Český trh s ojetými vozy patří spíše k těm méně transparentním v Evropě. Ukázal to průzkum společnosti carVertical, která se zabývá zpracováním automobilových dat. Problémem jsou stočené kilometry i poškození po dopravních nehodách. Nejrizikovější je nákup ojetiny na Ukrajině, naopak nejbezpečnější ve Velké Británii. Česko se umístilo na 14. příčce z 25.
Přestože se trh s ojetými automobily ve většině zemí vzpamatoval a vrátil se na úroveň před covidem, transparentnost zůstává významným problémem. Každoročně si tisíce lidí koupí vozidla se skrytými vadami a stočenými kilometry, přičemž často nevědí, že přeplácejí za auto ve špatném stavu.
Společnost carVertical provedla svou každoroční studii transparentnosti trhu, aby vyhodnotila, ve kterých zemích je nákup ojetého vozidla nejrizikovější. Česko si od loňského roku pohoršilo o jednu pozici a v indexu transparentnosti se dostalo na 14. místo z celkem 25 zemí. Sousední Polsko obsadilo 18., Slovensko 16. a Německo 4. pozici.
Stočené kilometry i skryté vady
Průzkum, který byl prováděn mezi říjnem 2023 a zářím 2024, ukázal, že stočený tachometr mělo v Česku 4,3 % prověřovaných vozů. Průměrně podvodníci „odečetli“ 83 547 kilometrů, což může u několik let starého vozu znamenat klidně poloviční nájezd. Vzhledem k tomu, že cena auta je přímo závislá na počtu najetých kilometrů, řidiči, kteří si taková vozidla pořizují, výrazně přeplácejí. Do nehody se pak v Česku dostalo více než každé druhé auto (52,1 %) prověřované na platformě carVertical. Průměrná hodnota škody činila 78 592 Kč.
Největšímu riziku se obecně vystavují řidiči, kteří kupují auta z dovozu. Pravděpodobnost podvodu s tachometry je podle Matase Buzelise, automobilového experta a vedoucího komunikace společnosti carVertical, v takovém případě až čtyřikrát vyšší. Z jiných zemí přitom bylo dovezeno 42,5 % všech ojetých vozů v Česku, takže zákazníci by měli být při nákupu obzvláště obezřetní.
Průměrné stáří vykupovaných vozidel v Česku dosahuje 10,7 roku, přičemž v předchozím roce toto číslo činilo 10,1 roku. Tím se dostáváme na úroveň mnoha dalších evropských zemí, kde stárnutí vozového parku zvyšuje pravděpodobnost skrytých vad a stočených kilometrů.
Velká Británie stále v pozici lídra
Stejně jako v předchozích letech obsadila první příčku mezi všemi zúčastněnými zeměmi Velká Británie. Zfalšovaný počet najetých kilometrů mělo pouze 2,1 % a nějaké poškození 17,8 % kontrolovaných aut. Na rozdíl od kontinentální Evropy se ale ve Spojeném království používají převážně vozy s pravostranným řízením, které po dobu své životnosti kolují v zemi, a pouze 2 % z prověřovaných vozidel byla dovezena. Mezi pětici nejvíce transparentních zemí se dostala také Itálie, Švýcarsko, Německo a Švédsko. Z východoevropských zemí se do první desítky podařilo proniknout pouze Slovinsku, které se umístilo na 10. příčce.
„Kupující v západní Evropě a Skandinávii se méně často setkávají s podvody s počtem najetých kilometrů nebo skrytými vadami. Přísnější zákony zajišťují, že mohou více důvěřovat historii a kvalitě vozidla,“ říká Matas Buzelis.
Východní Evropa na chvostu
Mezi nejméně transparentní země ve studii patří Ukrajina, Lotyšsko, Litva, Rumunsko a Estonsko. Tyto trhy přitom obsadily nejnižší pozice i loni. Vysoký podíl aut se stočenými kilometry a vadami, stárnoucí vozový park a značná míra dovozu přispívají k tomu, že jsou tyto trhy považovány za vysoce rizikové.
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.
„Situace na východoevropském trhu s ojetými automobily se nemění. Vzhledem k tomu, že za falšování počtu najetých kilometrů nebo zamlčování závad je potrestáno pouze několik podvodníků, je pravděpodobné, že tato škodlivá praxe bude ještě dlouho přetrvávat. Navíc podíl dieselových vozů proudících ze západu na východ je značný, což znamená, že jejich dostupnost může být v dlouhodobější perspektivě ohrožena,“ vysvětluje Buzelis.
Nejvyšší počet podvodů s najetými kilometry mezi evropskými zeměmi byl zaznamenán v Lotyšsku (11,1 %) a na Ukrajině (9,6 %). Největší podíl poškozených vozů ukázal průzkum v Polsku (62,1 %) a na Slovensku (60,5 %).
Jak byl index transparentnosti trhu vypočítán?
Studie analyzovala přehledy historie vozidel zakoupené uživateli společnosti v období od října 2023 do září 2024. Index transparentnosti trhu byl stanoven na základě šesti ukazatelů:
- procento tachometrů se stočenými kilometry
- průměrný počet stočených kilometrů (v km)
- procento poškozených vozidel
- relativní výše škody
- procento dovezených ojetých aut
- průměrné stáří kontrolovaných automobilů
Vzhledem k tomu, že tato kritéria nemají na transparentnost trhu jednotný vliv, byly jednotlivým faktorům přiřazeny různé poměry hodnot. Například počet stočených kilometrů se považuje za důležitější než průměrné stáří kontrolovaných aut v dané zemi.