SEAT Ateca, první SUV španělské značky, bylo na trh uvedeno v roce 2016. SEAT tehdy trefil ideální čas nástupu oblíbenosti vozů SUV a Ateca se stala prodejně velmi úspěšným modelem. Verze před faceliftem se v Česku prodalo asi 2700 kusů. V létě letošního roku prošla Ateca modernizací a my jsme měli příležitost ji na pár hodin vyzkoušet.
Modernizace se dotkla každé části auta
Na jednu stranu se může zdát, že oproti novému Leonu jde o starý model. I těch pár hodin za volantem mi ale stačilo k tomu, abych zjistila, že to vůbec není špatně. Ty největší změny, kterými Ateca prošla, se týkají designu. Ten se přiblížil většímu modelu Tarraco. V případě Atecy je tu nová maska chladiče i nárazníky. Samozřejmostí jsou kompletní LED světlomety vpředu i vzadu. Nový je i nápis „Ateca“ a další označení výbavy na zádi. Předchozí verze měla pod znakem nápis SEAT, nový nápis je vyveden v psacím písmu.
Celá řada změn proběhla i v interiéru. Nový je volant, ale také na přání dodávaný digitální přístrojový štít s 10,25“ displejem a možností volby různých zobrazení. Kromě něj nechybí informační a zábavní systém s 8,25“ nebo za příplatek s 9,2“ displejem. SEAT také zlepšil zpracování auta a materiály použité uvnitř. V závislosti na verzi samozřejmě nechybí vyhřívání sedadel, volantu nebo čelního okna, což je taktéž novinkou.
Do výbavy modelu SEAT Ateca patří také řada asistenčních systémů včetně prediktivního adaptivního tempomatu ACC, přednárazového bezpečnostního systému (Pre-Crash Assist), asistenta pro částečně automatizovanou jízdu (Travel Assist) a asistenta pro změnu jízdního pruhu (Side Assist). Hodně mě baví to, že si v infotainmentu snadno najdete jednoduchý a všeříkající popis toho, co který asistent znamená a co konkrétně dělá. Kdo si pořád má pamatovat význam všech těch zkratek…
Každých 40 sekund jedno auto. Jak vypadá koordinace ve výrobním závodě?
První jízda
Pro první svezení jsme si vybrali Atecu ve sportovní verzi FR a s dvoulitrovým benzinovým TSI pod kapotou. Nechyběl pohon všech kol 4Drive ani sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Karoserie byla lakována černou barvou Crystal black, která čistě subjektivně autu sluší, ale maskuje jeho tvary. Osobně bych si vybrala barvu o něco výraznější.
Výbava FR je hodně obsáhlá. Nechybí polokožená vyhřívaná sedadla s velmi dobrým bočním vedením jak na nohy, tak na záda a ramena. V autě jsem seděla i bezmála dvě hodiny vkuse a ani na chvilku se mi nezdálo, že by byla nepohodlná. Facelift Atecy přinesl nejnovější generaci infotainmentu, kterou má také nový SEAT Leon.
Pochvalu musím Atece vyseknout i za zpracování interiéru, které se výrazně posunul kupředu. Výplň dveří naznačuje prošívání a plasty na dveřích už nejsou tak nepříjemně tvrdé. Celý interiér je hezky přehledný, jen na ovládání multimediálního systému, které asi nejvíc připomíná rozhraní chytrého mobilního telefonu, je potřeba si chvíli zvykat. Už i Ateca dostala hlasové ovládání, ale není tak vychytané a vyspělé, jako v novém SEATu Leon. Hlasem je možné ovládat například navigaci, ale nastavit teplotu klimatizace už ne. To třeba nový SEAT Leon zvládal. Stačilo říct, že je vám zima a auto samo zvýšilo teplotu.
DSG dvou tváří
Pod kapotou jsme měli přeplňovaný dvoulitrový benzinový motor se 140 kW/190 koňmi. Auto je s ním svižné, dostatečně pružné a příjemné i ke svižnější projížďce po okreskách. Ostatně, jde o nejsilnější agregát, jaký SEAT k tomuto modelu nabízí. Pokud byste přci jen toužili po ještě vyšší porci výkonu, musíte sáhnout po modelu CUPRA Ateca, která prošla modernizací také. Zůstaňme ale u SEATu. Facelift španělského SUV ochotně zatáčí a adaptivní podvozek DCC příjemně žehlí silnici. Je komfortní a tichý.
Testovaný vůz dostal do vínku automatickou převodovku DSG, která, stejně jako v jiných koncernových modelech, neřadí vždy úplně plynule a logicky. Navíc motor ráda podtáčí a do případného podřazení se jí moc nechtělo. A i ve faceliftovém SEATu Ateca mě hodně zlobila prodleva na plynovém pedálu, kdy se po jeho sešlápnutí chviličku nic neděje a pak teprve plyn zareaguje.
Co mě ale překvapilo, bylo přepnutí řazení do „sportovního režimu“. Najednou na mě celé auto působilo, jako kdyby jej někdo polil živou vodou. Prodleva na plynu byla najednou zcela minimální, pomalé reakce převodovky ta tam a rázem jsem měla v ruce velmi svižné SUV. Ateca navíc nabízí možnost manuálního řazení buď přímo na řadicí páce, nebo páčkami pod volantem. K těm mam jedinou výtku a to tu, že jsou celkem malé. Nakonec je ale ve sportovním režimu řazení není tolik potřeba, převodovka funguje intuitivně.
Závěr
Facelift SEATu Ateca, ačkoliv je velmi decentní, se povedl. Auto nepůsobí tak digitálně jako nový Leon a designově není přeplácané. Vlastně je kombinací moderních požadavků a trendů dnešní doby a absolutní jednoduchosti. A SEAT s faceliftem svého prvního SUV našel mezi tím vším ideální rovnováhu. V interiéru panuje příjemná atmosféra a dostatek pohodlí. Pohodlně se zde usadí čtveřice cestujících, Pět lidí Ateca odveze také, ale nebude to nic pohodlného. Zavazadlový prostor pak cestujícím nabídne objem 510 litrů. Výbava FR pak autu dává o něco sportovnější vzhled.
A co za to? SEAT Ateca FR s dvoulitrovým TSI, DSG a pohonem všech kol 4Drive vyjde standardně na 869 900 Kč. Testovaná verze měla ale mnoho příplatkové výbavy, jako adaptivní podvozek, panoramatickou střechu, sportovní sedadla nebo kamerový systém s 360stupňovým zobrazením a parkovacím asistentem. Ve výsledku pak přímo testovací vůz vyjde na 1 043 500 Kč vč. DPH.