Největší ztrátu hodnoty u ojetin zaznamenal Range Rover, naopak dobře drží hodnotu malé kompaktní vozy

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Carvago - Foto: Land Rover - 2. 10. 2023


Vždy platilo, že při usednutí do nového vozu a ujetí prvních pár kilometrů ztrácí vozidlo zpravidla 10 % své hodnoty. Toto letité pravidlo narušil až extrémní výpadek v dodávkách nových vozů během koronavirové pandemie v letech 2020 až 2022. Nová auta byla v některých případech levnější než totožná ve stavu zánovního vozu, neboť zánovní vůz byl dostupný hned a na nový se v některých případech čekalo i více než rok.

Automobilový trh se ale postupně vrací do původního stavu a proto Carvago porovnalo jednotlivé třídy aut a jejich schopnost držet, respektive ztrácet hodnotu.

Za Range Rover si zákazník připlatí. Téměř Dvakrát

Největší procentuální ztrátu napříč všemi analyzovanými vozy vykázal Range Rover, luxusní SUV nabízející bohatou výbavu a moderní techniku. Důvodem takového poklesu mohou být problematické motory, které při špatně nastaveném servisu vypoví svou službu už při relativně nízkém nájezdu. Na druhou stranu, čtyř až pětiletý kus s perfektní servisní historií nabízí lákavou příležitost získat luxusní ojetinu za zlomek původní ceny.

“Kupovat Range Rover bez jasné servisní historie a správným intervalem výměny oleje je obrovským hazardem a například naší kontrolou takový vůz neprojde,” říká Marek Dvořák, šéf výkupu vozidel v Carvago. 

Čeští muži nejčastěji kupují ojetiny v s karoserií kombi a v šedé barvě. Značka ani model nepřekvapí

Malé tratí málo

Na druhém konci žebříčku najdeme pochopitelně levná kompaktní auta, která i díky dynamice trhu ojetin v posledních letech tratila v průměru kolem 5 % své hodnoty za rok. Za premianta v kategorii byla Toyota Aygo, která průměrně tratila méně než čtyři procenta své hodnoty ročně. Jako jeden z důvodů lze označit obecný ústup této kategorie se spalovacími motory v nabídce nových vozů.

AutomobilPalivoPohonPřevodovkaRokZtráta hodnoty
Luxusní SUV
Range RoverDIESEL4×4automatická201954,71 %
Audi Q7nafta4×4automatická201935,93 %
BMW X5nafta4×4automatická201940,45 %
Luxusní sedan
BMW řady 7nafta4×4automatická201943,07 %
Mercedes-Benz třídy Snafta4×4automatická201944,45 %
Audi A8nafta4×4automatická201944,16 %
Malé vozy
Hyundai i10benzin4×2manuální201919,63 %
Toyota Aygobenzin4×2manuální201915,92 %
Mitsubishi Space Starbenzin4×2manuální201922,91 %
Kia Picantobenzin4×2manuální201926,43 %
Kompaktní hatchback
Mercedes-Benz třídy Abenzin4×2automatická201929,73 %
Volkswagen Golfbenzin4×2automatická201924,52 %
BMW řady 1benzin4×2automatická201933,15 %
Audi A3benzin4×2automatická201926,47 %
Kombi
Škoda Superbnafta4×4automatická201944,83 %
Volkswagen Passatnafta4×4automatická201945,2 %
Volvo V90nafta4×4automatická201951,36 %
SUV
Škoda Kodiaqnafta4×4automatická201925,98 %
Volvo XC60nafta4×4automatická201939,38 %
Volkswagen Tiguan Allspacenafta4×4automatická201929,15 %
SEAT Tarraconafta4×4automatická201937,64 %

Ojetina tratí nejméně

Dynamika ztráty hodnoty je pochopitelně největší v prvním roce provozu, poté se ztráta hodnoty v čase zpomalí. “Čistě pragmatický přístup k nákupu vozu vede k nákupu tři až pět let starého auta, které má největší propad ceny za sebou,” říká Jakub Šulta, zakladatel online tržiště Carvago.

Ojetina tratí nejméně
Zdroj: Carvago
Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru