Včerejší den byl hlavně ve znamení nového elektromobilu značky Škoda, bylo by ale škoda kvůli němu ignorovat další velkou novinku, tentokrát ze stáje Rolls-Royce. Britský výrobce totiž ukázal zbrusu novou verzi modelu Ghost.

A pojem ‚nový‘ rozhodně není přehnaný. Už jsme si bohužel zvykli na to, že automobilky nazývají novými i ty modely, u kterých jde spíše o velký facelift. Rolls-Royce na to ale s Ghostem šel opravdu od podlahy. A to doslova.

Přečtěte si také:  Spletl si pedály a s půjčeným Mustangem trefil Rolls-Royce Dawn

Velkou změnou je použití systému Planar, který byl vyvinut právě pro nový Ghost. Pomocí něj automobilka zcela upravila charakter auta, přičemž s elektronickým nastavením vozu spolupracují také nové tlumiče a zavěšení. Kromě toho systém upravuje práci automatické převodovky tak, aby pracovala nejen s tím, jaké jsou jízdní zvyky řidiče, ale také s mapami navigace. Jde o to, aby její řazení posádku auta nijak neotravovalo a aby převodovka uměla předvídat.

Je toho ale mnohem víc. Rolls-Royce vyvinul novou generaci filtračního systému, hlídajícího ovzduší venku i v autě. Jakmile má pocit, že vzduch v autě „těžkne“ nebo není dostatečně čistý, zapne ventilaci. Zároveň si ale hlídá vzduch venku. Jakmile zjistí, že není dostatečně čistý, protáhne ho přes speciální filtr nebo vypne venkovní cirkulaci vzduchu.  

Přečtěte si také:  Nový Rolls-Royce Ghost Extended představen. Má o 17 cm delší rozvor

Nižší hmotnost i stejný motor s SUV Cullinan

Ghostu se občas říká „baby Rolls-Royce“ a toto označení potvrzuje i nová konstrukce auta, která je totožná s Phantomem a Cullinanem. Pomohla tím ke snížení auta také ideálnímu rozložení hmotnosti a to v přesném poměru 50:50. Mimochodem, doposud měl Ghost společnou platformu s BMW řady 7. Tomu, jak vidno, je konec. Nový Ghost je delší než předchůdce a to o 90 mm, když měří 5546 milimetrů. Zavazadlový prostor nabídne 507 litrů.

A teď to důležité. Ghost dostal pod dlouhou kapotu dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly z modelu Cullinan. Jeho objem je 6,75 litru a výkon 563 koní. Točivý moment pak 850 Nm. Rolls-Royce tvrdí, že motor pracuje přesně tak, jak má už od 1600 otáček za minutu a má upraveno sání tak, aby případné zvuky z motoru nijak nerušily posádku auta. Nové je také použití více než 100 kilogramů odhlučňovacího materiálu. Ten je dokonce v pneumatikách!

Automobilka si opravdu pohrála s každým detailem a nakonec ty jediné věci, co se od minulé generace nezměnily, jsou soška Spirit Of Ecstasy a deštníky ve dveřích.

Přečtěte si také:  Limitovaná edice vozů Rolls-Royce Wraith Kryptos ukrývá řadu tajných zpráv

A co cena? Zatím v Česku nebyla oficiálně oznámena. V Americe startuje na částce 332 500 dolarů, tedy asi 7,2 milionu korun. Eva Kadlec Dědochová z pražského zastoupení značky Rolls-Royce nám k ceně řekla, že ji zatím komunikovat nebudou, ale že se oproti minulé generaci modelu Ghost prakticky neliší. Dodáme, že předchozí verze modelu vyšla v základu na 250 000 eur, tedy právě 7,2 milionu korun. Nezapomínejme ale, že u značky Rolls-Royce se konečná cena rychle vyšplhá vzhůru a to hlavně díky možnostem personalizace jednotlivých modelů.