S tématem mužů – řidičů se tradičně pojí řada stereotypů a klišé. Podle většiny z nich bývají muži za volantem agresivní, bezohlední a jezdí riskantně, na druhou stranu jsou však technicky zdatní a nemají potíže s parkováním. Nakolik tyto představy odpovídají realitě českých vozovek, zjišťoval výzkum „Muži za volantem“, exkluzivně zpracovaný pro společnost KIA MOTORS CZECH. Průzkum provedla agentura Médea Research na reprezentativním vzorku 522 aktivních řidičů.
Automobilku vedla k zadání průzkumu snaha o skutečně detailní poznání potřeb, chování a zvyků tuzemských zákazníků. Právě v tom vidí jednu z cest, jak připravovat českým uživatelům akce a nabídky opravdu na míru. „Pokud chceme plně reflektovat potřeby zákazníků, musíme znát nejen to, co je motivuje při výběru auta, jaká je preferovaná výbava, oblíbená barva atd., ale také to, jak se v autě v různých situacích chovají, jaké jsou jejich návyky a podobně,“ vysvětluje Martina Jirásková, marketingová ředitelka KIA MOTORS CZECH. „Díky výzkumu jsme navíc mohli potvrdit nebo naopak vyvrátit některé mýty, které se s muži za volantem pojí.“
Sebevědomá a nesoustředěná jízda v rytmu rocku
Z průzkumu „Muži za volantem“ vyplývá, že typický český řidič – muž – jezdí v autě častěji než žena, na rozdíl od ní však tráví ve voze více času sám. I když Češi obecně méně troubí (pouze 37 %), častěji používají klakson právě muži. Nadávky za volantem však na rozdíl od vžité představy rozhodně nejsou výsadou mužů a mezi 62 % řidičů, kteří při jízdě neváhají používat silná slova na adresu ostatních účastníků provozu, jsou obě pohlaví zastoupena rovnoměrně. Rozdíly vykazuje naopak jízda na oranžovou, kdy na poslední chvíli projíždějí křižovatku především muži, zatímco ženám toto sebevědomí obvykle schází a na semaforu raději bezpečně zastaví. Při řízení poslouchají muži nejčastěji rock (ženy spíše pop), ovšem na jízdu se nekoncentrují tak bezvýhradně jako jejich ženské protějšky, naopak při ní běžně vykonávají více aktivit najednou – telefonují (37,2 %), pijí nebo konzumují potraviny (57,8 %).
Muži jsou technici a své auto nikomu nepůjčí
Stereotypním představám o mužích za volantem také v podstatě odpovídá zjištění, že jsou přístupnější rozličným technickým vymoženostem, jako je navigace, tempomat nebo asistent parkování. Muži dokážou u svého auta bez problémů vyměnit defektní kolo (téměř 100 % mužů proti 42 % žen) a nečiní jim potíže zaparkovat. Zažitým představám o muži, který je fixován na své auto, také odpovídá zjištění, že se o svůj vůz méně často dělí s kýmkoli jiným.
Vášeň a hřích za volantem? Sex a alkohol nejsou českým řidičům cizí
Pod pojmem „vášnivý řidič“ se většině lidí patrně vybaví jedinec, který náruživě rád řídí automobil. Průzkum „Muži za volantem“ však tematizuje poněkud jiné vášně, ovšem výsledky jsou neméně zajímavé. Sex v autě přiznává celých 46 % mužů, přičemž nejčastěji – podle očekávání – uvádějí tuto zkušenost mladší řidiči (ve věku 18 až 35 let). Poněkud překvapivě však působí skutečnost, že týmž aktivitám se podle průzkumu oddávalo v autě alespoň jednou v životě pouze 39 % žen (což vyvolává otázku, s kým mělo sex oněch 7 % mužů, kteří „přebývají“ do hodnoty 46 %).
K mnohem vážnějšímu zamyšlení by však měl motivovat údaj, že čtvrtina českých mužů už někdy usedla za volant pod vlivem alkoholu (žen pouze 2 %), přičemž každý desátý řídil v tomto stavu opakovaně (u žen je to každá dvacátá).
„Závěry výzkumu nás v lecčem překvapily, někdy dokonce pobavily,“ glosuje výsledky Martina Jirásková z KIA MOTORS CZECH. „Rádi se o získané poznatky podělíme s veřejností, aby některé předsudky o mužích za volantem byly uvedeny na pravou míru,“ dodává Martina Jirásková.
Tisková zpráva/-PS-