu a zhodnotit, zda máme dostatek času k manévru. Neméně důležité je včas a dostatečně dopředu zapnout směrovky, aby měl i řidič kamionu čas zareagovat.
Nezdržujte se v mrtvých úhlech
„Řidiči osobních aut si často neuvědomují, že z kabiny kamionu je na vozovku úplně jiný výhled. Na rozdíl od nich se musí řidiči nákladních aut potýkat s mnoha takzvanými mrtvými úhly, do kterých za normálních okolností zkrátka nevidí. Ty se nacházejí zejména před kabinou, za kamionem i po jeho bocích,“ vysvětluje Ondřej Stöhr ze společnosti CONTI-RSC. Řidiči by se tak v těchto místech neměli zdržovat déle, než je nutné.
Trpělivost přináší růže
Při setkání s kamionem bývají někteří řidiči nervózní, netrpěliví a zpravidla se snaží kamion hlavně rychle předjet. „Nákladní soupravy váží až 45 tun. Taková hmotnost se už hůře koriguje. A tak nejenže jezdí většinou pomaleji, ale také mají menší prostor k manévrování,“ zmiňuje odborník v silo cisternové přepravě. Proto není radno spěchat a vynucovat si od řidičů kamionů rychlejší reakce, naopak je vhodné respektovat jejich možnosti i prostor a podle toho se zařídit. Netrpělivost a zbrklé jednání mohou přivodit autonehodu, která bývá pro osobní vozidlo často bohužel fatální.
Uvažte jízdní podmínky i počasí
Počasí je další proměnná, která může značně ovlivnit situaci na silnici. Jinak se bude chovat kamion při silném větru, jinak v dešti a jinak například při námraze. K těmto a podobným faktorům by měl řidič přihlédnout, jestliže se například chystá kamion předjet, a v danou chvíli zvážit, zda je to vhodné a především bezpečné.
Buďte pozorní
Obezřetnost není nikdy na škodu. Proto sledujte okolí, ostatní účastníky provozu, jejich chování, ale také varovné signály. Těmi mohou být například kouř vycházející z výfuku kamionu, defekt na pneumatice, povolená upevnění či jiné neobvyklé úkazy na soupravě. V takovém případě je nutné zachovat klidnou hlavu, udržet si bezpečný odstup a upozornit šoféra nákladní soupravy, popřípadě zavolat policii. Můžete tím zachránit i život.
Cituji:
„udržování bezpečné vzdálenosti. Standardně se jedná o vzdálenost, kterou vozidla ujedou za dvě vteřiny“
Opravdu tohle myslí výžně?
Takže
50km/h jsou 2 vteřiny vzdálenost 28m
90Km/h jsou 2 vteřiny vzdálenost 50m
110km/h jsou 2 vteřiny vzdálenost 61m
130km/h jsou 2 vteřiny vzdálenost 72m
Takže opravbdu na dálnici je bezpečná vzdálenost stejná jako dýlka skoro 3 kamionů?
Jezdí takto autor textu, nebo píše bláboly, jak je zde anwebo tradicí?