SEAT-Tarraco-první-jízda (4)

Už jsme to řekli několikrát, ale budeme se opakovat. Značka, která dnes nenabízí SUV, jako by snad ani neexistovala. Stejně tak i značka, která nenabízí velké SUV, zákazníky nezaujme. A toho si je moc dobře vědom i španělský SEAT, který vedle crossoveru Arona a SUV Ateca nedávno postavila také ještě větší SUV s názvem Tarraco.

Než se dostaneme k samotnému autu, měli byste vědět, že jméno Tarraco novinka nedostala jen tak pro nic za nic. Tarraco dostalo označení podle středomořského města Tarragona, historického a kulturního centra s ohromující architekturou, ale i duchem. Mimochodem, Tarraco bylo vybráno ve veřejném hlasování více než 146 000 fanoušků, kteří se zúčastnili poslední fáze soutěže #SEATseekingName, o kterém jsme vám říkali, a přečíst si o tom můžete zde.

A teď k samotnému autu. SEAT vsadil hlavně na prostor, což dokazuje i fakt, že Tarraco je možné objednat i v provedení se sedmi místy pro pasažéry. Krom toho nabízí SEAT poměrně velký prostor v interiéru, ale poskytuje i dobrý rozhled z auta. I proto jsou sedadla umístěna o něco výš, než jste možná zvyklí. Nebojte se ale toho, že budete mít v autě pocit, že sedíte jako v tramvaji. SEAT umístění sedadel docela hezky vybalancoval.

I zvenku je Tarraco docela kus auta. Na délku měří 4735 mm, na šířku 1839 mm a na výšku 1658 mm. Jakkoliv se bojíte toho, že půjde za jízdy o neohrabané auto, bát se nemusíte. Z pozice řidiče auto působí mnohem menším dojmem. Z venku toto SUV zaujme novým tvarem přední masky, který do budoucna převezmou i ostatní modely značky, ale i velmi ostře tvarovanými předními LED světlomety. Specifický tvar má i záď s propojenými světlomety. Ty ale na rozdíl od modelů Audi v propojovacím proužku nesvítí.

SEAT-Tarraco-první-jízda (9)

Interiér je prakticky totožný, jako v sesterské Atece. Ovšem jeden rozdíl, a dosti podstatný, tu přeci jen je. Tím rozdílem je přítomnost 8“ centrálního informačního displeje. Ten je umístěn tak, aby byl pro posádku co nejlépe čitelný, což můžeme potvrdit. Dobře je na něj vidět i za zcela jasného dne, kdy se do něj opře sluníčko. Velké displeje jsou dnes v módě, ale v tomto případě si myslíme, že mohl být klidně ještě větší. SEAT mu dal opravdu hodně rozměrný rámeček. Rozměrům ubralo i místo určené pro postranní dotekové ovladače, které by ho podle mého tolik nepotřebovaly.

A když už jsme u tohoto displeje, musíme zmínit jednu velkou novinku, kterou u značky SEAT odstartoval právě model Tarraco. Tou je ovládání gesty, které nové SUV nabídne ovšem jen v případě, že si ho objednáte jak s tím velkým displejem, tak s navigačním systémem Plus. Ovšem nečekejte podobné funkce, jaké má třeba BMW, tedy přepínání stanic rádia a písniček nebo zvyšování a snižování hlasitosti. SEAT má čidlo na gesta umístěné u displeje, takže zatím zvládá jen pohyb zleva doprava, a naopak v menu infotainmentu. SEAT ale na této funkci dále pracuje a brzy ovládání gesty rozšíří. Prozatím vám musí stačit standardní dotykové ovládání infotainmentu, které je přehledné a parádně intuitivní.

Vzhledem k tomu, že žijeme v době, kdy se bez chytrého telefonu neobejdeme, začíná být čím dál tím zajímavější to, jak se jednotlivá auta umí popasovat s konektivitou. Tarraco je na tom výborně. Ty nejdůležitější informace zobrazíte právě na středovém displeji, který využívá technologii SEAT Full Link. Samozřejmostí je podpora Android Auto a Apple CarPlay. Krom toho Tarraco pracuje s aplikací SEAT Drive App, díky níž můžete pořizovat záznamy o projížděných trasách, kontrolovat stav vozidla nebo vyhledávat skladby prostřednictvím služby Shazam.

SEAT Tarraco už je možné objednat. Ceny začínají na 762 900 Kč

Podvozek a motorizace

Nové SUV stojí na platformě MQB s dlouhým rozvorem. Přední kola modelu SEAT Tarraco jsou nezávisle zavěšena na vzpěrách McPherson a spodních příčných ramenech s vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči. Vzadu je víceprvková náprava, rovněž s vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči. Objednat lze také adaptivní tlumiče DCC (Dynamic Chassis Control), které by se měly postarat o to, aby Tarraco zvládalo jak sportovnější jízdu, tak rozbité silnice nebo delší trasy tak, aby byla posádka vždy spokojena.

Řidič si může vybrat preferované nastavení (Normal, Eco nebo Sport), ale systém se také automaticky přizpůsobuje aktuální jízdní situaci a mění charakteristiku odpružení v závislosti na povrchu vozovky a jízdním stylu. DCC používá elektronicky řízené tlumiče, jejichž senzory nepřetržitě sledují pohyby jednotlivých kol a řídicí jednotka na základě získávaných dat vypočítává optimální tlumicí sílu.

Novinka zatím přijíždí se dvojicí zážehových a dvojicí vznětových motorů. Píšeme “zatím”, protože v blízké budoucnosti k nim přibude ještě plug-in hybridní verze. Zatím si ale musíte vystačit buď s dvojicí TSI o objemech 1,5 nebo 2,0 litru o výkonu 150, respektive 190 koní. Diesely zastupuje jednotka 2,0 TDI nabízená ve dvou výkonových stupních se 150, respektive 190 koňmi. Vybírat pak budete moci mezi šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovým dvouspojkovým DSG. Vždy ale záleží na motorizaci. Stejně tak je s to s pohonem všech kol 4Drive, který do vínku nedostane každé Tarraco.

První jízda

Pro první seznámení jsme si vybrali Tarraco v nejvyšší výbavě Xcellence s dvoulitrovým dieselem pod kapotou. Ten v tomto případě pracoval se sedmistupňovým DSG a pohonem všech kol, na které převodovka posílala výkon 190 koní a točivý moment rovných 400 Nm. Cena takového velmi dobře vybaveného auta byla 1 266 700 Kč s DPH, ale nutno říct, že ve výbavě bylo snad vše, co si mezi příplatky můžete vybrat. Základní cena auta je 1 044 900 Kč.

SEAT-Tarraco-první-jízda (13)

Už po usednutí za volant si uvědomíte, že v autě je opravdu hodně místa. Na sedadle spolujezdce seděl kolega, který je o něco vyšší než já, a ačkoliv seděl tak, aby mu bylo opravdu pohodlně, bylo za ním stále opravdu hodně místa. Na sedadle řidiče nebudou trpět ani dlouháni a ani prostorově výraznější osoby. Řidič má vše ideálně na dosah a pokud jen trochu znáte koncernová auta, zabere vám orientace v ovladačích jen několik málo sekund.

Jedna věc je první pocit po usednutí do auta, jiná ale první pocit po rozjetí. Tarraco je velmi pohodlné, podvozek umí filtrovat nerovnosti na silnici, kterých byla na krátké testovací trati velká spousta. Jízdy probíhaly pod Ještědem a na silnicích ležela velká spousta různě rozježděného sněhu. Vyjeli jsme až nahoru, přímo k rozhledně. I díky dobrému zimnímu obutí a pohonu všech kol jsme nepocítili při jízdě do prudkého kopce jakoukoliv nejistotu. Vyzkoušeli jsme Tarraco i na uklizených klikatých silnicích pod rozhlednou a chválíme velmi dobré reakce na volant.

Trošku smutno nám ale bylo z prodlevy na plynovém pedálu, což je nešvar spousty dnes prodávaných aut. Nicméně třeba oproti některým modelům Audi byla prodleva mnohem kratší, ale musíte si na ni zvyknout. I převodovka zaslouží chválu, ale pokud byste snad měli pocit, že je potřeba ji pomoci, anebo že byste to dělali lépe, poslouží vám k tomu páčky pod volantem.

První seznámení s Tarracem bylo velmi příjemné a svým způsobem překvapivé. Čekali jsme, že to prostě bude jen větší Ateca, ale ve skutečnosti je novinka mnohem dospělejší. Jistě zaujme jak ty, kteří jen vozí hodně věcí a jezdí dlouhé trasy, tak i ty, kteří potřebují na jarní prázdniny převézt všechny děti, tchýni a psa k tomu. Ostatně, jak je Tarraco schopné v běžném životě vyzkoušíme už za pár týdnů, kdy nám zaparkuje v redakční garáži.