seat-martorell-tovarna-seat-leon-st-fr- (1)

Při vyslovení slova choreografie si možná představíme vystoupení moskevského souboru Bolšoj balet nebo Královské baletní školy v Londýně. Existuje však mnoho jiných, méně známých choreografií. Jedna z nich se například odehrává 2300krát denně ve výrobním závodě SEAT Martorell. Touto choreografií je výroba každého vozidla přesně podle specifikací zákazníka. Výrobní choreografie v podání značky SEAT zahrnuje následující kroky.

Tvůrce

Všechno začíná, jakmile si zákazník nakonfiguruje vůz, který si chce koupit, a objedná si ho u prodejce v některé z více než 80 zemí, v nichž SEAT působí. Výrobní závod v Martorellu přijímá každý den tisíce individuálních objednávek na různé modely, které se liší motorem, barvou karoserie i interiéru, souborem asistenčních systémů, stupněm výbavy, čalouněním… „Po zohlednění možností dodavatelů a výrobního závodu vypracujeme plán montáže vozidel pro následující čtyři týdny a zajistíme nezbytné díly. Tento plán je s blížícím se datem výroby rozpracován do nejmenších detailů, abychom měli všechny nezbytné díly a výroba mohla probíhat plynule,“ vysvětluje Juan Vivas, vedoucí oddělení příjmu komponentů od dodavatelů.

Kompozice

Z výlisků, vznikajících v lisovně, jsou v karosárně vyráběny karoserie vozidel. Do nich se vkládá čip, který nese DNA vozu, včetně informací o modelu, stupni výbavy a všech dílech, které bude obsahovat. Od tohoto okamžiku jsou jednotlivé díly dodávány na montážní linku ve správném pořadí a ve správném okamžiku.

seat-martorell-tovarna-seat-leon-st-fr-3

Bezchybný rytmus

Karoserie procházejí v dalších fázích výroby lakovnou a finální montáží. Rodící se automobily překonají během montáže více než 2 kilometry v různých výškách. Díly jsou dodávány k montáži na příslušná pracoviště, a to přesně v okamžiku, kdy jsou zapotřebí. Tímto způsobem lze vyrábět v těsném sledu za sebou různé verze, například červený Leon FR s pravostranným řízením, následovaný modrým vozem Leon ST s levostranným řízením a střešním oknem. „Jednou z věcí, která je pro návštěvníky našeho výrobního závodu nejvíce překvapivá, je skutečnost, že nevyrábíme série stejných vozů a každý vůz je odlišný od předcházejícího i následujícího. Systém ‚just-in-time‘ ve spojení s flexibilitou nám umožňuje přizpůsobovat se za všech okolností požadavkům zákazníků,“ zdůrazňuje Juan.

Kroky

Karoserie je na začátku montážní linky zbavena dveří, aby mohla být vybavena všemi díly. Dveře se pohybují nad vznikajícím vozidlem na samostatném vysokém přepravníku o délce 1,4 kilometru. Automobily postupně začínají nabývat své podoby montáží 2 kilometrů kabelů, přístrojové desky, volantu, řadicí páky, motoru… Do každého vozu se montuje 6000 dílů, to znamená více než 16 milionů dílů pro všechny vyráběné vozy.

Přečtěte si také:  Čínská automobilka Great Wall Motors zahájila výrobu v Rusku

seat-martorell-tovarna-seat-leon-st-fr-4

Účinkující

Celkem 6600 zaměstnanců má za úkol zajišťovat plynulý a dokonale synchronizovaný průběh celé výrobní choreografie. Pracoviště velmi kvalifikovaných zaměstnanců jsou maximálně ergonomická a efektivní. „Zaměstnanci nejsou trvale na stejné pracovní stanici. Po dvou hodinách se střídají, aby neopakovali stále stejné pohyby. Biomechanická laboratoř SEAT nepřetržitě uskutečňuje výzkum na všech pracovištích s cílem optimalizovat jejich ergonomii, a usnadňovat tak zaměstnancům práci,“ říká Luis Ródenas, kontrolor pracoviště 10 na montážní lince.

Kompozice choreografie

  • 7 hodin na montážní lince
  • 6600 zaměstnanců, pracujících ve výrobě automobilů v Martorellu
  • 2000 výrobních robotů
  • 6000 dílů na každý vůz
  • 4600 kilometrů je vzdálenost, kterou na montážní lince překonají dohromady všechny vozy vyrobené za den
  • 2300 automobilů vyjíždí každý den z bran výrobního závodu v Martorellu

seat-martorell-tovarna-seat-leon-st-fr-5