Veřejné inzertní servery, které slouží jako platformy pro soukromou inzerci použitého zboží včetně ojetých automobilů, zůstávají v České republice bez legislativní povinnosti provádět kontroly nabízeného zboží. Zatímco klasické autobazary svá auta prověřují přes specializované firmy typu Cebia, Car Vertical, Vin-Check nebo AutoDNA, u soukromé inzerce tato praxe není běžná. Spotřebitelé tak nemají jistotu, zda je nákup ojetin z těchto zdrojů bezpečný.
„Koupit ojetinu přes soukromý inzerát je vysoce rizikové. Takový vůz většinou nemá doloženou historii, často schází záznamy z kontroly tachometru, není jistý jeho skutečný původ a celá koupě tak může skončit velkým zklamáním. Na naše sdružení se obrací čím dál více podvedených majitelů vozů, kteří koupili auto po nepřiznané bouračce či s brutálně stočeným tachometrem. Proto by veřejné inzertní servery při nabízení ojetých vozů měly být regulovány legislativou nařizující prověření kódu VIN a identity prodávajícího. To by na sekundární trh přineslo větší transparentnost, významně by se zvýšila ochrana spotřebitelů, omezily daňové úniky,“ zdůraznil Zbyněk Veselý, předseda sdružení Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA).
V současné době existuje v České republice celá řada inzertních serverů, které umožňují jednotlivcům i firmám nabízet své automobily k prodeji. Tyto platformy mají statisíce uživatelů a mnoho lidí se domnívá, že díky koupi vozu jejich prostřednictvím ušetří čas i peníze. Nicméně, zatímco profesionální autobazary musí dodržovat přísná pravidla a podléhají kontrolám řady státních institucí, inzeráty soukromých osob na těchto serverech nepodléhají téměř žádným legislativním opatřením. “Jednotliví prodejci tak mohou porušovat i daňovou legislativu, pokud nepřiznají příjmy, které z prodejů aut mají a stát má jen malou šanci je odhalit,” vysvětluje Zbyněk Veselý.
Sdružení SOVA proto bude prosazovat změnu zákonů tak, aby inzertní weby měly povinnost autorizovat a validovat prodejce a nesly odpovědnost za jimi nabízené produkty, které jsou jejich prostřednictvím nabízeny. Je na čase zvýšit dohled státu a jeho institucí nad touto oblastí obchodování s tak drahou komoditou, jako jsou ojeté automobily, ale i jiné použité zboží.
Legislativa by měla zahrnovat:
- Povinnost ověřit identitu a kontaktní údaje prodejce
- Povinnost prověření technického stavu a historie vozidla přes kód VIN
- Možnost pro kupujícího podat stížnost v případě podvodu nebo zavádějících informací v inzerátu
„Je tedy otázkou proč není standardem ověření ojetin již samotnými inzertními portály a vzniká tak místo koncentrující desítky tisíc podvodných inzerátů. SOVA se bude dále zasazovat o to, aby edukovala kupující ohledně potenciálních rizik a také rozproudila diskuzi směrem k zavedení legislativy pro odpovědnost veřejných inzertních serverů,“ dodává Zbyněk Veselý.