Rychlý test: Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ kombi (2018)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 30. 4. 2018


Když chcete opravdu rychlé kombi, nemáte úplně široký výběr, tím spíše pokud to má být benzinové auto. BMW totiž nabízí jen naftovou M550d a Audi aktuálně střídá generace A6, RS 6 tak zatím v nabídce není. To Mercedes-Benz vám nabídne víc možností.

Aktuálně je to končící E 43 AMG s vidlicovým benzinovým šestiválcem, které nahradí hybridní E 53 AMG, anebo osmiválce E 63 AMG. My jsme krátce v rychlém testu vyzkoušeli to nejlepší: Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ kombi.

Pod kapotou má reaktor

Pod kapotou je vidlicový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec s objemem rovných čtyř litrů. Tento motor se aktuálně objevuje pod kapotami všech modelů AMG a pochází, respektive se poprvé objevil v AMG GT. Dvojice dvoukomorových turbodmychadel je kvůli co nejkratší odezvě na jejich roztočení zasazena mezi řadami válců a speciální umístění mají i vodní chladiče stlačeného vzduchu, které se kvůli zajištění krátké dráhy nasávaného stlačeného vzduchu nacházejí těsně před motorem.

Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ kombi

Motor má navíc v případě verze E 63 S aktivní uložení motoru, jenž se přizpůsobuje zvolenému jízdnímu režimu (Comfort, Sport, Sport Plus, Individual a Race). Navíc je tu sériově dodávaný pohon všech kol AMG Performance 4Matic+. I ten se přizpůsobuje zvolenému jízdnímu režimu, rozdělování točivého momentu mezi jednotlivé nápravy má na starosti elektronicky řízená lamelová spojka.

Ta navíc – výhradně v testované verzi E 63 S AMG – umí pohon předních kol také zcela odpojit, z auta se tak stane zadokolka. A to může být speciálně se zadním diferenciálem s elektronicky řízenou svorností a výkonem 450 kW/612 koní a točivým momentem 850 Nm pro zadní pneumatiky velmi nebezpečné… :D Odpojit pohon předních kol však lze výhradně v režimu Race s vypnutou stabilizací a manuálním režimem řazení.

Výkon motoru je opravdu obrovský a ačkoliv hmotnost auta není úplně muší, jeho rychlost je nepředstavitelná. A ani technické údaje, které říkají, že zrychlení z 0 na 100 km/h je pouhopouhých 3,5 sekundy, a na 200 km/h to z klidu zvládne za 11,6 sekundy. Maximální rychlost je s příplatkovým paketem AMG Driver Package až 300 km/h. Mimochodem jak je zvykem, platí i v tomto případě „one man – one engine“, tady každý mechanik staví jeden motor. Ten v testovaném autě sestavil Steffen Hahn.

Stěhování změní na teleportování nábytku

Když dáte plný plyn, je to jako byste do ruky vzali zmizík a projeli s ním všechny rovinky mezi zatáčkami. Tohle auto vás zatlačí do sedačky, díky pohonu všech kol – který je neustále ve střehu a posílá sílu tam, kam je zrovna potřeba – se nestane, abyste neměli trakci. Zarazí vás to do sedačky a možná i chvílemi vyděsí. Je to jedno z mála aut, se kterými jsem na své oblíbené okresce nemohl vždy dávat plný plyn. Motor na to totiž reaguje výbušně, ale ne zbrkle, a do otáček se dere s neutuchajícím nadšením.

Vše doprovází navíc hodně surovým zvukem, takovým, jaký osmiválcová AMG opravdu umí. Je tu navíc speciální tlačítko na klapky ve výfuku, které zvuk ještě podpoří. Žádné reproduktory, žádný falešný zvuk, všechno to je z motoru a z výfuků. Už jen samotné nastartování motoru znamená velmi příjemné brumlání. Jak startuje auto s teplým motorem v režimu Race a s otevřenými výfukovými klapkami si ostatně můžete poslechnout ve videu výše.

Při jízdě potěší, že pohon všech kol preferuje zadní nápravu a tu přední připojuje v případě potřeby, zejména na površích se sníženou přilnavostí. Stabilizační systém se tu dá omezit (ESP Sport Handling Mode) a nebo zcela vypnout. Je pak ale potřeba vhodně modulovat práci s plynem, protože „na plný plyn“ je nárůst rychlosti opravdu skokový. Do zatáček je potřeba přijet s vhodně zvolenou rychlostí, protože ačkoliv se fyziku téměř dvoutunového kombíku snažili inženýři zcela ohnout, povedlo se jim to jen zčásti. Kinetická energie a setrvačnost prostě a jednoduše funguje pořád.

Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ kombi

Mimochodem, je to jedno z nejrychlejších „běžných“ aut a dost možná nejrychlejší sériový kombík, který si můžete koupit. Do jeho zavazadlového prostoru se vám klidně vejde lednička, vždyť základní objem je 640 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel se dá zvětšit na 1820 litrů!

Nejslabším článkem tak nakonec zůstávají brzdy, které sice nejsou úplně malé, ale musejí zastavovat poměrně těžké kombi z absurdních rychlostí. Stačí se totiž zamyslet a rychlost i v komfortním režimu stoupá do takových čísel, za která byste přišli o řidičák na pěkně dlouho. Éčko umí být totiž tiché, komfortní a naprosto stabilní i kolem 200 km/h. A tam se rychlost vyšplhá během okamžiku. Brzdy se ale samozřejmě dají vyřešit příplatkem za mnohem trvanlivější a výkonnější karbon-keramické.

Na každodenní ježdění?

Černý lak a karoserie kombi schovají prakticky jakoukoliv nápadnost. A to i přesto, že verze E 63 AMG dostaly přepracovaný nárazník s většími otvory pro přívod vzduchu, o 27 mm rozšířené přední blatníky, jiné kryty prahů a nebo čtveřici koncovek výfuku, po páru v obou rozích zadního nárazníku.

Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ kombi

Potěší interiér, který se velmi podobá běžnému éčku, přidává navíc jen několik drobností a detailů z pera divize AMG. Jde zejména o sportovněji střižená přední sedadla, loga AMG v kapličce přístrojů, na dvířkách odkládací přihrádky na středovém panelu, speciální karbonové dekory a nebo AMG volant s proužkem na vrchu volantu. Přibylo ale také několik tlačítek, jimiž se dá ovládat tuhost podvozku, klapky ve výfuku nebo zamknout/odemknout manuální režim řazení převodovky. Je tu oproti běžným modelům Mercedes-Benz i tlačítko s možností deaktivace stabilizačního systému.

Mercedes-AMG E 63 S má ve standardní výbavě vzduchové odpružení, to navíc dostalo tři komory a aktivní tlumiče. Díky tomu umí být auto až překvapivě pohodlné při běžném ježdění. Stačí pak změna jízdního režimu a nebo stisk jediného tlačítka a charakteristika odpružení se změní na tužší, sportovní. Ani pak se ale nemusíte nutně rozpomínat na kontakt na svého fyzioterapeuta… Pořád ale budete vědět, že sedíte v AMG.

612 koní a 8 válců je potřeba také pořádně napojit. Spotřeba paliva bude vždy dvouciferná, ale hodnoty reálně se pohybující kolem 15 l/100 km i při občasném svižném svezení nejsou vůbec špatné. Pokud se budete hodně snažit, dostanete se k 11 l/100 kilometrů. V takovém případě se však připravte na to, že budete plyn opravdu jen lechtat a nesmíte se zaseknout v žádné dopravní zácpě. Objem nádrže by ale mohl být větší než 66 litrů.

Závěr a cena

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ je autem, které kombinuje výkony a sílu supersportu s karoserií praktického rodinného auta. A jde mu to skvěle, protože kromě toho, že dokáže odvézt celou rodinu i s jejím obrovským nákladem na víkend, tak vás dokáže vozit po důležitých jednáních napříč celou Evropou rychle a přitom s náležitým komfortem, ale také umí na okruhu a nebo na dráze. Díky možnosti odpojit z pohonu všech kol pohon předních kola vytvořit tak zadokolku umožní užít si i trochu toho nekorektního kreslení čar po silnicích. Díky pohonu všech kol na druhou stranu nebudete muset řešit nedostatečný přenos výkonu při zašlápnutí plynového pedálu až do země anebo v zimě na sněhu.

Pro takové to běžné ježdění navíc nechybí ani armáda bezpečnostních asistentů, včetně těch aktivní s možností poloautomatického asistovaného řízení.

Výhodou mercedesu aktuálně je, že žádná jiná značka na tento supervýkonný a extrémně rychlý kombík nemá aktuálně odpověď. Mercedes-Benz navíc nabízí tři verze AMG, z toho dvě osmiválcové. Ta slabší, bez označení „S“ má „jen“ 571 koní a zaplatíte za ní minimálně 3 293 620 Kč. Ta výkonnější, testovaná „S“, o 41 koní výkonnější stojí od 3 471 490 Kč. Testované auto vyšlo s příplatky na více než čtyři miliony. Všechny částky jsou s DPH.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Dynamika,Interiér se od běžných verzí příliš neliší
Nenápadný‚ ale budící respekt,Velikost nádrže vs. spotřeba paliva
Je to běžný praktický kombík,Povinná výbava pro děti by měla obsahovat „blicí pytlíky“
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-AMG
Typ:,E 63 S 4Matic+
Motor:,vidlicový osmiválec
Objem válců:,3982 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech kol s možností odpojení předního pohonu (4Matic+)
Výkon:,450 kW/612 koní při 5750 – 6500 ot./min
Točivý moment:,850 Nm při 2500 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,3.5 s
Maximální rychlost:,250 (AMG Drivers Package: 300) km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická (AMG Speedshift MCT 9)
Spotřeba paliva (l/100 km):,12.1 / 7.8 / 9.4
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4993 mm
Šířka:,1907 mm
Výška:,1460 mm
Rozvor:,2939 mm
Pohotovostní hmotnost:,1995 kg
Objem zavazadlového prostoru:,640 / 1820 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , ,

1 názor na “Rychlý test: Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ kombi (2018)”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru